Kwantum Computer
-
Hoi @sennaoosterink ,
Aan de TU Delft wordt er inderdaad veel onderzoek gedaan naar kwantummechanica en kwantumcomputers! Kwantummechanica is alleen erg lastig, vooral ook omdat er veel wiskunde voor nodig is die je op de middelbare school nog niet hebt gehad. Veel leerlingen die een PWS doen over kwantumcomputers kiezen er daarom ook voor om een interview te doen als praktisch deel. Persoonlijk vindt ik dit alleen wel een makkelijke manier om je praktisch deel in te vullen; als je echt geïnteresseerd bent in het onderwerp is het vaak wel leuk om toch ook iets praktisch te doen!
Als je wel een experiment wilt uitvoeren, kun je er voor kiezen om een bekend experiment uit de kwantummechanica te reproduceren en in jullie PWS uit te leggen waar dit experiment terug te zien zijn in kwantumcomputers. Je kunt dan denken aan het zogenaamde double-slit experiment, three polarizer experiment, het foto-elektrisch effect of het Stern-Gerlach experiment. Op deze pagina vindt je een wat uitgebreidere beschrijving over een aantal van deze experimenten.
Als je handig bent met programmeren kun je zelfs een stukje software schrijven dat je daadwerkelijk kunt laten draaien op een kwantumcomputer van IBM. Dit is een invulling van het praktisch deel dat het meest in de buurt komt van het onderwerp kwantumcomputers. Je kunt hierbij denken aan Shor's algoritme, Grover's algoritme of het Deutsch Josza algoritme. Let op dat dit wel van een ander niveau is dan de experimenten die ik hierboven heb genoemd en dat je wel informatica kennis nodig hebt. Maar als je dit lukt hebt je wel een fantastisch profielwerkstuk!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Wij hebben ook een PWS over kwantum computers. Kunnen we een keer komen kijken bij de kwantumcomputer. En is het mogelijk dat we een stukje software kunnen schrijven en laten draaien op de kwantumcomputer van IBM? Welke programeertaal moet je kunnen om dat te schrijven?
Groet,
Jeppe en Sweder -
Hoi @sweder,
Leuk om te horen dat jullie ook geïnteresseerd zijn in kwantumcomputers!
De kwantumcomputer van de TU Delft staat in een groot vat met vloeibare stikstof, dus er is niet zoveel van te zien. Als jullie dat toch heel graag willen, kan ik wellicht vragen of jullie langs kunnen komen. Maar alsnog, er is niet zo veel van te zien.Als je software wilt schrijven en dat laten draaien op de kwantumcomputer van IBM kan dit in de programmeertaal Python, de meest gebruikte programmeertaal ter wereld. Als jullie deze nog niet kennen, kun je een kijkje nemen bij de modules die wij gebruiken voor de workshop Python (zie onder praktisch deel). Maar als je al een beetje bekend bent met Python kun je eens naar dit tutorial kijken, waar in stapjes wordt uitgelegd hoe de code op de kwantumcomputer van IBM kan worden uitgevoerd.
Ik hoop dat het zo lukt, maar als jullie vastlopen met het programmeren kunnen we misschien een keer videobellen of kunnen jullie een keer langskomen op het Science Centre, dan kan ik met jullie meekijken. Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd
Beste Lennard,Wij vroegen ons af of het misschien mogelijk is om bijvoorbeeld een keer te videobellen zodat we over het programmeren kunnen praten en hiernaast wellicht nog een interview voor ons PWS af kunnen nemen? Aangezien het dus niet echt uitmaakt om naar Delft te komen leek ons dit een mooi alternatief voor zowel de tijdlijn als ons onderzoek.
Groet,
Jeppe en Sweder -
Hoi @sweder,
Dat is zeker mogelijk!
Ik ben iedere week maandag, donderdag en vrijdag beschikbaar om te videobellen. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt! Graag zou ik dan wel van tevoren de vragen ontvangen die jullie willen stellen in het interview, zodat ik mezelf een beetje kan inlezen voor de specifieke vragen.Ik hoor het wel!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd
Beste Lennard,
Is het goed als we maandag 5 December om half 3 videobellen. Dan sturen we de vragen zaterdag als u dat voor u werkt. Kan u maandag ook helpen met een programma voor de kwantum computer?Groetjes,
Jeppe en Sweder -
Hoi @sweder,
Is vrijdag 9 december ook mogelijk? Maandag heb ik namelijk niet zoveel tijd.
Vrijdag heb ik dan ook de tijd om met jullie mee te kijken naar de software voor de kwantum computer. Zijn jullie ook al bezig geweest met programmeren en lopen jullie ergens vast, of weten jullie niet zo goed waar te beginnen?Laat maar weten!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Vrijdag is goed kan je om 4 uur? We weten bij de software niet zo goed waar we moeten beginnen. We verzinnen nog wat extra vragen dus de vragen komen woensdag.Groet, Jeppe en Sweder
-
Hoi @sweder,
Vrijdag 4 uur is prima! Ik heb jullie in een privé bericht een Zoom link gestuurd.
Dan zie ik jullie vragen woensdag wel verschijnen!Tot vrijdag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @Sweder,
Ik heb nog eens wat beter gekeken naar IBM Quantum: https://quantum-computing.ibm.com/. Het is gratis en je hebt toegang tot 5-qubit en 7-qubit QPU systemen waar je je eigen code op kunt runnen. Overigens is het niet nodig om deze software lokaal op je eigen pc te ontwikkelen, IBM heeft een eigen omgeving IMB Quantum Lab waar tutorials te vinden zijn en waar het mogelijk is om je eigen software te ontwikkelen. Hiervoor moet je wel een account hebben aangemaakt.
Hopelijk heb ik jullie hiermee wat verder op weg kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard