Verbeteren windturbine's
-
Hallo mensen van Delft,
Ik wil voor mijn profielwerkstuk proberen om het huidige windturbine model iets efficiënter te maken.
Ik ben al van plan om naar de workshop met die windtunnel te gaan, maar het zou mij nog goed van pas komen als ik een (werkende?) miniatuur windturbine zou kunnen bemachtigen. Zouden jullie er nog een paar over hebben bij Windenergie of weten waar ik die zou kunnen krijgen?Jelle
Bonhoeffer college Castricum -
Hallo Jelle,
Ik denk dat een windturbine zeker een leuk idee is. Voor dat we gaan bedenken wat voor een proef/opstelling/model gaan gebruiken is het misschien handig om eerst te definiëren wat je precies wil gaan onderzoeken en waarom. Heb je al wat verder nagedacht wat je onderzoeksvraag zou kunnen worden, met behorende deelvragen? En heb je al een beetje onderzoek gedaan om een gevoel te krijgen wat er allemaal al bestaat? De reden dat ik dit vraag is namelijk dat als je de hoofdvraag 'Hoe kan ik een windturbine efficiënter maken' vraagt, zul je heel erg lastig een antwoord gaan vinden, aangezien de kennis over windturbines toch al een redelijk niveau heeft. Wat je wel zou kunnen vragen is bijvoorbeeld: "Welke veranderingen in het ontwerp hebben de afgelopen decennia plaats gevonden om de huidige drieblad-rotor turbine te verbeteren?" Daar zou je dan meerdere antwoorden op kunnen vinden en er een kiezen om na te bootsen met een proef dat het dus 'beter' werkt. Wat vind je van die aanpak? Iets anders: je zou ook zelf een windturbine kunnen bouwen en misschien twee verschillende ontwerpen vergelijken, en varieren in bladlengte, profiel of aantal bladen?
Over je vraag of we nog wat windmodellen over hebben; Ik moet toegeven dat ik dat niet weet, maar ik weet wel dat de TU niet zo maar 'spul' over heeft wat ze zomaar weg geven. Als je met een goed werkplan komt voor een proef, dan zal ik zeker vragen aan de windenergie afdeling of ze je wellicht kunnen helpen.
Kun je hier wat mee? Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Dat is inderdaad wel iets dat verbeterd moet worden. Ik heb een paar kleine ideeën, maar die moeten nu nog even groeien en vorm krijgen, en hopenlijk kom ik daar verder mee.
De proefopstelling (dynamo en voltmeter om het objectief te houden) is al wel redelijk gevorderd. -
Hallo Jelle,
Dat lijkt me zeker interessant om te onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat je dan wat betreft literatuur op zoek moet gaan wet het effect is van het plaatsen van meerdere motoren naast elkaar bij vliegtuigen, beetje zoals de Howard Hughes' "Goose".
Waar heb je deze plaat trouwens vandaan? Iets anders wat betreft methode; Als je deze twee opstellingen met elkaar wil vergelijken, welke gegevens (variabelen) wil je dan 'hetzelfde' houden? Ik kan me voorstellen dat een windturbine bedrijf bijvoorbeeld is geïnteresseerd in het prijs verschil. Een wetenschapper zou misschien de oppervlakte van de rotors gelijk houden. Een constructeur is misschien meer geïnteresseerd in de belasting aan de voet van de laagste stam. Wat investering betreft, is zou ik uiteindelijk me afvragen wat het kostprijs verschil is van 1 KWh stroom, meenemende dat elk onderwerp haar eigen energie hoeveelheid oplevert, maar ook in ontwikkelingskosten dus verschilt. Kun je hier wat mee?
Groet,
Hubert
-
ik heb een iets ander onderzoeksvraag bedacht, namelijk om te onderzoeken wat efficienter is, een grote windturbine, of verschillende windturbine's die vertakken uit een stam (een beetje zoals dit: https://encrypted-tbn1.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQkTjvcxh5GQCsIuqTMgVbFTIhD-3aQTzG81hVjB43C0urR3z83 )
Ik heb me ook al ingeschreven voor de windtunnel workshop.
Ik ga ook nog een paar extra dynamo's aanschaffen voor het experiment.Jelle
-
Hey Jelle,
Hoe gaat het met je profielwerkstuk? Heb je al een plan hoe je experiment er uit gaat zien? Groet, Hubert
-
Hey!
