Hoverboard
-
Het Jip Rietveld
Bedankt voor de snelle reactie. We zijn inderdaad nog maar net begonnen maar hebben wel al een hoofdvraag in gedachten en ook al wat deelvragen daar bij. Het zou wel fijn zijn als jij met Thom kan kijken of metingen of andere mogelijkheden toereikend zijn voor ons.
Groeten,
Daan Eggenkamp -
Hey @Daan-Eggenkamp
Omdat Thom op vakantie is hebben we alleen een expert van de TU Delft achter de knoppen staan van onze supergeleiding baan. Die wil ik dan ook liever niet lastig vallen met algemene vragen over de baan maar wil ik graag concrete echte vragen stellen.
Mijn idee nu is dat jullie concreet jullie hoofd- en deelvragen uitwerken met daarbij de vragen op zoek naar de gegevens die jullie eventueel bij ons kunnen meten. Dan kan ik die doorspelen naar onze expert en dan laat ik jullie wel weten hoe we verder kunnen.
Klinkt dat als een plan?
Groeten,
Jip -
Hey Jip Rietveld
Dat klinkt als een prima plan. We zijn al begonnen en proberen zo snel mogelijk met wat concreters te komen. Het is alleen wel zo dat woensdag onze pww begint en dan eventjes niet aan ons PWS kunnen werken. Daarom kan het nog eventjes duren voor dat we verder kunnen.
Groet,
Daan Eggenkamp -
Hey Jip Rietveld
Oké we zijn weer wat verder in ons PWS. we hebben een hoofdvraag en een aantal deelvragen. Maar voor een ontwerp stuiten we op een paar vragen. Wat zijn de afmetingen van jullie supergeleidende magneten en hoeveel gewicht kunnen die aan? Verder vroegen we ons af welk materiaal jullie gebruiken als bakje om de magneten in af te koelen en of dat handig kan zijn om in een hoverboard te gebruiken?
Groet,
Daan Eggenkamp -
Hey @Daan-Eggenkamp
Ikzelf weet de precieze afmetingen niet, maar dinsdag hebben wij met het team vergadering en zal ik ernaar vragen. Je hoort van me!
Groeten,
Jip -
Hey @Daan-Eggenkamp
Onze expert op het Science Centre Erwin heeft een mooi stukje geschreven waarin hij de precieze specificaties beschrijft.
De diameter van de supergeleidende pillen is 0,0245 m en de hoogte is 0,0064 m
We hebben een "treintje" dat bestaat uit een doosje van zamak l x b x h = 0,10 x 0,03 x 0,02 m
in het treintje zijn op de bodem twee supergeleidende pillen gemonteerd
Het treintje weegt, gevuld met vloeibare stikstof, 0,160 kg
Het zweeft ongeveer 0.005 m boven een baan van neodymium magneten met aan het oppervlak ca 1,2 tesla
Je zou het treintje waarschijnlijk nog wel met 0,06 kg kunnen belasten voordat het begint aan te lopen op de baan.
Een ander treintje in het Science Centre is gemaakt van polyuretaanschuim
Het voordeel is dat het van nature lichter is zodat je wat zwaarders kunt laten zweven en dat omgevingswarmte minder snel toestroomt waardoor je langer plezier hebt van de vloeibare stikstof
Je kunt ook de pil van Barium Yttrium Cupraat in een bakje van polystyreenschuim leggen
De pil overgieten met vloeibare stikstof en een neodymium magneet boven de afgekoelde pil laten zweven
Ik schat dat bovenop het gewicht van de magneet nog wel 0,08 kg aan gewicht gedragen kan worden en blijft zweven
Ook zijdelings glijdt de magneet niet wegKan je hier verder mee? Anders komt volgende week onze student expert Thom terug van vakantie en zal hij je goed verder kunnen helpen.
Groeten,
Jip -
Hey Jip Rietveld
Nog bedankt voor de informatie van afgelopen keer. Wij hebben nog wel wat vragen.
Zo vroegen wij ons af hoeveel vloeibaar stikstof er in het treintje kan en hoelang het treintje dan blijft zweven? Ook zijn wij bezig met ons eigen treintje/hoverboard te maken. In je vorige bericht noemde je het materiaal polyuretaanschuim voor het treintje en wij vroegen ons af wat daar de afmetingen van zijn en/of wat de aangeraden afmetingen zijn? Daarbij zouden we ook graag de dikte willen weten.
