PWS over explosieven
-
Ik doe mijn pws over explosieven, maar ik kan heel weinig info vinden op internet (over hoe het in micro-schaal eigenlijk in elkaar zit). Verder wil ik ook een experiment doen, maar ik weet niet zo goed welke. Ik denk aan de volgende experimenten:
- Carbideschieten
- Natronloog en aluminiumfolie
- Alkalimetalen
Dus welke is te doen? Misschien dat u een andere experiment in gedachte hebt?
Ik hoor het nog graag van u!
-
Beste @Sumeia,
Origineel onderwerp! Het is niet veel voorkomend, dus heb er ook niet veel ervaring mee maar ik kan je wel helpen.
Het belangrijkste om eerst te doen is nagaan wat je wil gaan onderzoeken met je pws. Wat zou ik graag leren over dit onderwerp? Een onderzoeksvraag over hoe het op microschaal werkt is dus een goede. Je zou misschien kunnen kijken naar of er verschillen zijn op microschaal bij explosies. Of zitten er verschillen in de ontsteking van explosieven? Eigenlijk onderzoek naar verschillende categorieën explosieven.Als je eerst een beetje uitleg kunt geven over de basis van je pws, dan kan ik je ook daar mee helpen. Daarna kunnen we kijken wat er wellicht mogelijk is voor een praktisch onderzoek.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
De hoofdvraag van mijn pws is: 'wat maakt een stof explosief?'
Verder heb ik het verslag onderverdeeld in twee delen; theorie en praktijk. Onder het theorie gedeelte vallen:- Algemeen over explosieven
- Explosief materiaal
- Energie in moleculen
- Toepassing van explosieven
Onder het praktijk gedeelte wil ik dus een experiment doen met als onderzoeksvraag:
'Hoe is de brisantiekracht te beïnvloeden?'
Hierbij zou ik dus in eenzelfde experiment met variabelen moeten werken om deze vraag te kunnen beantwoorden.
Verder heb ik ook al deelvragen, maar ik wil u vragen of ze wel goed n elkaar zitten;
- Bij algemeen over explosieven:
- Wanneer ontploft een explosief in vaste toestand?
- Wat zijn de voorwaarden voor een explosie?
- Hoe is een explosie te stoppen?
- Bij explosief materiaal:
- In hoeverre is de brisantiekracht adhv de molecuulformule te verklaren?*
- Wat is het effect van een substitutiereactie op een explosief?*
- Bij energie in moleculen:
- Hoe gedragen explosieven zich op microschaal en hoe veranderd dit bij ontsteking?
- Wat is de minimale benodigde energie voor ontsteking?
- Is de brisantie uit te rekenen?
- Bij toepassing:
- Wat zijn de toepassingen van explosieven?
- Hoe ziet de wereld eruit zonder explosieven (meer filosofisch)?
(* = Hierbij heb ik een computerprogramma nodig die ruimtelijke structuren en stofeigenschappen kan geven van elk molecuul. Bestaat die? Ik heb wel gehoord van een zgn 'Discovery Studio' of 'Avogadro cc'. Mijn vraag is of ik die kan gebruiken.)
Ik hoor het nog graag van u!
Met vriendelijke groeten,
Sumeia
-
Beste @Sumeia,
Sanne Nielsen is de persoon die jouw vraag gaat beantwoorden, echter is zij deze week op vakantie. Verwacht volgende week reactie!
Sorry voor het ongemak.Groetjes,
Thom
-
Hallo @Sumeia,
Voor de vakantie had je een vraag voor ons. Hebben jullie onderhand al wat voortgang gemaakt met jullie PWS?
Hebben jullie nog steeds onze hulp hierbij nodig of zijn jullie er zelf al achter gekomen?Een handige tip voor het vinden van goede bronnen is Google Scholar. Deze zoekmachine van Google zoekt specifiek tussen wetenschappelijke artikelen en geeft daarom vrijwel altijd een betrouwbare bron.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen Er waren wat problemen met mijn account waardoor ik niet kon inloggen. Al die tijd heb ik geprobeerd om er zelf uit te komen en ik heb vorige week mijn experimenten uitgevoerd op school. Helaas zijn ze mislukt! Hieronder kort wat ze waren:
- Een blik met gas (methaan) vullen en dan een lucifer bij houden zodat het deksel wegvliegt. Met een meetlint de afstand blik-deksel meten en daarmee kinetische energie bepalen. De deksels vlogen echter maar een paar millimeter :(
- Een stofexplosie nabootsen: een brander met fijngemalen tarwebloem bestrooien. Deze lukte deels, maar er kwam geen geluid bij vrij: het was totaal geruisloos.
Nu ben ik - op advies van mijn begeleider - op zoek naar andere experimenten. Zo heb ik een zeer goed theoretisch deel in het begin (ca. 80 blz), maar het moet dus ook aangevuld worden met een net zo goed praktisch deel = experiment.
Ik hoop dat jullie leuke ideeën hebben voor een experiment dat ik op school kan uitvoeren, maar dat ook aanvullend is voor mijn PWS. Onderzoeksvraag experimenten: hoe is de brisantiekracht van een explosief te beïnvloeden?
Ik hoor het graag!
-
Contact over dit onderwerp is verder via de mail verlopen.