RUIMTEAFVAL
-
Hoi wij zijn Sebastiaan, Fien en Carlijn,
Ons PWS gaat over ruimteafval. We hebben nu een verslag gemaakt, wat natuurlijk best saai is om te presenteren op de presentatie-avond. Het verslag gaat over de oorzaken, gevolgen, en oplossingen onder andere.
Daarom vroegen we ons af hoe we hier een fysieke (eenvoudige) proef bij kunnen doen, die bijvoorbeeld laat zien wat er gebeurt als twee onderdelen botsen, of hoe je het kan oplossen (dus een schaalmodel).
Heeft iemand een idee hiervoor?
joejoe
Groeten, Sebas Fien en Carlijn
Maerlant-Lyceum -
@carlijn314159265
Hallo Sebas, Fien en Carlijn,Wij hebben jullie vraag gelezen. Momenteel is degene die jullie het best kan helpen op vakantie. Jullie kunnen ergens volgende week een reactie verwachten op je vraag.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Hi Sebastiaan, Fien en Carlijn,
Een manier om de afval die rond de aarde zwermt te simuleren is met behulp van een trampoline. Ik verwijs je bij deze door naar het volgende filmpje minuut 31: https://www.youtube.com/watch?v=52TbzvLVokw
Dit gaat dan over ruimte/tijd maar je kan hiermee ook het afval om de aarde demonstreren. Bijvoorbeeld welke invloed heeft snelheid, massa etc., en wanneer ze zullen botsen.
Is dit misschien een idee?
Groetjes Storm -
Hoi Storm,
Bedankt voor het idee! We zitten nu even te denken waar we een trampoline vandaan gaan halen, haha. Verder dachten we misschien aan biljartballen om het Kessler Syndroom te simuleren? (Kessler Syndroom is dat als twee stukken botsen, er steeds meer botsingen komen omdat de hoeveelheid van stukken ruimteafval dan ook groter wordt natuurlijk). Denk je dat dit een goed idee is of kunnen we beter verder kijken?
Groetjes Sebas, Fien en Carlijn -
Hee!
Het moeilijke eraan om dit te simuleren is dat je een omgeving nodig hebt zonder zwaartekracht of in een baan rond een planeet (het moet vrij kunnen bewegen). Dit is erg moeilijk om na te bootsen. Je zou kunnen denken in de richting van de proef doen in een bak water. Rekenen eraan wordt echter ook echt een uitdaging en zie zelf nog niet echt hoe dit er dan uit moet gaan zien. Op internet heb ik ook niet direct een proef kunnen vinden. Laat maar weten als jullie nog iets vinden. Dan kan ik meedenken!
Groetjes Storm