Verbeteren windturbine's
-
ik heb een iets ander onderzoeksvraag bedacht, namelijk om te onderzoeken wat efficienter is, een grote windturbine, of verschillende windturbine's die vertakken uit een stam (een beetje zoals dit: https://encrypted-tbn1.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQkTjvcxh5GQCsIuqTMgVbFTIhD-3aQTzG81hVjB43C0urR3z83 )
Ik heb me ook al ingeschreven voor de windtunnel workshop.
Ik ga ook nog een paar extra dynamo's aanschaffen voor het experiment.Jelle
-
Hey Jelle,
Hoe gaat het met je profielwerkstuk? Heb je al een plan hoe je experiment er uit gaat zien? Groet, Hubert
-
Hey!
Die eerste link, top! daar staat heel veel helpende informatie in, die 2e link doet het niet, maar dat zal wel aan mijn verbinding liggen. Ik ben ook bezig om contact op te zetten met mensen die een bedrijf hadden dat kleine windturbines maakte, voor bijvoorbeeld een poolstation om het hele onderzoeksstation te kunnen voorzien van energie. Ik hoop dat zij zouden kunnen helpen met waar ik mee op moet passen bij het gebruiken van kleinere windturbines. Dat staat echter ook al veel van in die eerste link.
school gaat weer beginnen, dus wie weet dat ik eventjes bezig zal zijn met dat opstarten, ik laat wel weer wat van mij horen!
-
Hoi Jelle!
Zou je hypothese dan zijn dat de het ontwerp met meerdere rotors juist meer of minder energie oplevert?
Hier alvast twee links die waar je de theorie zou kunnen herleiden om dus de hypothese op te stellen, dit test je vervolgens met je experiment:
Ik heb deze links trouwens van een topic op onze oude site, als je daar in de zoekfunctie 'windmolens' of 'windturbines' ingeeft, vind je mogelijk nuttige info.
Succes!
Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Top, dit helpt zeker! Dat plaatje heb ik gevonden op google, gewoon als ik zocht naar windturbines, maar dat gaf me wel het idee. En ik was van plan om de meerdere rotoren in een cirkel te plaatsen, en te zorgen dat de radius van die cirkel even groot is als de radius van de enkele (de grote dus) windturbine.
En wat de kosten betreft. Dat is inderdaad waar het in deze wereld om draait, maar dan zou ik er ook slijtage in mee moeten nemen, en ik zou niet weten hoe ik dat zou kunnen doen, ideeën?Jelle
-
Hey Hubert,
Ik heb het grootste gedeelte van de theorie nu af, en ik wil nu gaan bouwen. Ik wil behalve de windmolentjes wil ik ook nog miniatuur bebouwing en boompes enzo. Dit omdat dat een van de voornaamste redenen is waarom kleine windmolens in de praktijk minder efficient zijn. Zou ik dit misschien ook kunnen testen in een windtunnel van Delft?
Gr,
Jelle -
Hey Jelle,
Bij deze: linkje
Ik had deze link al eerder gepost, iets boven aan. Check daar ook vooral de link naar ons archief, daar had ik toen best wat nuttige informatie verzameld.
Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Wat was die formule over de energieopbrengst van een windturbine ten opzichte van het oppervlakte?
Gr,
Jelle -
Hey Jelle!
Goed om te horen dat je wat aan de links hebt! Hou me op de hoogte hoe het allemaal gaat. Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Ik hoef inderdaad geen krachten te berekenen nee. Ik wil echter wel zo laminair mogenlijke lucht, want ik wilk alleen verstoringen waar ik die zelf veroorzaak. En dan zou ik dus gewoon, (als ik mijn proefopstelling klaar heb) even een afspraak kunnen maken en dan gaan testen?
Jelle
-
Hey Jelle!
Ben je niet al op een van de workshops geweest? In principe kun je de plaat verticaal oplijnen en zo in de verticale tunnel hangen. Als jij dan meetapparatuur mee neemt om de opgeleverde stroom te meten moet dat prima lukken. In dit geval is de tunnel dan eigenlijk niks anders dan een soort blower...Is dat wat je nodig hebt? Als ik het goed begrijp hoef je dan geen krachten te berekenen, toch?
Groet, Hubert
-
Ik wil dan kleine windturbinetjes maken/kopen, en die dan samen met nepbebouwing, op schaal natuurlijk op een houte plaat monteren.
een beetje zoals hier:
en dan met de windmolen variërend in grote en aantal
https://dl.dropbox.com/u/71860363/setup.png -
Hey Jelle,
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Kun je het een beetje toelichten? Groet, Hubert
-
Hoi Jelle,
Oké prima. De windtunnel wordt alleen op dit moment voor onderzoek gebruikt, dus we kunnen er niet zo maar random in. Ik heb twee dagen gekregen dit jaar waar ze de hele boel voor mij en dus scholieren op stop zetten, dat is 24 oktober en 5 december. Je moet je wel alsnog inschrijven voor de workshop, zodat ik je alle info kan opsturen en je je op een slot op de dag zelf kunt inschrijven.
Cheers, Hubert
-
Hey Jelle,
Precies. Je moet je even opgeven en dan krijg je van mij weer de link waar je je dan kunt inschrijven bij de 'open inschrijving'. Groet, Hubert -
Okee, top! dan zorg ik wel voor die tijd alles helemaal klaar te hebben.
En als ik me dan nog opgeef, dan krijg ik niet weer de workshop maar dan kom ik dan alleen testen? of moet ik me dan opgeven voor de hele workshop?Jelle
-
Hey Jelle,
Kun je niet gewoon molen bladen nemen en deze op de juiste lengte afzagen? Groet, Hubert
-
Hey Hubert,
Ik heb even zitten rekenen, en ik ben er achter gekomen dan als ik 4 windturbine's met een diameten van 5 cm neem, en een grote met een diameter van 10 cm, het oppervlakte bijna exact gelijk is. Het probleem is alleen nu dat ik geen propellers gevonden heb met exact dezelfde x-y verhoudingen, en Cw waarden, die dan in de maat van 2,5 en 5 cm straal verkrijgbaar zijn.
Ideeën?Gr,
Jelle -
Hey Hubert,
Ik heb een beetje problemen met het vinden van goede (imitatie) wind turbines, zou de master windenergie misschien wat minatuurtjes hebben, of heb je misschien ideeën waar ik die zou kunnen krijgen?
Gr,
Jelle -
en met bij die 2 plaatjes bedoel ik natuurlijk ipv, windturbine windtunnel, en zo kom ik aan de 52 cm:
https://dl.dropbox.com/u/71860363/Berekening hoogte windtunnel.png