Die eerste link, top! daar staat heel veel helpende informatie in, die 2e link doet het niet, maar dat zal wel aan mijn verbinding liggen. Ik ben ook bezig om contact op te zetten met mensen die een bedrijf hadden dat kleine windturbines maakte, voor bijvoorbeeld een poolstation om het hele onderzoeksstation te kunnen voorzien van energie. Ik hoop dat zij zouden kunnen helpen met waar ik mee op moet passen bij het gebruiken van kleinere windturbines. Dat staat echter ook al veel van in die eerste link.
school gaat weer beginnen, dus wie weet dat ik eventjes bezig zal zijn met dat opstarten, ik laat wel weer wat van mij horen!
-
Hoi Jelle!
Zou je hypothese dan zijn dat de het ontwerp met meerdere rotors juist meer of minder energie oplevert?
Hier alvast twee links die waar je de theorie zou kunnen herleiden om dus de hypothese op te stellen, dit test je vervolgens met je experiment:
Ik heb deze links trouwens van een topic op onze oude site, als je daar in de zoekfunctie 'windmolens' of 'windturbines' ingeeft, vind je mogelijk nuttige info.
Succes!
Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Top, dit helpt zeker! Dat plaatje heb ik gevonden op google, gewoon als ik zocht naar windturbines, maar dat gaf me wel het idee. En ik was van plan om de meerdere rotoren in een cirkel te plaatsen, en te zorgen dat de radius van die cirkel even groot is als de radius van de enkele (de grote dus) windturbine.
En wat de kosten betreft. Dat is inderdaad waar het in deze wereld om draait, maar dan zou ik er ook slijtage in mee moeten nemen, en ik zou niet weten hoe ik dat zou kunnen doen, ideeën?Jelle
-
Hey Hubert,
Ik heb het grootste gedeelte van de theorie nu af, en ik wil nu gaan bouwen. Ik wil behalve de windmolentjes wil ik ook nog miniatuur bebouwing en boompes enzo. Dit omdat dat een van de voornaamste redenen is waarom kleine windmolens in de praktijk minder efficient zijn. Zou ik dit misschien ook kunnen testen in een windtunnel van Delft?
Gr,
Jelle -
Hey Jelle,
Bij deze: linkje
Ik had deze link al eerder gepost, iets boven aan. Check daar ook vooral de link naar ons archief, daar had ik toen best wat nuttige informatie verzameld.
Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Wat was die formule over de energieopbrengst van een windturbine ten opzichte van het oppervlakte?
Gr,
Jelle -
Hey Jelle!
Goed om te horen dat je wat aan de links hebt! Hou me op de hoogte hoe het allemaal gaat. Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Ik hoef inderdaad geen krachten te berekenen nee. Ik wil echter wel zo laminair mogenlijke lucht, want ik wilk alleen verstoringen waar ik die zelf veroorzaak. En dan zou ik dus gewoon, (als ik mijn proefopstelling klaar heb) even een afspraak kunnen maken en dan gaan testen?
Jelle
-
Hey Jelle!
Ben je niet al op een van de workshops geweest? In principe kun je de plaat verticaal oplijnen en zo in de verticale tunnel hangen. Als jij dan meetapparatuur mee neemt om de opgeleverde stroom te meten moet dat prima lukken. In dit geval is de tunnel dan eigenlijk niks anders dan een soort blower...Is dat wat je nodig hebt? Als ik het goed begrijp hoef je dan geen krachten te berekenen, toch?
Groet, Hubert
-
Ik wil dan kleine windturbinetjes maken/kopen, en die dan samen met nepbebouwing, op schaal natuurlijk op een houte plaat monteren.
een beetje zoals hier:
en dan met de windmolen variërend in grote en aantal
https://dl.dropbox.com/u/71860363/setup.png -
Hey Jelle,
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Kun je het een beetje toelichten? Groet, Hubert
-
Hoi Jelle,
Oké prima. De windtunnel wordt alleen op dit moment voor onderzoek gebruikt, dus we kunnen er niet zo maar random in. Ik heb twee dagen gekregen dit jaar waar ze de hele boel voor mij en dus scholieren op stop zetten, dat is 24 oktober en 5 december. Je moet je wel alsnog inschrijven voor de workshop, zodat ik je alle info kan opsturen en je je op een slot op de dag zelf kunt inschrijven.
Cheers, Hubert
-
Hey Jelle,
Precies. Je moet je even opgeven en dan krijg je van mij weer de link waar je je dan kunt inschrijven bij de 'open inschrijving'. Groet, Hubert -
Okee, top! dan zorg ik wel voor die tijd alles helemaal klaar te hebben.
En als ik me dan nog opgeef, dan krijg ik niet weer de workshop maar dan kom ik dan alleen testen? of moet ik me dan opgeven voor de hele workshop?Jelle