Watersysteem verbeteren voor droge periodes
-
Beste student/studente,
Wij zijn 2 leerlingen van het Melanchthon Bergschenhoek in VWO 6 en wij zijn bezig met onze meesterproef. Onze opdrachtgever is het waterschap van Schieland en de Krimpenerwaard waarvan we de opdracht hebben om een antwoord te vinden op de hoofdvraag 'Hoe kan er in droge periodes genoeg zoet water in de polders van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard gekregen worden?' Als deelvragen hebben wij:
-
Hoeveel water is er beschikbaar in de waterzuiveringscentrale in het hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard?
-
Hoeveel water is er in de verschillende polders nodig?
-
Hoe kan het water naar de verschillende polders gekregen worden?
-
Hoe kan het opprvlaktewater in de omgeving gebruikt worden om zoet water op te slaan voor drogere periodes?
Wij willen voor dit project graag hulp van een expert vragen die verstand heeft van water, waterwegen en kan rekenen met verschillende hoeveelheden water.
-
-
Hoi Finn!
Gaaf onderwerp zeg! Probeer jullie hoofdvraag nog een keer te evalueren. Water ergens krijgen is in mijn ogen niet zo wetenschappelijk. Het dekt de lading redelijk, maar dit kan nog 'strakker' geformuleerd worden!
Jullie zijn bij mij redelijk goed op het juiste gebied als het over water gaat! Toevallig volg ik deze periode het vak Vloeistofmechanica, dus ik ben benieuwd of ik jullie kritische vragen aan zou kunnen!
Rond welke periode verwachten jullie genoeg kennis te hebben vergaard om met mij te deze berekeningen te evalueren? Dan kunnen we ook nog sparren over verdere vragen binnen het onderwerp!
Ik hoor van jullie!Groeten Stijn
-
Hoi Stijn,
Bedankt voor de reactie! De hoofdvraag was inderdaad niet heel erg wetenschappelijk geformuleerd, hierbij een nieuwe poging: Hoe kan er in tijden van droogte genoeg water zo efficiënt mogelijk worden getransporteerd naar droogtelijdende polders in het gebied van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard?
Leuk inderdaad dat je precies bezig bent met Vloeistofmechanica, dat komt goed van pas aangezien in ons project zoveel watertransport voorkomt.
We verwachten over een maand genoeg kennis te hebben om jouw berekeningen voor te leggen en dan zijn we benieuwd welke soort (kritische) vragen je ons te bieden hebt.Groeten,
Daniël en Finn -
Dag heren,
Goed bezig! De hoofdvraag geeft duidelijk weer wat jullie onderzoek wil bereiken.
Ik hoor het wel.Stijn