Het effect van verschillende soorten cola´s op het tandglazuur
-
Hallo allemaal,
Ik doe mijn PWS over wat het effect is van verschillende soorten cola´s op het tandglazuur. Het PWS heeft betrekking op het vak Scheikunde. Nu willen wij met hydroxyapetiet en cola een praktische onderzoek uitvoeren, maar hebben geen idee hoe en welk onderzoek.
Misschien hebben jullie ideeën en tips voor mij, want dat zou ons erg helpen
Dank alvast!
-
Beste @meriam-vignaux
Wat een leuk idee! Het is natuurlijk niet makkelijk om aan tanden te komen. Hiervoor heb ik wel drie ideeen.
Het is misschien mogelijk om contact op te nemen met een ambachtelijke slager of een slachthuis om varkenstanden te bemachtigen. Dit zou natuurlijk het meest realistisch zijn voor jullie onderzoek.
Als dit te moeilijk blijkt, zijn botten en eierschalen waarschijnlijk het meest representatief.
Hiervoor kan het dus handig zijn om een lekker omeletje te maken of een dagje naar de kfc (of een duurzamere keuze) te gaan.Voor een non-organische optie is hydroxyapetiet natuurlijk een goede keuze!
Ik zou mogelijk deze meerdere media allemaal proberen met verschillende verdunningen van cola.
Vergeet natuurlijk niet als controlegroep water te gebruiken.In noodsituaties waarin tanden bewaard moeten worden (na hoofdtrauma bijvoorbeeld), adviseren medisch professionals om de tand te bewaren in groene thee, kokoswater of volle melk. Deze zouden jullie natuurlijk ook nog kunnen bekijken.
Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen!
Tadjiro Velzel -
Tadjiro Velzel Dank u wel het reageren.
Wij gaan het waarschijnlijk met hydroxyapetiet (poeder) doen. Heeft u tips over hoe wij het practicum kunnen doen qua stappenplan en hoe we het moeten doen. Er staat bijna geen practicum namelijk op het internet
-
Hey @meriam-vignaux !
Onze scheikunde-expert is met tijdelijk verlof, daarom kan ik geen duidelijkheid geven over scheikundige achtergrond. Na de kerstvakantie zal ik deze vraag met haar bespreken, waarna ik een duidelijker practicumvoorschrift kan leveren.
Fijne feestdagen,
Tadjiro Velzel -
Tadjiro Velzel Dank u wel!
Als het kan idd graag zo snel mogelijk antwoord na de kerstvakantie
-
Hoi @meriam-vignaux,
Mijn naam is Barbara Grinn en ik ben Lisa's tijdelijke vervaning. Graag help ik jullie verder met jullie pws! Ik zie dat jullie het effect van cola op tandglazuur willen onderzoeken en daarvoor hydroxyapetiet poeder voor willen gebruiken. Hebben jullie ondertussen al een hoofdvraag en deelvragen, want dan kan ik jullie beter helpen. Als jullie willen zouden we ook een video afspraak in kunnen plannen, dan kunnen we eventueel verschillende aanpakken bespreken.
Jullie geven ook aan weinig resultaten te hebben gevonden als voorbeeld, dus ik zou jullie (als jullie dat nog niet gedaan hebben) willen meegeven in Engelse termen te zoeken. Dan krijg je meestal meer antwoorden.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Barbara