Profielwerkstuk alkaline batterij
-
Beste TU Delft,
Wij zitten op 5 havo en zijn bezig met een profielwerkstuk.
De hoofdvraag daarbij is: Waarom gaat de ene alkaline batterij langer mee dan de andere?
Wij willen daarbij een A-merk batterij vergelijken met een Huismerk-batterij.Voor ons profielwerkstuk willen wij de onderstaande practicums uitvoeren:
- Welke batterij gaat het langst mee.
- Hoe werkt een batterij.
- Zelf een batterij maken.
Inmiddels hebben wij op internet veel informatie over batterijen gevonden. Ook lazen wij dat de TU Delft onderzoek doet naar batterijen.
Wij zouden het erg interessant vinden als wij een keer een dagdeel mee mogen lopen op een afdeling waar onderzoek gedaan wordt naar batterijen en waar we feedback kunnen krijgen.
Wellicht is het ook mogelijk om één van de bovenstaande practica uit te kunnen voeren. "Welke batterij gaat het langst mee en waarom" is voor ons de belangrijkste.
De uitkomst moet een link hebben met Scheikunde.Met vriendelijke groet,
Stijn en Dany
-
Hey @stijncleophas
Klinkt als een leuk PWS onderwerp zeg! Ik moet zeggen dat ik de afdeling van de TU Delft waar onderzoek wordt gedaan naar batterijen niet ken, als je misschien een link heb of weet in welke faculteit ze zitten voor me dan zoek ik wel contact met hun op om te kijken of jullie daar langs kunnen komen. Misschien ken ik daar nog iemand en is afspraak al helemaal makkelijk gemaakt.
De practica die jullie willen uitvoeren klinkt ook leuk. Alleen denk ik niet perse dat deze proef alleen hier op de TU Delft kan. Hebben jullie al nagedacht over andere methodes om te meten hoe lang een batterij mee gaat?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Jip -
Beste Jip,
Via onderstaande link heb ik meer gelezen over het batterijenlab dat begin 2018 op TU Delft geopend is.
https://www.tudelft.nl/2018/tnw/op-zoek-naar-betere-li-ion-batterijen-en-alternatieven/
Overigens excuus voor mijn late reactie. Ik heb wel nagedacht over andere methodes en veel op internet
gezocht maar vindt het heel lastig. Heb jij nog tips hoe je de levensduur van een alkaline batterij kunt meten. De enige manier die ik heb gevonden is :http://www.thuisexperimenteren.nl/science/batterijtest/batterijtest.htm
In afwachting van je reactie.
Met vriendelijke groet,
Stijn Cleophas.
-
Hoi @cleophas
Voor een afspraak op de TU Delft bespreek ik deze dinsdag in mijn vergadering wel de opties.
Dat thuisexperiment ziet er best uitgebreid en tof uit. Ik zou zelf er niet veel op aan te merken hebben en denk dat als jullie er geen problemen mee hebben het een goed practicum is om uit te voeren.
Ik kom dinsdag bij je terug.
Groetjes,
Jip