Wet van behoud van impuls ivm Tsunami
-
Beste student,
Ons pws gaat over tsunami's. Hierbij is de vraag of het mogelijk is om de wet van behoud van impuls te linken aan het afnemen van snelheid als de tsunami de kust nadert. Hiermee bedoelen we dat in een bepaalde tijdseenheid de massa als het ware vervoerd wordt. Dus in de open oceaan is de massa verspreidt en is de golfsnelheid nogal hoog. Naarmate die de kust nadert, ontstaat er een grote golf en is er dus een grote massa die op een lagere snelheid vervoerd wordt. Klopt het wat hier beweert wordt en wat is de juiste manier om dit te verwoorden.Alvast heel erg bedankt,
Lynn en Lizzie -
@Lynn,
Hee Lynn en Lizzie,Goede vraag! Ik zit nu midden in de tentamenweek, dus ik zal uiterlijk zaterdag bij jullie terugkomen.
Goetjes,
Stijn -
@Lynn
Hoi Lynn en Lizzie,Het klopt inderdaad dat een tsunami afneemt in snelheid als deze de kust nadert.
Ook hebben jullie het bij het juiste eind door te zeggen dat met de snelheid afneemt wanneer de tsunami de kust nadert.
Dit kun je niet verklaren met de wet van behoud van impuls(moment), maar door de tweede wet van Newton F = m**a te gebruiken. De totale kracht F, die gegenereerd is door de aardbeving en geresulteerd heeft in een tsunami, blijft over de tijd. Wanneer de massa m groter wordt voor dezelfde doorsnede, zal de versnelling a moeten afnemen, om tot dezelfde waarde van F te komen.Daarnaast is er nog een ander aspect wat de snelheid van water kan afremmen, namelijk bodemwrijving.
Mijn advies is om te proberen hier nog (in het Engels) informatie over te vinden.Met vriendelijke groet,
Stijn
-
Hoi Stijn,
Bedankt voor het uitleggen! Kunnen we dan nog steeds zeggen dat het om de wet van behoud van impuls gaat of moeten we een andere wet gebruiken? Bijvoorbeeld F actie = -F reactie
Groetjes,
Lynn en Lizzie -
@Lynn
Goede vraag, ik heb mijn vorige reactie aangepast. Mijn advies is om te kijken naar de tweede wet van Newton. F_actie = -F_reactie gebruik je zoal bij een stoot. Hiermee zou ik het een tsunami niet vergelijken.Groetjes,
Stijn -
Bedankt!