Pws vracht door vacuumbuis met aandrijving van elektrmagnetisme
-
Beste lezer,
Wij doen ons profielwerkstuk over het vervoeren van vracht door de oceaan in vacuumbuizen. We willen deze vracht vooruit brengen door elektromagnetisme. Ook willen we met magneten de capsule op zijn plaats houden. Wij komen er helaas niet uit hoe we dit het best zouden kunnen doen. Daarom hopen wij op jullie hulp.
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Ruben ter Meulen en Saartje Feith
-
Hoi Ruben en Saartje,
De ophanging van de trein (dus het wat jullie zweven noemen) staat in principe los van de voortstuwing. De ophanging kun je doen met elektromagneten, maar ook met permanente magneten. Zie bijvoorbeeld deze pagina over elektrodynamische ophanging en deze over elektromagnetische ophanging.
Het principe voor het voortstuwen komt eigenlijk neer op het "uitrollen" van een motor, waardoor een lineair voorstuwingsmechanise ontstaat. Zie bijvoorbeeld hier.
Ik begrijp niet helemaal wat jullie bedoelen met de energievoorziening? Een elektromagneet heeft een stroom nodig om te werken. Je moet dus een spanningsbron hebben (batterij/netspanning). Voor de voortstuwing moet je de stroomrichting kunnen schakelen met een bepaalde frequentie. Dit beinvloed de snelheid waarmee de trein uiteindelijk beweegt.
Ik hoop dat dit duidelijk is! Zo niet, laat het weten.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Ruben en Saartje,
Het is de moeite waard om even op dit forum rond te kijken. Jullie zijn namelijk niet de enige met vragen over een magneetzweeftrein (of MagLev). Dit topic biedt misschien hulp voor jullie. Als jullie daar nog geen antwoord op je vraag kunt vinden, laat het weten, dan help ik jullie verder!
Groeten,
Matthijs -
Hallo Matthijs,
Het principe van voortstuwing en zweven van de trein snappen we wel, het probleem ligt meer bij de energievoorziening. We snappen niet hoe de baan met dezelde elektromagneten en zorgt voor voortstuwing en voor zweven. Ook snappen we niet hoe de energievoorziening van de trein werkt.
Alvast bedankt,
Ruben ter Meulen, Saartje feith