PWS Gezichtsherkenning
-
Hallo,
Wij doen ons profielwerkstuk over gezichtsherkenning en we hebben daar een externe bron voor nodig. Is er iemand op de universiteit met wie wij daar vragen over kunnen stellen?
MVG,
Martijn Schippers -
Ik heb zelf wat ervaring met gezichtsherkenning maar niet heel veel. Waarvoor hebben jullie de TU Delft als externe bron nodig? Is een interview afnemen genoeg of willen jullie kijken naar hoe de software ontwikkeld wordt? Of meer het technische induiken naar de wiskunde en de theorie erachter? Er zijn veel opties.
Als jullie aan mij laten weten welke het is, dan kan ik jullie zelf verder helpen, of zoek ik wel een geschikt contactpersoon op de TU Delft voor jullie.
Groetjes,
Jip -
Bedankt voor je antwoord. Wij doen het zelf over de technische en wiskundige kant van gezichtsherkenning. Wij wisten eigenlijk niet wie we moesten mailen voor onze externe bron en zagen in een andere post dat er in de TU Delft met gezichtsherkenning wordt gewerkt. Een interview afnemen is wel genoeg denk ik, maar misschien is het toch wel handigen leuk om te kijken hoe de software ontwikkeld wordt.
-
Als jullie je vragen hier op het forum posten kan ik kijken of ik jullie al kan helpen. Dan zouden we ook een keer kunnen afspreken dat jullie langs komen op het Science Centre en dan kan ik ook nog wat uitleggen over de software.
Maar voor we dat doen, laten we het interview afnemen. Dus vraag maar raak!
Groetjes,
Jip -
sorry dat ik zo laat reageer. We hebben de volgende vragen bedacht. De vragen over de techniek zijn voor ons het belangrijkst. We hopen dat je ons met deze vragen kunt helpen.
Kost gezichtsherkenning veel computerkracht? Heb je er een goede computer voor nodig of kan een klein apparaatje het al?
Welke technieken zijn er?
Er zijn technieken waarbij een 2D foto wordt omgezet naar een 3D model. Weet jij hoe dat zit?
We hebben gelezen over methodes en algoritmes. Wat is het verschil tussen deze twee?
Wat is het meest gebruikte algoritme bij gezichtsherkenning?
Wat is het meest efficiënte algoritme/methode?
Welk algoritme of methode wordt er op de TU Delft gebruikt en hoe zit dat (wiskundig) in elkaar?
Is het moeilijk om gezichtsherkenning te programmeren vanaf nul (dus zonder een ingebouwde module)?
Wat is echt belangrijk over de gezichtsherkenning dat we in ons pws moeten hebben?
Verder
-
Ik heb de vragen gelezen en zal ze zodra ik tijd heb beantwoorden, dan ga ik er even goed voor zitten. Dat is misschien later vandaag en anders na het weekend.
Groetjes,
Jip -
Alvast bedankt! Ik wacht je reactie rustig af.
-
Kost gezichtsherkenning veel computerkracht? Heb je er een goede computer voor nodig of kan een klein apparaatje het al?
Gezichtsherkenning kost relatief veel computer kracht. Dat betekent niet dat een klein apparaatje het niet kan. Bijvoorbeeld een telefoon of Raspberry Pi zijn kleine computers die ook veel rekenkracht hebben. Die doen er misschien langer over om het zelfde gezicht te herkennen maar in principe kunnen deze apparaten het wel.Welke technieken zijn er?
Er zijn vele verschillende technieken, er worden hier een paar toegelicht.Er zijn technieken waarbij een 2D foto wordt omgezet naar een 3D model. Weet jij hoe dat zit?
Ik moet zeggen dat ik hier nog nooit over gehoord heb, ik kan wat onderzoek doen en hier later op terug komen.We hebben gelezen over methodes en algoritmes. Wat is het verschil tussen deze twee?
Het verschil tussen methodes en algoritmes zijn niet zo heel groot. Formeel gezien is een algoritme een soort stappenplan die een computer kan volgen om een probleem op te lossen. Achteraf gezien zou je kunnen zeggen dat de methode die gebruikt is om het probleem op te lossen een algoritme is.Daarnaast hebben methodes binnen de informatica wereld wel nog een andere betekenis. Een methode is een soort blok code die vaker kan worden uitgevoerd. Een algoritme zou dus binnen zo'n soort methode kunnen worden uitgevoerd. Maar met deze betekenis is het algoritme nog steeds de grotere oplossing en de methode meer de programmeer gerelateerde naam ervoor op dat moment.
Wat is het meest gebruikte algoritme bij gezichtsherkenning?
Wat is het meest efficiënte algoritme/methode?
Deze vragen beantwoord ik graag samen. Want zoals ik hierboven benoem zijn er ontzettend veel verschillende methodes (of algoritmes) die gebruikt worden bij gezichtsherkenning. Daarvan is er niet eentje absoluut het beste. Anders zou die alleen maar gebruikt worden. Welke het meest gebruikt wordt is ook lastig om te zeggen. Wat wel vaak terug komt (maar op verschillende manieren en aanpassingen) zijn neurale netwerken. Klik vooral op die link om daar mee over te leren.Welk algoritme of methode wordt er op de TU Delft gebruikt en hoe zit dat (wiskundig) in elkaar?
Ook hierop ga ik antwoorden dat er op TU Delft met veel verschillende methodes geëxperimenteerd wordt.Is het moeilijk om gezichtsherkenning te programmeren vanaf nul (dus zonder een ingebouwde module)?
Ja! Zeker weten, al is dit wel heel lastig.Wat is echt belangrijk over de gezichtsherkenning dat we in ons pws moeten hebben?
Wat ik zeker niet zou vergeten in jullie verslag is een discussie van de ethiek die erachter zit. Is het terecht dat jouw hoofd overal herkent moet worden en dat iedereen dan kan weten precies waar jij ben geweest. Hoe lang mogen die beelden behouden blijven. Denk er ook over na dat als jij door de politie gepakt wordt zij een reden moeten hebben om jou vingerafdrukken mee te nemen, terwijl jouw gezicht er gelijk open voor staat.Ik hoop dat dit al een aardig antwoord is, als er nog vervolg vragen zijn hoor ik het graag.
Groetjes,
Jip -
Heel erg bedankt voor het antwoorden van vragen! De antwoorden zijn duidelijk voor ons. Kunnen we binnenkort nog langs komen bij het Science Centre?
Groetjes Martijn
-
Tuurlijk kan dat, al ben ik dan wel benieuwd naar waarom je precies langs komt. Als je dat laat weten dan zorg ik ervoor dat ik er ook voorbereid ben. Als je naar het PWS Middag kopje gaat kun je je aanmelden voor een datum waar ik ook al bij sta.
Groetjes,
Jip