Als het kan zouden wij graag een keer langs willen komen als die van ons af is om die van ons met die van jullie te vergelijken en mogelijk de supergeleiders en de baan te gebruiken.Alvast bedankt en sorry voor de late reactie.
Groet,
Daan Eggenkamp -
Beste @Daan-Eggenkamp,
De hoeveelheid stikstof, dat erin kan, is ongeveer gelijk aan de inhoud van de trein (zie afmetingen). Ik weet de precieze afmetingen van het schuimen treintje niet, dit moet ik navragen. Wat betreft de "aangeraden afmetingen" dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van het soort en de afmetingen van de magneten en supergeleider die je wilt gaan gebruiken.
Het testen van jullie treintje kan uiteraard!Groetjes,
Thom
-
Hallo,
Ik werk samen met Daan aan het PWS en wij vroegen ons nog een aantal dingen af.
Wij gaan ons treintje uit polyurethaan schuimplaten maken. We moeten dan wel de stukken plaat aan elkaar lijmen en de meeste lijm die polyurethaan kan lijmen kan temperaturen tot maar -40 graden Celsius weerstaan. Dit is een probleem aangezien de vloeibare stikstof, die in ons treintje gegoten moet kunnen worden, veel kouder is.
Nu vroegen wij ons af of jullie weten hoe het Science Centre dit probleem heeft opgelost. Ons plan is nu om een laagje polyurethaanschuim uit een spuitbus over de plekken te spuiten waar lijm is blootgesteld aan de binnenkant van ons treintje maar we horen graag eerst of jullie weten hoe het Science Centre dat heeft opgelost.
We mochten ook ons trijntje bij jullie komen testen en dit stellen we erg op prijs, maar we vroegen ons nog af of we supergeleiders van de TU Delft mochten lenen voor de metingen aangezien deze erg duur zijn om zelf te kopen. Als dit niet kan is dit natuurlijk geen probleem en gaan we verder kijken of we zelf aan supergeleiders kunnen komen.
Alvast bedankt.Groeten: Finn
-
Beste @Finn-Grovers
Je kan een groot blok van dit "piepschuim" aanschaffen en de trein hier uit snijden en uithollen om een basin te maken voor het stikstof en de supergeleiders!
Je zou gebruik kunnen maken van onze supergeleiders maar deze kunnen jullie niet mee nemen, dus dan kan je er alleen mee aan de slag op het Science center.
Ik hoor graag wanneer jullie langs komen.Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom Woudstra
We hebben ons blok polyurethaanschuim van 100x25x25 cm. Ook hebben wij toestemming van onze gekregen om naar jullie te gaan als we het op tijd doorgeven. Zelf willen we het zo snel mogelijk doen. Ik weet niet wat voor jullie handig uitkomt, maar wij kunnen vrij wel elke dag de komende twee weken. Voor de afspraak nemen wij dan ons blok mee en moeten nog iets meenemen of hebben jullie de rest daar? Natuurlijk nemen we dingen als papier en pen mee en als het mag een camera.
Vriendelijke groet,
Daan Eggenkamp -
Beste @Daan-Eggenkamp,
Goed om te horen! Ik moet even kijken, wellicht zou het deze zaterdag kunnen.
Ik denk dat alles wel aanwezig is voor bewerking van jullie schuimblok!
Ik hou jullie op de hoogte.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra
Zaterdag is precies de dag dat we niet kunnen, vanwege wedstrijden en werk. Als een zaterdag is voor jullie zou volgende week zaterdag wel kunnen, want dan kunnen wij optijd andere dingen verschuiven. Maar naast die zaterdag kunnen we wel elke andere dag.
Groet,
Daan Eggenkamp -
Beste Thom Woudstra
Ik heb een fout gemaakt in mijn vorige bericht, wij zouden komende zaterdag ook kunnen als dat jullie goed uitkomt.
Groet,
Daan Eggenkamp -
Beste @Daan-Eggenkamp,
Leuk dat jullie er waren! Hopelijk hebben jullie voldoende resultaat geboekt om jullie PWS af te maken. Als jullie meer vragen hebben, hoor ik het wel.
Groetjes,
Thom