Zelf opladende auto.
-
Wij zijn leerlingen van 3 Mavo. Wij zitten op de school Roelof van Echten college locatie Eduwiek.
We hebben een opdracht gekregen van onze docent van godsdienst, maatschappijleer en filosofie.
De opdracht was geïnspireerd op Bill Gates. We moesten van een maatschappelijk probleem een oplossing bedenken en uitwerken.Wij hadden een goed idee om een auto te maken die zichzelf kan opladen, door middel van bewegingsenergie. Als een windmolen draait dan brengt het energie op. Wij hadden het idee dat door de beweging van de banden, de auto zelf kan opladen en rijden. De energie word steeds opnieuw gebruikt, omdat hij steeds weer opnieuw word opgeladen. De auto moet wel eerst op gang kunnen komen met 'normale' elektrische energie. Zodra hij op gang is laad hij zichzelf weer op door de bewegingsenergie.
Wij vroegen ons af of dit idee mogelijk was, daarom mailen we jullie. Wij hopen wat van jullie te horen!
Met vriendelijke groet,
Roosmarijn Klein Langenhorst, Loeka van Weert en Sanne Joy van Soeren. -
Hey @xx_roos_kl
In huidige elektrische autos wordt er ook zeker gedacht aan de bewegingsenergie die autos zelf opwekken.
Wat jullie initieel uitleggen lijkt op een Perpetuum Mobile. Dat is een soort apparaat dat eenmaal in beweging geacht wordt zichzelf in beweging te houden en van die beweging eventueel stroom op te wekken. Jammer genoeg is dit een natuurkundige theorie en is er nog geen fysiek apparaat. Dat komt doordat elk onderdeel van zo'n apparaat toch ook wat weerstand heeft. Denk aan een motor die warm wordt, of olie of andere onderdelen die opgaan of slijten. Om die reden proberen elektrische autos zichzelf niet constant op te laden.
Maar jullie zitten wel in de goede richting. Ik leg hierboven dus uit waarom een auto niet continu zichzelf oplaad. Wat elektrische autos dus wel doen is het volgende, zij laden de accu op bij het remmen van de auto. Veel elektrische autos hebben 2 soorten remmen. Mechanische en Elektrische (ik weet niet zeker of deze term klopt). De mechanische rem is zoals jullie die kennen op een normale auto, remschijven die tegen de wielen worden aangedrukt verhogen de weerstand en verminderen daarmee de snelheid. De elektrische rem doet dat niet. De elektrische rem (vaak ingezet door simpelweg je voet van het gas te halen) plaats namelijk een dynamo "op" de wielen. Deze dynamo draait dan, veroorzaakt wat weerstand (minder dan de mechanische), en wekt daarmee stroom op en remt de auto.
Op die manier probeert de auto dus de ingestoken energie van het optrekken terug te winnen bij het remmen. Dit zal volgens de bovenstaande paragraaf nooit aan elkaar gelijk zijn.
Ik hoop dat dit jullie goed verder helpt.
Groetjes,
Jip -
Jip Rietveld
Heel erg bedankt voor de info!! Wij komen hier zeker verder mee.
Bedankt dat u hier op gereageerd hebt. En heel erg bedankt voor uw tijden aandacht!Groetjes, Roosmarijn, Loeka en Sanne Joy.