PWS Supergeleiding proef vinden
-
Beste forumredactie,
mijn naam is Matthijs Ruigrok en ik zit momenteel op het Haarlemmermeer lyceum TTO in Hoofddorp in mijn laatste jaar van VWO. Ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken over een onderwerp naar keuze en aangezien ik later zelf technische natuurkunde wil studeren wist ik gelijk over welk vak ik mijn PWS wilde gaan houden. Supergeleiding was mijn eerste ingeving, maar ik wist er nog niks vanaf. Ik heb nu een stappenplan om mijn PWS over dit onderwerp te maken maar het enige dat nog mist is een daadwerkelijk uitvoerbare proef over het onderwerp. Ik had zelf al gelezen dat er bij het Science Centre in Delft een proef wordt gedaan met supergeleiding. Ik vroeg me af of dit dit jaar ook weer zal kunnen en of ik zelf een proef kan uitvoeren met supergeleiding.
Ik hoor graag een reactie terug!
Mvg,
Matthijs Ruigrok.
-
Hoi @matthijs-ruigrok ,
Leuk om te horen dat je zo geïnteresseerd bent in supergeleiding!
Vanuit het PWS Team wordt er inderdaad een workshop supergeleiding aangeboden, waarin de theorie achter het verschijnsel wordt uitgelegd en wat demonstraties worden uitgevoerd om het verschijnsel te bewonderen. Aansluitend is het mogelijk om een experiment uit te voeren naar de kritische temperatuur of de kritische stroom van de supergeleider, hiervoor zijn alle materialen op de campus aanwezig. Maar als je zelf een leuke proef hebt bedacht, kunnen we natuurlijk kijken wat er mogelijk is om dit ook uit te voeren. Mocht je interesse hebben dan kun je je aanmelden via het interesseformulier onder de pagina 'Praktisch deel'. Via de mail hebben we dan nog wel meer contact over de precieze datum.Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard