Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    De technische ontwikkeling van de bruggenbouw

    Natuurkunde
    2
    8
    1044
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • S
      Sarah Hanna
      voor het laatst aangepast door

      Beste student,

      Ik ben een 5V leerling en doe mijn PWS over de technische ontwikkeling van de bruggenbouw. Hierbij staan de Natuurkundige en Wiskundige principes centraal. Ik wil graag wat hulp van u, omdat ik weinig info kan vinden op internet dat hiermee (met wiskunde en natuurkunde) te maken heeft. Graag hoor ik van u.

      Met vriendelijke groet,

      Sarah

      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Stijn SmitsS
        Stijn Smits
        voor het laatst aangepast door

        Hoi Sarah,

        Graag help ik je hierbij! Ik ben na 12 april klaar met de tentamens, dus neem rustig de tijd om je vragen op te stellen, dan zal ik na dat tijdstip je vragen uitgebreid behandelen.

        Groetjes,
        Stijn

        Administrator
        Student Civiele Techniek

        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • S
          Sarah Hanna
          voor het laatst aangepast door

          Hoi Stijn,

          Ik hoop dat het goed ging met je tentamens doen en ik heb eigenlijk maar één vraag die ik zou willen stellen. Dat is namelijk: welke wiskundige & natuurkundige principes hebben de ontwikkeling van de bruggenbouw mogelijk gemaakt? Dus welke natuurkundige & wiskunidge wetten zijn toepasbaar bij bruggenbouw (zegmaar)?

          Groetjes,

          Sarah

          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • Stijn SmitsS
            Stijn Smits
            voor het laatst aangepast door

            @Sarah-Hanna
            Dat is attent van je zeg!

            Bij het ontwerp van bruggen staan natuurkundige principes centraal. In essentie worden verschillende natuurkundige wetten gebruikt om de krachtwerking op een brug te kunnen bepalen. Immers moet de constructie een hogere weerstand hebben dan de krachten die erop werken. De krachtwerking binnen een brug kun je met verschillende methodes binnen de statica bepalen. De basis is hierbij de eerste wet van Newton.
            Hierbij ga je ervanuit dat bij statisch evenwicht, dus bij een stabiele constructie, de verticale krachten, de horizontale krachten en de momenten in evenwicht zijn. De sommen hiervan stel je dus gelijk aan 0.
            De weerstanden van de meest gebruikte materialen is bekend. Je kijkt waar de krachtwerking binnen de brug maximaal is en kijkt dan of de weerstand incl. veiligheidsfactor hoger is dan de kracht verdeeld over het oppervlak.
            Als er complexere berekeningen aan te pas gaan komen in een later ontwerpstadium, worden er wiskundige methodes zoals matrix- en integraalrekening gebruikt. Ook komt er kansrekening bij kijken.
            Hopelijk heb ik je vraag zo een beetje kunnen beantwoorden. Mocht je nog specifiekere vragen hebben over een bepaalde formule/methodiek, kan dat altijd natuurlijk!

            Met vriendelijke groet,
            Stijn

            Administrator
            Student Civiele Techniek

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • S
              Sarah Hanna
              voor het laatst aangepast door

              Beste Stijn,

              Bedankt! Dit zal mij gaan helpen met het verbeteren van de 1de versie. Ik had het in ieder geval over druk- en trekkrachten (mechanische krachten/spanning), resonantie, elasticiteitsmodulus, rek, zwaarte kracht & inderdaad ook nog over statica en andere grootheden. De info over de 1e wet van Newton, integraal- en kansrekening zal wel een mooie aanvulling zijn! Erg bedankt voor je tijd en moeite!

              Met vriendelijke groet,

              Sarah

              1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • Stijn SmitsS
                Stijn Smits
                voor het laatst aangepast door

                @Sarah-Hanna
                Hoi Sarah,

                Goed dat je zaken zoals de elasticiteitsmodulus en resonantie ook meeneemt.
                De druk- en trekkrachten volgen uit het krachtenevenwicht. De som van de druk- en trekkrachten in horizontale en verticale richting moet nul zijn, met als druk aangenomen negatief en trek positief.
                alt text
                Hier zie je een voorbeeld van een hangbrug. De rode krachten zijn de drukkrachten en de blauwe krachten trekkrachten. Op de pijlers bovenin heerst een krachtenevenwicht.
                De elasticiteitsmodulus heeft vooral met doorbuiging te maken, dit is in het beginstadium van onderzoek naar bruggen nog niet heel relevant. Had je daar nog specifieke vragen over?

                Groetjes Stijn

                Administrator
                Student Civiele Techniek

                1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • S
                  Sarah Hanna
                  voor het laatst aangepast door

                  Hoi Stijn,

                  Nee, ik had daar geen vragen over. Bedankt voor je hulp!

                  Groetjes,

                  Sarah

                  1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                  • Stijn SmitsS
                    Stijn Smits
                    voor het laatst aangepast door

                    @Sarah-Hanna
                    Graag gedaan! Mocht je nog verdere vragen hebben, dan hoor ik het wel :)

                    Groetjes Stijn

                    Administrator
                    Student Civiele Techniek

                    1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                    • First post
                      Last post
                    Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors