PWS Magneettrein
-
Hallo,
Wij zitten in 6 VWO en willen voor ons PWS een magneettrein bouwen om daar vervolgens experimenten mee te kunnen doen. Deze experimenten bestaan uit verwarmen en verkoelen van het karretje en dan kijken wat voor invloed de temperatuur op de afgelegde afstand heeft.
We hebben op dit moment een baan en een karretje gemaakt. Voor de baan en het karretje gebruiken we permanente supermagneten. Voor de aandrijving gebruiken we geen magneten maar willen we een klein duwtje geven.
Waar we nu tegen aanlopen is dat het karretje niet in zijn baan blijft en dat we erg weinig materiaal hebben om mee te werken. We zouden willen weten wat een goed materiaal is om het karretje van te maken als je in gedachten houdt dat het licht moet zijn en we het willen koelen en verwarmen.Groetjes,
Tess Jongsma en Lisa Berghorst
-
Hallo Tess en Lisa,
Leuk om te lezen dat jullie een magneettrein proberen te maken en ook al enigszins vergevorderd zijn met het ontwerp. Berust de werking van jullie trein op elektromagneten of op supergeleiders? Dit kon ik niet uit jullie vraag opmaken.
Groet,
Caspar Boers
-
Hoi Caspar,
We werken eigenlijk met geen van beide. Onze school heeft geen supergeleiders en ook geen elektromagneet (we zijn een erg kleine/jonge school). Onze trein berust geheel op de afstoting van de magneetvelden op de baan en het karretje.
We hebben ons aangemeld voor morgen middag maar we hebben nog geen antwoord gekregen dus we weten nog niet of we mogen komen. Als we mogen komen kunnen we de baan meenemen en laten zien wat we precies willen en wat we tot nu toe hebben (en waar het fout gaat).
Groetjes,
Lisa en Tess -
Hallo Tess en Lisa,
Normaliter gaat Caspar over dit soort vragen, hij geeft immers als student natuurkunde de supergeleiding workshop. Op dit moment zit Caspar voor zijn studie in Parijs. Volgende week is hij weer terug en zal hij naar jullie vraag kijken.
Excuses voor het ongemak.
Vriendelijke groet,
Noor -
Hoi Lisa en Tess,
Ik zie inderdaad dat jullie aanvraag dinsdag is binnen gekomen. Het is best druk morgen tijdens de PWS-middag. Maar als jullie rond 3 a half 4 kunnen komen, dan kunnen we er nog wel even naar kijken! Wonen jullie dichtbij? Vanwege de drukte zal ik morgen niet heel veel tijd hebben voor jullie project, dus als je echt ver moet reizen is een volgende keer beter. Als je relatief dichtbij woont zou ik wel even langskomen, dan kunnen we er in elk geval een keer samen naar kijken.
Groet,
Caspar Boers