Quantum bits/computers
-
Beste TU Delft,
Voor mijn PWS ben ik bezig te verklaren hoe quantum bits (qubits) reageren in een quantum computer en dan vooral kijkend naar het quantum gedeelte hiervan (e.g. quantum verstrengeling, superpositie). Hier moet ik een (theoretisch) experiment voor uitvoeren, en dus vroeg ik me af of ik in gesprek kan met de studenten van de TU Delft die hebben gewerkt aan jullie bestaande & werkende quantumnetwerk en misschien samen met hun tot een idee kan komen en/of het bij jullie kan uitvoeren! . Het is een best grote vraag, maar nooit geschoten altijd mis.
Hopelijk tot snel!
Met vriendelijke groet, River Briet -
Hey @RiverBriet,
Wat een gaaf onderwerp! Als bron voor je profielwerkstuk zou ik aanraden om eens te kijken op de website van IBM. Deze website geeft veel informatie over qubits, quantumcomputing en de werking van verschillende quantum circuits. Ook is het mogelijk om zelf je eigen circuits te bouwen in de grafische editor en te kijken wat dit voor invloed heeft op de qubits. Let wel op dat deze website in principe niet is gericht op middelbare scholieren, dus je zult vast niet alles begrijpen. Maar als je vragen hebt kun je die altijd hier stellen!
Er zijn wel een aantal experimenten met betrekking tot qubits, verstrengeling, superpositie etc. die worden gebruikt om studenten kennis te laten maken met deze concepten in de praktijk. Er wordt dan alleen wel wat voorkennis verwacht van kwantummechanica om dit te kunnen laten slagen. Maar als jullie dit tijdens jullie profielwerkstuk hebben opgebouwd, is het waarschijnlijk wel mogelijk om een van deze experimenten uit te voeren. Nu weet ik niet in welke fase van je profielwerkstuk je zit en wanneer het ingeleverd moet worden, maar als de deadline wat verder weg is, zou dit moeten lukken.
Als jullie dit interessant vinden is het misschien een idee om binnenkort even te videobellen!
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd ,
Heel erg bedankt voor je reactie en aanrader voor de bron. De bijhorende grafische editor lijkt me ook erg handig om dingen te visualiseren (wat nog wel eens lastig kan zijn met quantummechanica haha) en kan je ook een beeld bij de theorie geven in het PWS dus daarvoor ook erg bedankt!
Zo'n type experiment zou perfect zijn zodat het niet onmogelijk lastig word, maar nog wel een duidelijk onderzoeksdoel heeft en resultaat. Met betrekking tot voorkennis heb ik door het PWS heen me geprobeerd zoveel mogelijk te verdiepen in quantummechanica, en heb ook afgelopen jaar een masterclass en meeloopdag Natuur-sterrenkunde gevolgd aan de Universiteit van utrecht, dus hoop dat ik het daarmee dan red, maar zou met liefde eerstejaars stof doornemen ter voorbereiding mocht het zover komen.Het lijkt me heel interessant, en videobellen lijkt me top! Wat voor contactinformatie is handig voor jou? Stuur ik het door.
Met vriendelijke groet, River Briet
-
@RiverBriet Klinkt goed! Ik heb je een privébericht gestuurd!