Energie opwekken in een stad (Hilversum)
-
Hallo,
Ik ben Tim. Ik ben 12 jaar en ik ben door Tu Delft zelf hier toegelaten voor dit soort dingen. Wij moeten nu een stad (Hilversum) ontwerpen. We moeten kijken naar 2040, hoe het een smart city word. Ook moet het duurzamer. Mijn vraag aan jullie is, op hoeveel verschillende manieren kan je energie duurzaam opwekken. Ik weet wel natuurlijk over zonne energie, windenergie en water. Maar hoe kan je dat duurzaam toepassen in een stad. Ik had al in gedachten om bijv. windtunnels te maken in een gebouw, alleen ik zou het fijn vinden als jullie konden helpen met deze ideeën. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Tim Bood
-
Hoi Tim!
Wat leuk dat je op jouw leeftijd al geïnteresseerd bent in de verre toekomst!
Gaaf project ook zeg. Er worden momenteel veel verschillende concepten uitgewerkt om te kijken welke in de toekomst op grote schaal toegepast kunnen worden. Hierbij wordt de opgewekte energie naar de smart city getransporteerd. Ook kunnen in steden zelf op daken kleinere windturbines worden geplaatst, of dus in gebouwen, waar je al op doelde:!
Helaas is het de stad te vol en klein om voor aan de gehele energievraag van die stad te voldoen. Zoals eerder vermeld, is het dus van belang om op grote schaal wind- en zonneparken te plaatsen.
Misschien wat lastig dit plaatje, maar zo krijg je een idee op wat voor verschillende manieren energie kan worden opgewekt:
Had je toevallig al veel gevonden over duurzame energiebronnen? Je zou op deze pagina kunnen kijken voor het opwekken van energie op grote én kleine schaal.
Mocht je nieuwe vragen/inzichten hebben of is er iets onduidelijk, kun je altijd weer reageren op deze post!Groetjes,
Stijn -
Beste Stijn,
Bedankt voor het reageren! Die foto's zijn best wel duidelijk voor mij. Ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Er staat ook in dat je door middel van golven energie kan opwekken. Dat komt door druk. Nu is mijn vraag, kan dat ook in een zwembad? Ik bedoel daarmee, Als je zwemt beweegt het water. Dan zet het water steeds afnemende en toenemende druk op de wanden. Kan je daar wat mee?
Met vriendelijke groet,
Tim Bood
-
Hoi Tim,
Wat slim van je dat je de ideeën voor energie in de toekomst al begrijpt!
Dat heb je goed in de gaten zeg, water 'drukt' eigenlijk de wanden van het zwembad, maar pas als het water in beweging in is, kan je de energie hiervan opnemen. Een heel moeilijk woord, maar water is hydrostatisch. Dit betekent dat de druk bij weinig beweging van het water (dus een persoon die in een zwembad zwemt) niet erg verandert. De drukverschillen zijn te klein, vrees ik, om hier energie uit te kunnen halen.Een idee is om het water wat over de rand gaat, op te vangen in een klein waterrad:
Omdat dit waterrad beweegt, zou je hier energie uit op kunnen wekken.
Maar, nu komt het probleem dat het water weer terug het zwembad in moet. Het hoogteverschil tussen boven en beneden de pomp moet overbrugd worden.
Dit gebeurt met een pomp, en dit kost dus juist energie. Misschien kost het dus juist meer energie dan dat het oplevert.Misschien kun je kijken naar het opwekken van energie vanuit zeegolven? Dit zijn vaak grote golven die veel energie bevatten.
Normaal stuur ik veel berichten naar 16-18 jarigen. Het kan dus zijn dat ik soms te veel de diepte in gegaan ben. Mocht dit zo zijn, kun je dat natuurlijk zeggen en probeer ik het duidelijker uit te leggen.Groetjes, Stijn
-
Hallo Stijn,
Ik moet nu een enquete maken zodat mensen het kunnen invullen. Het gaat over jouw mening van de ideeën. Zou jij hem a.u.b. kunnen invullen? En kan jij hem doorsturen naar andere mensen die jij misschien kent van Tu Delft? Alvast bedankt.
Groetjes Tim.
(PS, voor alle mensen die dit zien, kunnen jullie hem ook invullen? Dankjewel.)
-
@Tim-Bood
Hoi Tim,Wat een leuke enquête.
Ik heb hem doorgestuurd naar een paar vrienden die er uit de buurt komen.
Mijn vader heeft lang in Hilversum gewerkt, dus heeft hem ook ingevuld.
Veel succes met het vinden van nog meer deelnemers voor je enquête.
Mocht je nog vragen hebben, kun je deze altijd hier stellen.Groetjes Stijn