Synthese Acetylsalicylzuur
-
Beste,
Ik doe mijn profielwerkstuk over Aspirine (Acetylsalicylzuur).Voor het praktische deel zou ik graag Acetylsalicylzuur vanuit een wilgenbast willen maken. Ik heb al kunnen vinden hoe ik hier salicine uit kan krijgen. De tweede stap van de synthese heb ik nog niet kunnen vinden. Mijn vraag is hoe ik vanuit salicine salicylzuur zou kunnen verkrijgen.
Groetjes Enola -
Beste @enolawillems,
Na een hele tijd zoeken heb ik denk ik gevonden waar je naar op zoek bent! In het eerste figuur van dit wetenschappelijk artikel kun je de omzetting van salicine naar salicylzuur vinden. Het is een reactie die bestaat uit meerdere stappen, namelijk de hydrolyse van salicine, waarna de tussenproducten worden geoxideerd en geabsorbeerd. Hieruit krijg je salicylzuur en overige salicylaten.
Ik hoop dat je verder kan, veel succes!
Groetjes,
Lisa
-
Dankjewel voor de reactie.
Ik had nog een vraagje, Is het mogelijk om gebruik te maken van het lab? Is het dan mogelijk om gebruik te maken van chemicaliën, glaswerk en analysetechnieken zoals: massaspectrometrie of IR-spectrometrie?
Groetjes -
Hoi @enolawillems ,
Ik zou voor je kunnen kijken wat er allemaal mogelijk is. Hier heb ik echter wel een aantal dingen voor nodig van jou, namelijk:
- Welk experiment zou je precies willen uitvoeren, welke stappen wil je uitvoeren
- Welke chemicaliën en glaswerk heb je nodig
- Hoelang zou je hier ongeveer mee bezig zijn
Groetjes,
Lisa
-
beste,
De reactie zou ik op school uit kunnen voeren. Op school hebben wij helaas geen massaspectrometer of IR-spectrometer. Zou het mogelijk zijn om deze te kunnen gebruiken?
Groet, Enola -
Beste @enolawillems,
Ik ben dinsdag in de gelegenheid om dit voor je na te vragen. Dan kom ik er z.s.m. op terug.
Groetjes,
Lisa
-
Beste @enolawillems,
Helaas hebben wij op dit moment geen massaspectrometer of IR-spectrometer tot beschikking. Mocht je nog verdere vragen hebben over je PWS, dan kan je altijd op het forum terecht.
Groetjes,
Lisa