De werking en de bouw van telescopen
-
Wij zijn bezig met ons pws over de werking en de bouw van telescopen. Hierbij zijn wij van plan zelf een Hollandse kijker en een spiegeltelescoop te bouwen. Zijn er misschien mensen in tu delft die ons zouden kunnen helpen met de aanpak en ons eventueel advies zouden kunnen bieden?
-
Hoi @nathalie1711,
Wat een interessant onderwerp!
Binnen de TU zijn er zeker genoeg mensen die jullie kunnen helpen en van advies voorzien. Maar voordat ik jullie kan helpen, zou ik graag eerst wat meer willen weten over jullie pws. Wat hebben jullie tot nu toe al gedaan, zijn jullie nog met het theoretische deel bezig, of willen jullie al bijna gaan beginnen aan het praktische deel? En hebben jullie al hoofd- en deelvragen opgesteld?Ik hoor het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hallo @lennardd , we zijn nog niet heel erg ver want we vinden het toch lastiger dan verwacht. We willen starten met het afmaken van de theorie zodat we zelf ook meer weten. We dachten zelf aan de bouw van een Hollandse kijker en aan de bouw van een newton telescoop, ookwel een spiegeltelescoop. We hebben alleen geen hoofd en deelvragen omdat onze begeleider zei dat dat niet van toepassing is omdat wij een technisch onderwerp hebben, maar hierdoor weten we alleen niet goed wat er nou allemaal in ons pws moet staan. Ook is het lastig online te vinden hoe je een newton telescoop bouwt, omdat daar vrijwel altijd een bouwpakket bij hoort( wat wij niet mogen gebruiken).
Groetjes,
Nathalie en Sheryl -
Hoi @nathalie1711,
Voor een profielwerkstuk gericht op technisch ontwerp is de standaardvorm van een profielwerkstuk met hoofd- en deelvragen inderdaad niet helemaal de juiste methode. In mijn eigen profielwerkstuk heb ik gewerkt met de methode ‘Het ontwerpproces in de praktijk’ (Timmers & Van der
Waals, 2009). Wellicht dat dit document jullie wat structuur kan geven bij het uitvoeren van je profielwerkstuk.Voor de theorie zou ik aanraden om vooral wat dieper in te lezen in de optica, zodat je weet wat het veranderen van de variabelen (diameter van de kijker, lensafstand etc.) voor invloed heeft op het uiteindelijke resultaat. Hoofdstuk 30-32 van dit boek kan jullie hierin misschien wel op weg helpen.
Voor wat betreft het bouwen van de Newton telescoop, hebben jullie hiervoor al in het Engels gezocht? Ik zie namelijk direct al een aantal mooie tutorials waarin in detail wordt ingegaan op de bouw van een spiegeltelescoop. Dit tutorial ziet er best volledig uit, waarbij dit document mooie achtergrondinformatie geeft.
Ten slotte denk ik dat het misschien een beetje ambitieus is om zowel een Hollandse kijker als een spiegeltelescoop te bouwen. Als je je richt op een van beide zul je waarschijnlijk een mooier ontwerp kunnen maken. Daarom zou ik aanraden om jezelf nog eens af te vragen of het mogelijk is om beide binnen het gegeven tijdsbestek te bouwen of dat het misschien beter is om je te richten op een van beide?
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hallo @lennardd ,
We hebben inmiddels een plan opgesteld om de telescoop te bouwen met daarbij de benodigdheden. We vroegen ons af of er misschien bij de tu spiegels zijn (parabolische spiegels) en Eye fiere stukken met een focuser die wij kunnen gebruiken voor onze telescoop. Die zijn wel online te krijgen maar zijn best prijzig en we weten niet welke het best geschikt zijn.
We hopen dat jij hier wat over weet.
groetjes
Nathalie en Sheryl -
Hoi @nathalie1711,
Goed bezig!
Vanuit de TU kunnen wij er helaas niet aan beginnen om leerlingen aan materialen te helpen voor hun profielwerkstuk. Eigenlijk zijn we vooral gericht op het beantwoorden van vragen en het meedenken als leerlingen ergens vastlopen. Ook als je een experiment wilt doen waarvoor de apparatuur niet op school aanwezig is, is het soms mogelijk om op de TU langs te komen. Materialen voor een project leveren, daar kunnen we helaas niet aan beginnen, sorry!Wel denk ik graag met jullie mee als het gaat om het kiezen van de juiste materialen of om mee te denken met jullie bouwplan!
Groetjes,
Lennard