App voor het maken van zowel gezondere als duurzame keuzes op het gebied van voeding
-
Beste meneer/mevrouw,
Mijn naam is Noortje en ik zit momenteel in 6 VWO op het Stella Maris College in Meerssen. Ik ben druk bezig aan mijn profielwerkstuk en ik heb hier een vraag over. (Vanwege mijn gezondheidssituatie mag ik mijn eindexamenjaar over 2 jaar uitspreiden en lever ik mijn profielwerkstuk volgend schooljaar pas in.) Ik het een ambitieus plan en ik zal het hieronder uitleggen. Maar ik wil eerst nog even zeggen hoe goed en fijn ik het vind dat er een forum is om mijn vraag te kunnen stellen! Dat is echt heel erg fijn.
Het doel voor mijn profielwerkstuk is het maken van een app die mensen helpt om zowel gezondere als duurzamere keuzes op het gebied van voeding te maken. Er zijn veel apps die een van deze twee aspecten bijhouden (dus alleen gezondheid of duurzaamheid), maar er zijn nog niet veel apps die deze twee aspecten combineren en daar wil ik graag wat aan doen. Het is tegenwoordig namelijk heel lastig om het als consument écht goed te doen. Want als een product duurzaam is, dan is het lang niet altijd gezond, en andersom.
Mijn app moet mensen helpen om een goede balans te vinden tussen gezondheid en duurzaamheid. Gebruikers van de app moeten de producten die ze hebben gegeten (of gaan eten) in kunnen voeren (of later misschien kunnen scannen). Gebruikers leggen een soort dagboek aan van wat ze hebben gegeten. Gebruikers moeten kunnen zien wat de voedingswaarden van de gegeten producten zijn, en wat de ecologische impact van deze producten is. Gebruikers moeten dus bijvoorbeeld kunnen zien hoeveel land en water er nodig is voor de productie van bepaalde producten, en hoeveel CO2 er bij deze productie uitgestoten wordt. Met behulp van al deze statistieken genereerd de app een overzicht van de binnengekregen voedingsstoffen, de binnengekregen micronutriënten en van de ecologische impact van de gegeten producten op weekbasis. Daarnaast laat de app ook zien wat de aanbevolen hoeveelheid voedingsstoffen (of de aanbevolen verhouding waarin de gebruiker bepaalde voedingsstoffen binnenkrijgt) zou zijn en wat de gemiddelde ‘ecologische voedselafdruk’ is van bijvoorbeeld een Nederlander. Zo kan de gebruiker precies zien of hij of zij gezond eet en hoe groot zijn of haar ‘ecologische voedselafdruk’ is (ten opzichte van bijvoorbeeld de gemiddelde ecologische voedselafdruk in Nederland). De gebruiker krijgt hierdoor een beeld van op welke gebieden hij of zij het al goed doet, en waar nog verbetering mogelijk is. (Bijvoorbeeld minder vet eten, of minder producten waarvan de CO2-uitstoot bij de productie heel hoog is, etc.)
Uiteindelijk is ook het doel dat, wanneer de gebruiker een product invoert waar een beter/gezonder/duurzamer alternatief voor is, de app laat zien welke vergelijkbare producten de gebruiker beter zou kunnen eten. Dit helpt de gebruiker bij het vinden van gezondere en duurzamere alternatieven voor bepaalde producten.
Voor het maken van deze app is heel erg veel data nodig. Ik heb niet alleen data nodig over de voedingswaarden en micronutriënten in producten, maar ook over dingen als de benodigde hoeveelheid water en land voor de productie van producten, en bijvoorbeeld de CO2-uitstoot bij de productie van deze producten. Als consument is het erg lastig om aan deze data te komen. Dit is heel begrijpelijk, want tegenwoordig zijn data heel erg waardevol, maar het maakt het bereiken van mijn doel wel heel erg lastig. Ik heb al een heel aantal mensen benaderd en ben al een lange tijd aan het zoeken naar databases die ik zou kunnen gebruiken, maar ik krijg óf geen toegang tot deze databases (de levensmiddelendatabank zou bijvoorbeeld heel nuttig zijn, maar hier krijg ik geen toegang toe als consument), óf de databases zijn niet compleet of gedetailleerd genoeg voor mijn project (de database van bijvoorbeeld ‘Open Food Facts’ lijkt heel handig, maar hierin ontbreekt helaas heel veel informatie).
Daarom heb ik een vraag aan u. Zou u mij hiermee kunnen en willen helpen, of kent u mensen die mij hier mogelijk bij zouden kunnen en willen helpen?
Ik wens u nog een hele fijne dag!
Met vriendelijke groet,
Noortje (van Maldegem) -
Beste @noortje-vm,
Dit is inderdaad een pittige klus! Super cool dat je je hiermee bezig houdt.
Er zijn jammergenoeg maar weinig instanties die toegang hebben tot de levensmiddelendatabank. Jammergenoeg hebben open databases zoals Dutch Food Composition Database (NEVO) waarschijnlijk niet genoeg informatie voor jouw doeleinden. Je zou nog wel kunnen kijken naar FoodData Central: https://fdc.nal.usda.gov/. Deze data is ook downloadbaar. Er is ook API access, wat nuttig is als je je app online wilt kunnen runnen zonder dat de gebruiker de hele database hoeft te downloaden. Via https://www.nutritionix.com/ Nutrionix kan je ook meer lezen over hoe je hun database kan integreren.Ik hoop dat je hier weer even mee verder kunt,
Anders zoek ik graag met je verder.Tadjiro Velzel
-
Beste meneer Velzel,
Mijn excuses voor mijn late reactie. Dit was niet de bedoeling.
Echt ontzettend bedankt voor uw hulp! Hier ben ik echt heel blij mee! Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar bruikbare databases, maar de dingen die u doorstuurde had ik nog niet gevonden. Ik ga hier de komende dagen verder naar kijken en ik hoop dat het bruikbaar is! Maar voor zover ik het nu zie ziet het er veelbelovend uit. Ik zal u laten weten of ik hier verder mee kan. Nogmaals heel erg bedankt voor uw hulp!
Ik wens u nog een heel fijn weekend!Met vriendelijke groet,
Noortje