Aerodynamica van een auto
-
hallo mijn naam is Erik Kint VWO 5 en ik doe mijn profielwerkstuk over de Aerodynamica van een auto, hierbij had ik de volgende hoofdvraag opgesteld: Hoe werkt de aerodynamica bij een auto en welke invloed heeft dit op de prestaties? In mijn onderzoeksplan heb ik twee deelvragen die ik praktisch zou willen onderzoeken. Dit betreft spoilers en winglets op een auto, mijn vraag hierbij is of ik voor dit onderzoek gebruik kan maken voor de windtunnel en welke data daar dan uit zou komen, bijvoorbeeld enkel de stroomwaardes of ook druksverschillen?
-
@Erik-1
Hallo Erik,Vet onderwerp! Wij hebben een windtunnel waarin tests mbt tot weerstand en downforce kunnen worden gedaan. Daarvoor hebben wij zelf een Formule-1 achtervleugel waarvan 1 DRS heeft en de andere waarvan de DRS uit is gezet. Je zou ook zelf modellen kunnen 3D printen en dan moet je de modellen maken zoals in de bijgevoegde handleiding. Helaas kan het testen pas vanaf na de zomer weer dus zou ik je aan het begin van volgend schooljaar kunnen bereiken om langs te komen. Ik hoop dat ik je daarmee genoeg help!
Mvg Karel
-
Na een drukke week wilde ik iets nieuws proberen en vond Comeon. De website is modern en overzichtelijk, met veel spellen die leuk en divers zijn. Ik merkte dat ze ook specifieke bonussen aanbieden voor spelers in Nederland, wat een groot pluspunt is. Alles is in het Nederlands, wat het extra toegankelijk maakt. Het voelde echt als een goede keuze voor een avondje ontspanning.