PWS aardbevingsbestendig bouwen
-
Hallo,
Samen met Stefan doe ik een profielwerkstuk over aardbevingsbestendig bouwen. We willen hiervoor twee dezelfde huizen bouwen (op schaal), waarbij de ene aardbevingsbestendig is gebouwd en de andere niet. Vervolgens willen we kijken wat het significante verschil aan schade tussen deze twee huizen is en dat is dan ons praktijkdeel. We zouden deze twee schaalmodellen graag willen testen op de aardbevingssimulator en het liefst zouden we dat aan het einde van de herfstvakantie willen doen (21 of 22 oktober). Als dit niet lukt, zou het ook op 11 of 12 november kunnen, want dan hebben we PWS-dagen.
Graag horen we een reactie!Met vriendelijke groet,
Stefan en Christiaan,
6V -
@christiaan
Hoi Stefan en Christiaan,Wat goed dat jullie langs wil komen voor de aardbevingssimulator.
Ik heb wel een uurtje tijd om deze te testen op 21 oktober in de namiddag.
Uurtje of drie doen?Met vriendelijke groet,
Stijn -
Stijn Smits
Hoi Stijn,Bedankt voor de reactie! We moeten de huisjes nog bouwen en waren van plan om dit in de herfstvakantie te gaan doen, dus bij nader inzien denken we niet dat we ze op 21 oktober al af hebben... Zou het ook op 11 of 12 november kunnen? Dan is onze toetsweek namelijk net afgelopen en hebben we daar ook geen last meer van :), we hopen dat dit kan!
Met vriendelijke groet,
Stefan en Christiaan -
@christiaan
Een van die twee dagen moet lukken, maar welke kan ik nu nog niet te zeggen i.v.m. een wijziging in mijn schema.
Ik kom er zsm bij jullie op terug!Groetjes Stijn
-
Stijn Smits
Top, bedankt!
We zijn eigenlijk van plan om onze huisjes met gips te maken, maar ik zag bij verschillende berichten op het forum dat het huisje niet te sterk moet zijn. We willen het aardbevingsbestendige huis maken door middel van extreem sterk bouwen (dit is dat wapeningen vanuit de wanden in de vloerplaat erbovenop steken, waardoor alles met elkaar is verbonden) en we wouden dan de wapeningen doen met ijzerdraad. Nadat ik die berichtjes allemaal had gelezen begon ik me eigenlijk toch een beetje zorgen te maken of het niet te sterk is, want het is wel een essentieel deel voor het beantwoorden van onze hoofdvraag (onze hoofdvraag is: In hoeverre is er een significant verschil aan schade tussen een aardbevingsbestendig gebouwd huis en een normaal gebouwd huis tijdens een aardbeving veroorzaakt door gaswinning in Noord-Nederland?).
Als dit inderdaad te sterk is, wat zou dan een alternatief zijn als materiaal? Het moet namelijk eigenlijk in één keer goed, want anders moeten we er twee keer naartoe en de reistijd is vrij lang (we komen namelijk uit Friesland).
Verder had ik nog de vraag hoe groot het schaalmodel ongeveer moet zijn, dan kunnen we ons model op die grootte maken.
Met onze hoofdvraag willen we dus een significant verschil in schade berekenen, maar hoe zouden we de schade kunnen meten?
Alvast bedankt voor de reactie!Christiaan
-
@christiaan
We hadden op andere berichten op het forum gezien dat de onderplaat 15 x 20 cm moet zijn, maar onze gipswanden worden dan wel erg dun (2 mm bij het gewone huis en 3 mm bij het aardbevingsbestendige huis). Zou het mogelijk zijn om de onderplaat groter te maken? -
We denken dat het met gips niet gaat lukken, vanwege de dunne wandjes, maar we hebben nu twee andere opties bedacht.
