PWS experiment Kleurenblindheid
-
Hallo ik ben Celine, een 5 Havo leerling. Mijn profiel is NT en ik ben nu bezig met mijn PWS over kleurenblindheid maar ik heb nu heel veel moeite met het experiment voor mijn werkstuk.
Mijn onderzoeksvraag is: Hoe wordt daltonisme beïnvloedt door genetica en wat is het effect op het prestatie vermogen van mensen met deze aandoening?
Mijn deelvragen zijn:
1.Hoe functioneert het menselijk oog bij kleurwaarneming?
2.Wat is daltonisme/kleurenblindheid en wat zijn de verschillende typen?
3.Wat is de genetische basis van daltonisme en hoe wordt het overgedragen in families?
4.Welke tests worden gebruikt om daltonisme te diagnosticeren en hoe werken deze?
5.Welke werk-en onderwijs belemmeringen kan iemand met kleurenblindheid hebben.
6.Welke aanpassingen worden er in de maatschappij gemaakt om rekening te houden met kleurenblindheid?Omdat ik een N profiel heb moet ik een experiment uitvoeren voor mijn PWS. Ik heb een enquete gemaakt (met vragen over kleurenblindheid en ishihara test beelden) waarvan ik statistieken ga maken over de antwoorden die ik heb gekregen maar helaas is dat niet genoeg. Van mijn begeleider moet ik een paar testjes verzinnen waardoor ik een een groep kleurenblinde mensen ga testen en dezelfde ga doen met een groep mensen die niet kleurenblind zijn en de resultaten vergelijken. Ik dacht om misschien testjes te maken met grafieken met verwarrende kleuren voor kleurenblinde mensen, vragen over een wereldkaart te maken, afbeelding met kabels van verschillende kleuren (relatie met opleidingen die kleurenblinde mensen niet kunnen doen) etc. Ik weet echt niet wat voor testen ik kan maken die makkelijk zijn en effectief gaan zijn om mijn onderzoek te ondersteunen. Zouden jullie mij kunnen helpen met ideeën voor het maken van het experiment? ik zou het echt waarderen. Ik vind geen manier om zo'n test te maken die een relatie gaat hebben met de onderzoeksvraag/een deelvraag van mijn PWS. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groetjes
-
@cel_garza
Hoi Celine,Wat een leuk onderwerp zeg! Ook zeker omdat dit best wel veel mensen aangaat. Bij mannen is het zelfs zo dat bijna 1 op de 12 last heeft van een vorm van kleurenblindheid.
Ik snap dat je het lastig vindt om daar experimenten bij te verzinnen. Waar ik gelijk aan dacht was dat je kan kijken naar de reactie van mensen als je ze bepaalde situaties / foto's laat zien waarbij kleur een rol speelt. Je zou bijvoorbeeld al iets kunnen doen met kleuren van gezichten van mensen of van een jaaragenda, waar dingen in kleuren zijn aangegeven. Het kan namelijk best zijn dat de kleuren een invloed hebben op hoe mensen dit ervaren. Als je meer de onderwijs kant op wilt kan je dan kijken naar een opdracht die wordt gegeven waar kleur in verworven zit (al iets simpels als een onderzoeksplan met kleurtjes kan al!).
Ik hoop je hier al wat mee op weg te hebben geholpen. Wees hier vooral ook creatief in, want je kan er nog veel meer bij bedenken.Als je het fijn vindt kunnen we ook via een videogesprek hier over sparren! Laat dat dan maar weten.
Groetjes
Bjorn -
@bjornlosekoot Hallo Bjorn. Heel erg bedankt voor uw antwoord! Ja ik vind uw ideeën heel leuk :) Ja, we kunnen zo'n proef bedenken waarvan ik de resultaten kan gebruiken om een deelvraag te ondersteunen 👍🏻 Ik vind het een goed idee om een videogesprek te hebben om meer dingen te bedenken. Wanneer zou u dit kunnen doen?
Groetjes,
Celine -
@cel_garza
Hoi Celine,Fijn dat je er blij mee bent! Lijkt me leuk om er dan even over te praten.
Wat is jouw mail adres? Dan stuur ik je wel een mailtje met tijden die ik kan volgende week!
Groetjes,
Bjorn -
@bjornlosekoot Hallo Bjorn. Mijn email is cel_garza@hotmail.com
Groetjes,
Celine