Spieren en spierkracht
-
Beste PWS hulp,
Ik ben bezig met het maken van een PWS dat gaat over spieren en spierkracht. Ik heb al wat info over trainen en spiercellen, maar ik weet nog niet zeker wat mijn hoofdvraag exact gaat worden. Ik zou graag willen weten of iemand een interessante invalhoeken op het onderwerp spieren of spierkracht weten, en of er publicaties zijn die me kunnen helpen met mijn onderwerp. Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten,
Wouter -
Hoi @WouterPWS!
Voor inspiratie over je PWS onderwerp raad ik je zeker aan om even rond te kijken op ons forum! Je kan bijvoorbeeld via de zoekbalk zoeken naar posts die gaan over spieren, misschien kom je iets tegen wat je nog had bedacht. Verder kan je alle kanten op met spieren, bepaal voor jezelf of je het bijvoorbeeld vanaf een biologisch of natuurkundig perspectief wil bekijken, of dat je juist iets met technologie en spieren wil doen. Als je al iets meer een richting hebt gevonden kan ik altijd wat relevante artikelen voor je zoeken :).
Succes!
Groetjes,
Lisa
-
Hoi @lisamelman
Ik wil vooral via een biologisch perspectief mijn onderwerp bekijken. Ik heb ook al wat info over type 1 en type 2a en b spiervezels opgeschreven in mijn PWS omdat dat mij onder andere interesseert. Ook heb ik wat geschreven over welke manieren het best zijn om spieren te trainen. Mijn hoofdvraag gaat bijna zeker over erfelijkheid en spieropbouw gaan, bijvoorbeeld: hoe snel kan een mens spieren opbouwen, en of erfelijkheid een grote rol speelt, of wat voor effect hebben trainingen. Iets in die richting. Ik weet dit alleen nog niet 100% zeker maar wat ik wel zeker weet is dat ik de biologische kant een beetje op wil gaan. Hopelijk kunt u wat relevante artikelen hierover vinden want dat zou me heel erg helpen.
Groeten,
Wouter -
Ha @WouterPWS,
Erg leuk! De biologische kant van dit PWS onderwerp is natuurlijk veelzijdig en biedt veel mogelijkheden voor richtingen waarin je onderzoek kan doen. Een tip die ik je sowieso mee wil geven is dat als je opzoek bent naar wetenschappelijke bronnen, kan je erg veel vinden als je Engelse zoektermen gebruikt op Google Scholar. Ik heb hier bijvoorbeeld een artikel gevonden over een limiterende factor bij de sterkte van spieren of hier een artikel waar ze op genetisch niveau kijken naar spierziekten. Maar als ik termen zoek als "effect of muscle training", "role of genetics in muscle recovery", o.i.d. krijg je ontzettend veel interessante artikelen waar je misschien nieuwe invalshoeken uit kan halen. :)
Heel veel succes!
Groetjes,
Lisa