Grafentheorie (wiskunde) en Menselijke Anatomie
-
Beste mensen,
Wij zijn 2 HML studenten die samen een PWS maken.
Wij willen graag een verband leggen tussen de grafentheorie (wiskunde) en de menselijk anatomie, specifiek de netwerken in het brein.
Onze vragen aan jullie zijn:- Is dit een haalbaar doel?
- Al is dit niet haalbaar, stellen jullie een ander deel van de menselijke anatomie voor? Of is een ander deel van het menselijke anatomie beter geschikt voor de grafentheorie (wiskunde)?
Vriendelijke groeten,
Elke en Franca
-
Hey @HML-studenten
De grafentheorie is een zeer breed en krachtig model dat kan worden toegepast op veel verschillende situaties. Ik ben benieuwd hoe jullie bij de combinatie van grafentheorie en anatomie zijn gekomen? Als jullie al wat andere bronnen hebben zou ik daarna kunnen kijken, zelf ken ik deze tak namelijk niet heel erg.
De grafentheorie probeert vaak routes of concepten aan elkaar te linken. Het duidelijkste voorbeeld is natuurlijk dat elke knoop een kruispunt is van een straat, en dat elke zijde de link is tussen twee knopen, met een kost van hoe lang het duurt om van knoop a naar knoop b te gaan. Maar daarnaast kun je ook veel meer toepassen, zo is elke knoop een eenheid, en is de kost van een zijde de verhouding tussen de twee eenheden. Zie dit artikel.
Ik ben benieuwd naar jullie bronnen over de menselijke anatomie, ik weet zeker dat er ergens een goede toepassing te vinden is.
Groetjes,
Jip -
Beste Elke en France,
Ik zit nu in 5 VWO en ben ook opzoek naar een onderwerp voor mijn PWS en dit leek me super interessant! Is het jullie uiteindelijk gelukt om hier een goed pws over te schrijven? En zo ja, wat was jullie hoofdvraag?
Vriendelijke groet,
Bobby -
Hoi @bobbyhorrevoets! Elke en France hebben 1,5 jaar geleden deze vraag gesteld, dus het zou goed kunnen dat ze inmiddels niet meer zullen reageren. Ze krijgen wel een melding (mail) van je reactie, dus als ze hun mail checken zien ze het wel! Mocht je andere vragen hebben over je pws, kunnen wij je misschien wel verder helpen!
Groetjes, Cian