hypersonisch vliegen in de burgerluchtvaart
-
Beste juul,
Ik maak een pws over hypersonisch vliegen. de hoofdvraag is of dat haalbaar is voor burgerluchtvaart in low orbit. De deelvragen zijn in het kort: 1. uitleggen wat hypersonische luchtvaart is. 2. wat er nodig is om het mogelijk te maken? Waar ik naar de geschikte propulsie ga kijken, de geschikte materialen, hoe maak ik het veilig voor de burgers, hoe maak ik het comfortabel en practisch voor de burger etc. en 3. zou het economisch haalbaar zijn? Dus de kosten van de brandstof en de materialen voor zo'n toestel.
Alleen ik weet niet zo goed welke informatie allemaal nou echt van belang is en waar ik al die informatie vandaan kan halen. Op het internet zijn vrijwel alleen van die hype-artikelen te vinden waar ze alleen een beetje speculeren. En verder ben ik heel enthousiast over het onderwerp en kan er wel heel erg veel in zetten maar wat is volgens u echt een must om achter het juiste antwoord te komen op mijn hoofdvraag? En zijn er nog PWS middagen over dit onderwerp?
Groet, Youri ten Brink 5pa Maris Belgisch Park Technasium
-
@youritb
Hallo Youri,Dankje voor je vraag. Momenteel is degene die je kan helpen op vakantie, dus die zal volgende week terugkomen.
Ik kan je wel alvast een tip geven waarmee je ieder geval even aan de slag kunt om artikelen te vinden. De beste manier om de meeste wetenschappelijke artikelen te vinden en dat is zoeken in het engels op Google scholar.
Groetjes,
Sanne -
Hi youri,
Er zijn helaas geen specifieke middagen die zich hierop richten. Om je vraag te beantwoorden, er is een rede waarom vliegtuigen op hogere hoogte vliegen. Het is simpelweg efficiënter daar om sneller te vliegen. Het vliegtuig heeft daar minder weerstand door de lagere druk die daar heerst. mocht je lager gaan vliegen met deze hypersonische snelheid dan krijg je een erg hoge weerstand en heb je dus veel thrust/fuel nodig. Er zijn meerdere redenen om dit niet te doen als geluidsoverlast en het is veiliger om hoog te vliegen. Het wordt daarom lastig om dit te verdedigen denk ik. Denk dat er daarom ook alleen maar speculaties op het internet te vinden zijn. Misschien een idee om daarom te verklaren in je onderzoek waarom de vliegtuigen juist wel zo hoog moeten? Over de Concorde is bijvoorbeeld erg veel te vinden.
Groetjes Storm