PWS middag
-
Hallo,
wij zijn leerlingen van het Valuascollege en wij doen ons PWS over energie opwekken uit aardbevingen. Om te onderzoeken hoe je energie kunt opwekken uit een aardbeving, hebben wij een aardbevingssimulator nodig. Wij zagen dat er op TU Delft een aardbevingssimulator aanwezig is. Is het mogelijk dat wij hier gebruik van kunnen maken op de PWS middag op 9 december?
Selma Peeters en Nienke Wielaard
-
@nienke-0
Hoi Selma en Nienke,Jazeker kan dat! Hebben jullie uit andere forumberichten de eigenschappen van je schaalmodel en de simulator al vernomen? Anders kom ik hier nog op terug.
Ik zie dat jullie je nog niet hebben aangemeld voor de PWS-middag. Doen jullie dat even?Groetjes,
Stijn -
Stijn Smits
Hoi,Super fijn dat dit kan. Wij hebben nog niet de eigenschappen van het schaalmodel en de simulator vernomen.
Wij hebben ons geprobeerd aan te melden voor de
PWS-middag, maar we kunnen niet inloggen.Groetjes,
Selma en Nienke -
@nienke-0
Hoi Selma en Nienke,Als jullie van tevoren de constructie zelf gaan maken raad ik jullie het volgende aan:
Zorg ervoor dat de materialen die jullie gebruiken niet te stijf zijn (dus niet kleine bakstenen, houten staven met meer dan 1cm diameter, triplex platen).
De reden hiervoor leg ik uit tijdens de middag zelf.
De volgende materiaalcombinaties kunnen jullie op weg helpen met een constructie die licht en 'slap' genoeg is om mee te bewegen op de aardbevingstrilplaat:- Spaghetti met lijm (weinig lagen spaghetti gebruiken anders is de constructie te stabiel)
- Klei met satéprikkers
- Marshmello's met satéprikkers
- Elastiekjes met spaghetti
De constructie kan worden ingeklemd in een oppervlak van 15x20 centimeter. Als jullie hiervoor kiezen, zorg er dan voor dat de basis van de constructie een plaat van 15x20 cm is. Deze mag wel van een wat stijver materiaal zoals triplex zijn.
Het aanmeldingsprobleem ligt waarschijnlijk bij ons, ik heb jullie daardoor al als aangemeld gezet.
Ik stuur jullie de locatie t.z.t. via de mail.Groetjes,
Stijn -
Stijn Smits
Hoi,Sorry voor de late reactie, we hadden SE-week. Bedankt voor de informatie en voor het aanmelden. We gaan hiermee aan de slag, alleen moeten we even kijken welke materialen we kunnen gebruiken. We willen namelijk kijken hoe je elektrische energie uit een aardbeving kan halen, maar daar moeten we zelf nog wat beter naar gaan kijken.
Groetjes Nienke en Selma
-
@nienke-0
Hoi Nienke,Geen probleem.
Dat lijkt me wel erg lastig. Op de trilplaat zou je kunnen kijken naar een pendulum die de beweging zou kunnen omzetten in elektriciteit. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, dus kijk goed naar de haalbaarheid van je ontwerp.Groet,
Stijn -
@nienke-0
Hoi,we hebben in de tussentijd een proefopstelling bedacht. We willen namelijk met behulp van elektromagnetische inductie stroom opwekken uit een aardbeving. We hebben alleen nog een aantal materialen nodig. We vroegen ons af of jullie de volgende materialen hebben:
- magneten van verschillende sterkten
- voltmeter
- ampèremeter
- krokodillenklemmen/kabels
We vroegen ons ook af vanaf hoelaat we donderdag kunnen komen en of het mogelijk is om eerder te komen om onze constructie te bouwen.
Groetjes,
Selma en Nienke -
@nienke-0
Hoi Selma en Nienke,Dit bericht zat wel erg kort op de afspraak zelf dus had ik nog niet gezien.
Het is een complex onderzoek maar het was goed om te zien dat er resultaten uit zijn gekomen. Ook hebben jullie weer meer geleerd over verschillende soorten magneten en hoe de voltage vermenigvuldigd met de stroomsterkte samen vermogen vormen. Bij eventuele vragen kan je terecht op dit forum door te reageren óf via de mail.Groetjes,
Stijn