Één optie is om gebruik te maken van triplex en softboard, maar zou dit niet te sterk zijn? Onze andere optie is om het te maken met kleine baksteentjes en dezen dan op elkaar te metselen, maar ook hierbij vroegen we ons af of dat niet te sterk zou zijn. -
@christiaan
Hoi Christiaan,Goed dat je hebt rondgekeken op het forum. Ik denk dat zo'n ingeklemde constructie inderdaad weinig gaat meebewegen. Je kan het zelf al testen thuis door de constructie vast te pakken aan de onderkant en zo hard mogelijk heen en weer schud. Als je merkt dat er geen 'wankeling' (uitwijking) ontstaat aan de bovenkant, zal dat zeer waarschijnlijk ook niet gebeuren op de trilplaat.
Je kan ook proberen de constructie in de hoogte te bouwen, waardoor de uitwijking een stuk groter wordt. Denk aan 50-60 cm hoog.
Mijn voorganger heeft veel met bakstenen geëxperimenteerd, echter is dit toch echt te sterk en zie je geen uitwijking.
Triplex en softboard zou je kunnen testen met de methode die ik hierboven heb gegeven!Als laatste nog een reactie op welke dag ik zou kunnen, 11 of 12 november gaat niet meer vanwege studie, helaas.
Heb je al gekeken naar de workshop van 9 november? Ik denk dat jullie onderwerp hier perfect op aansluit!
Anders wordt het een week later!Groetjes,
Stijn -
Stijn Smits
Hoi Stijn,We hebben onze huisjes inmiddels al gemaakt en we hebben ze uiteindelijk van spaghetti met houtplaatjes als vloeren gemaakt. Het niet-aardbevingsbestendige huis hebben we op een soort zelfgebouwde, primitieve trilplaat gezet en in slowmotion opgenomen en dan zie je het huisje ook heen en weer wiebelen (we hebben natuurlijk geen idee wat voor frequentie dat was, maar het wiebelt in elk geval).
Helaas kunnen wij niet op de dag van die workshop, want dan hebben we nog toetsweek... Het zou inderdaad wel een week later kunnen en dan het liefst op donderdag of vrijdag (dus 18 of 19 november). Dit is ook wel de uiterlijke datum, want de week daarna (op 25 november) moeten we onze eerste versie van het pws al inleveren.
Ik hoop dat dit lukt!Christiaan
-
@christiaan
Oké top, duidelijk verhaal!
18 en 19 november kan ik niet, wat vinden jullie van 17 november half 11 in de ochtend? Dan hebben we genoeg tijd om het te testen. -
Stijn Smits
Top! 17 november kan inderdaad wel. Waar moeten we dan zijn en waar zouden we dan kunnen parkeren? -
@christiaan
Er is inmiddels wat tussengekomen.
De dinsdagmiddag is wel vrijgekomen. Ergens tussen 13:30 en 17:00 moet lukken lijkt me?
Parkeren kan gratis om de hoek op locatie (stuur nog een mail), mocht dit vol zitten bij een faculteit in de buurt.Groetjes,
Stijn -
Stijn Smits
Dan kunnen we ook wel inderdaad. We komen dan ongeveer rond 15:30, want 's ochtends hebben we nog iets belangrijks op school. -
We hadden trouwens nog een vraag, want voor onze hoofdvraag willen we een significant verschil tussen de hoeveelheid schade berekenen en daarvoor hebben we een cijfer nodig wat gekoppeld kan worden aan de hoeveelheid schade. We hebben daar wel wat ideeën over, we zouden namelijk de tijd kunnen meten totdat er schade ontstaat aan het huisje, maar we zouden ook iets met de amplitude kunnen doen (voor als het niet instort, we hadden op een filmpje namelijk gezien dat jullie meetapparatuur hebben om de amplitude te bepalen). Hebben jullie nog andere meetapparatuur waarmee we eventueel een cijfer kunnen koppelen aan de hoeveelheid schade, of heeft u nog een ander idee?
-
@christiaan
Top, dan zie ik jullie dinsdag 15:30.Goed dat je dat wil onderzoeken.
We kunnen de frequenties en de uitwijking bijhouden op een dashboard.
Hogere frequenties veroorzaken een ander soort schade dan lagere frequenties.
Dit is voor jullie om uit te zoeken!Groetjes Stijn
-
@Christiaan
Ik heb de laatste info via de mail gestuurd.