Kart op zonne-energie maken
-
Hallo, voor mijn PWS ga ik samen met 2 anderen een kart maken op zonne-energie. Heeft iemand goede tips voor ons?
Wij willen de kart aandrijven met een 24v 250w motor en die motor willen wij aan gaan sluiten op een accu en die accu willen wij weer opladen (tijdens het rijden) met 2 270Wp zonnepanelen.
Zo zal de kart er ongeveer uit gaan zien:
-
Hey @Xandervdm
Jeetje mina zeg, wat een tof en groot PWS onderwerp hebben jullie gekozen. Echt tips geven vind ik lastig om te doen. Mijn eerste tip zou zijn om goed na te denken over de onderdelen maar het klinkt alsof jullie dat al goed hebben gedaan. Het enige dat ik mis in dit rijtje van essentiële onderdelen zijn de accu's die erbij komen kijken. Het is heel lastig om direct van de zonnecellen op de motor energie te leveren en dat zal vaak via accu's moeten, dus denk daar goed over na.
Daarnaast zal ik aanraden om te kijken naar de haalbaarheid van dit PWS. Willen jullie zelf de hele kart bouwen of eentje ombouwen? Kunnen jullie die kopen? Is daar budget voor? Dit zijn al wat problemen waar ik mee kom.
Laat maar weten of jullie vast lopen, ik hoop dat jullie al goed op weg kunnen.
Groetjes,
Jip -
Hallo, ik zie je reactie nu pas. Wij gaan de kart zelf bouwen maar hij hoeft niet de schoonheidswedstrijd te winnen dus wij zullen gewoon een hele simpele constructie van stalen kokers maken.
Accu's hebben wij nog niet echt nar gekeken aangezien wij dachten dat die gewoon tijdens het rijden opgeladen wordt aangezien het paneel meer energie opwekt dan dat de motor gebruikt (hij zal niet 550 watt opwekken aangezien er nooit optimale omstandigheden zijn en omdat wij het plat neerleggen maar daarom hebben wij ook zo'n ruime marge gekozen. Ook zullen wij alleen met onze kart rijden op zonnige dag.)
-
De kart zal er ongeveer zo uit komen te zien (het dat is dan het zonnepaneel)
-
Hey @Xandervdm
Opnieuw maak ik mij zorgen over de haalbaarheid van jullie PWS. Accu's en een stalen frame is lastig om licht te houden als je gaat kijken naar het vermogen van je motoren.
Misschien is het een idee om het op schaal te gaan bouwen. Dan maak je een soort prototype van jullie uiteindelijke ontwerp.
Verder zou ik zeker nadenken over de accu's in de kart, zeker wat betreft gewicht maar ook vermogen.
Laat maar horen wat je ervan vind of waar je bij vast loopt.
Groetjes,
Jip -
We willen hem wel echt gaan maken, de topsnelheid maakt niet echt uit zolang die maar rijd. Waarom denk jij dat het niet haalbaar is?
-
Hey @Xandervdm
Ik maak vooral zorgen om de haalbaarheid als ik kijk naar budget. Ik weet niet hoeveel geld jullie hieraan kwijt willen zijn maar zo'n groot zonnepaneel kan al snel heel prijzig worden. Als het PWS kleiner is dan gaan de kosten ook meevallen.
Daarnaast, als ik kijk naar de voorbeeld foto die jullie meesturen ziet het eruit alsof die kart mee doet aan een wedstrijd van allerlei andere zonnecelkarten. Het lijkt mij dat daar een groot team bijna een jaar aan heeft gewerkt. Die manuren zijn niet perse voor een PWS weggelegd.
Wat ik mee wil geven is dat jullie gewoon goed moeten nadenken over het project als geheel.
Groetjes,
Jip -
Jip Rietveld uiteraard hebben wij hier al over nagedacht, budget zal rond de 1000 euro zijn en hiermee kunnen wij het bouwen. Het zonnepaneel kost 200€.
-
Hey @Xandervdm
Zo, nou dat is wel een groot budget. Toch kan dat niet alles zijn en raad ik aan om te hard na te denken over hoeveel tijd jullie aan de kart kwijt willen zijn, voor een PWS staat in principe maar 80 uur, tenzij jullie school daar een andere regeling voor heeft.
Als jullie vragen hebben hoor ik het graag.
Groeten,
Jip -
Hallo, wij zullen er inderdaad wel wat meer dan 80 uur in stoppen maar dat vinden wij niet erg. Het frame zal rond de 200€ kosten, het zonnepaneel 200€ en de motor, tandwielen, accu, ketting en dergelijke onderdelen zullen 400€ zijn dus zo zou het uitkomen met ons budget. Wij zullen ook dingen gesponsord krijgen: tot nu toe kunnen wij het zonnepaneel tegen inkoopprijs kopen en van de gamma kunnnen we bouwmaterialen krijgen.