Profielwerkstuk Effect aan een voetbal
-
hallo, ik ben een scholier van het stedelijk gymnasium Nijmegen en ik ben druk bezig met mijn profielwerkstuk, maar ik heb wat vragen, waar ik hier misschien antwoord op kan krijgen. Het pws houdt het volgende in: wij doen onderzoek naar de magnuskracht en in het specifiek de magnuscoefficient. wij proberen namelijk te verklaren waarom je aan een hockey bal geen effect kunt geven maar wel aan een voetbal of een pingpongbal. dit doen wij door middel van 2 experimenten, waarin we bij beide de magnuscoefficient bepalen. in 1 experiment varieren wij in de diameter van de bal (hetzelfde profiel) om te kijken of wij dezelfde magnucoefficient zouden meten. bij experiment nummer 2 hielden wij de diameter gelijk, maar varieerden wij in het profiel van de bal. de bedoeling was hier dus dat er een verschil in magnuscoefficient te vinden zou zijn. nu hebben wij dus een paar vragen:
- bij experiment 1 hoopten wij op de zelfde magnuscoefficient te komen. dit was echter niet het geval. is er iemand die hier een mogelijke verklaring voor heeft?
- is er ook iemand die ons kan helpen met een statische analyse of in elk geval ons op een spoor kan zetten?
wij hebben bij beide experimenten 15 metingen per bal. wij hopen dat iemand ons kan helpen
mvg
rik van spronsen
-
Hoi Rik,
Interessante experimenten!
Ik weet niet hoe jullie de magnuscoefficiënt berekenen, maar volgens Wikipedia hangt de vortex strength af van de straal van het object. Hoe groter de straal, hoe groter de lift, hoe groter de coefficiënt, lijkt me.
Wat bedoelen jullie precies met een statische analyse?
Grt. Wouter