verband vacuum en luchtweerstand
-
Hallo,
Een vriend en ik werken aan een pws over hyperloops en willen een practicum doen over het verband tussen de luchtweerstand en de sterke (geen idee of dat het woord er voor is) van het vacuüm. Zou dit misschien getest kunnen worden bij jullie, of het een te ambitieus idee?
Groetjes Joep Goossen -
Hoi @GoossenJoep, ten eerste; gaaf onderwerp! Helaas zijn de faciliteiten die nodig zijn voor zo'n onderzoek niet open voor mensen buiten de TU (Overigens ook voor heel veel mensen binnen de TU niet). Het verband tussen de luchtdruk (sterkte van een vacuüm) en de luchtweerstand is echter vrij simpel. Er is namelijk een formule om de luchtweerstand van een bewegend object te berekenen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
De luchtdruk (dat bij een vacuüm heel laag zal zijn) is een variabele hier in. Als de luchtdruk dus lager wordt, wordt de luchtweerstand ook lager.Ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen. Als jullie nog vragen hebben, stel ze dan vooral!
Groetjes, Cian -
Cian Rippen
Beste Cian,
Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Jammer om te horen maar heel begrijpelijk. Het probleem was niet dat we niet wisten wat er ging gebeuren, maar dat we iets met een practicum willen doen.
Groetjes Joep -
Hoi @goossenjoep, begrijpelijk! Nog veel succes met jullie PWS, als jullie nog vragen hebben, stel ze dan vooral :)
Groetjes, Cian