Pws genetische modificatie op groentes en fruit
-
Beste Chazz en Gioia,
Ik wil jullie graag helpen met een idee maar hiervoor moet ik wel eerst weten wat jullie graag willen onderzoeken van GM groentes. Hebben jullie al iets interessants gevonden in literatuur wat jullie aanspreekt?
Als jullie wat specifiker zijn kan ik mee denken over een onderzoek!
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Wij zijn met het idee gekomen met een hoofdvraag: wat het verschil is tussen niet gmo groentes/fruit en wel gmo groentes/fruit en een van de deelvragen: of het een gevaar zou kunnen vormen voor de gezondheid van de mens.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
-
Beste Chazz en Gioia,
Jullie hebben opzich een goede hoofdvraag verzonnen. Maar jullie hebben nog meer deelvragen nodig. Want het doel van de deelvragen is dat je met al die kleine antwoorden samen je hoofdvraag kan beantwoorden. Maar de vraag die jullie nu hebben verzonnen doet dat nog niet. Dus voordat jullie een experiment kunnen gaan beginnen moeten jullie eerst nadenken over de andere deelvragen en daarna kunnen we een experiment bedenken.
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Wij hadden inderdaad ook al meer deelvragen bedacht, maar die kwamen steeds niet helemaal uit bij onze hoofdvraag. Wij hebben nu dus, wat houdt genetische modificatie precies in?
Wat zijn de voor- en nadelen van gmo?
Zitten er gevaren aan voor de gezondheid voor de mens?
Dit zijn er nu een paar, maar wij lopen steeds een beetje vast om niet een vraag te hebben die het zelfde betekend als een ander, maar anders geformuleerd. -
Beste Chazz en Gioia,
Misschien zouden jullie kunnen denken aan een hoofdvraag zoiets als: wat voor een invloed hebben genetisch gemodificeerde producten in de maatschappij? Of worden ze in de maatschappij geacepteerd? iets in deze richting. Bij deze hoofdvragen krijg je ook de kans om naar het ethische en economische aspect van gmo te kijken. Kan je uitleggen wat gmo's zijn en kan je vertellen hoe ze ze maken.
Ik hoop dat jullie hier weer wat verder mee komen!
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
@Ismene-Usman
Heel erg bedankt wij zijn nu inmiddels al een stuk verder gekomen. Wij hebben nu ook een tussentijdse pitch en missen nu alleen nog het praktische gedeelte. -
Beste Chazz en Gioia,
Dat is goed om te horen! Als ik jullie nog ergens anders mee kan helpen hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Wij hebben onze theorie nu af, maar voor het praktische onderzoek zijn wij nog opzoek naar een manier om er een uit te voeren. Heb jij misschien een idee waar wij op verder kunnen borduren?
met vriendelijker groet Chazz en Gioia
-
Beste Chazz en Gioia,
Hebben jullie misschien een idee voor mij wat jullie willen onderzoeken? Dan kan ik helpen meet denken hoe jullie dat kunnen uitvoeren.
Met vriendelijke groet,
Ismene -
Hoi,
Wij hebben dit jaar besloten ons pws over genetisch gemodificeerd voedsel te doen. We hebben als hoofdvraag: Hoe word er in de Nederlandse maatschappij gebruik gemaakt van genetisch gemodificeerd voedsel? We weten niet zeker of dit een goede hoofdvraag is en zijn we nog niet zeker over onze deelvragen.Wij willen graag kijken of we hier praktisch mee bezig kunnen zijn of een kijkje kunnen nemen hoe dit in z’n werk gaat.
Vast bedankt voor de hulp
-
Hey @Rianne-vL
Ik ben bang dat onze biologie expert op dit moment afwezig is, hierdoor weet ik niet zeker of een practicum hier op de TU Delft zou kunnen.
Met een hoofdvraag als die van jullie kun je het onderzoek ook goed op sociaal gebied uitvoeren. Dan kijk je naar de invloeden van genetisch gemodificeerd voedsel op mensen op sociaal gebeid. Dat doe je dan in plaats van naar de biologie ervan te kijken.
Wat misschien leuk is om mee te nemen is dat al ons voedsel wel een form genetisch gemodificeerd is. De wortellen die 100 jaar geleden uit de grond kwamen waren lang niet zo groot of oranje als ze nu zijn. Hoe dat precies is gegaan kun je ook onderzoeken.
Ik hoop dat ik jullie verder heb kunnen helpen.
Groetjes,
Jip