Psw vliegtuigmotoren
-
Hallo
Ik zou graag mijn profielwerkstuk willen doen over het rndement en efficiëntie van vliegtuigmotoren alleen weet ik hier niet echt een goede hoofdvraag en goede deelvragen bij te formuleren. Nu was mijn vraag of u nog een goed idee heeft.Ik wacht op antwoord
Met vriendelijke groet
Sam
-
Hoi Sam,
Leuk onderwerp! Ik denk dat het handig om voor jezelf te bedenken wat je graag te weten zou willen komen.
Zou je een bepaald verschijnsel willen verklaren? (Hoe komt het dat...) Of wil je liever onderzoeken in welke mate het rendement verandert door iets (Wat zijn de gevolgen van bijvoorbeeld "noise abatement procedures" of van hoger vliegen?) Of lijkt het je misschien leuk om het rendement van de ene motor te vergelijken met een andere of een ander soort?Sowieso is het handig om veel te lezen over het onderwerp. Terwijl je leest kom je er vanzelf achter wat je interessant vindt en waar je graag antwoord op zou willen hebben. Dus bedenk voor jezelf: "Waarom heb ik dit onderwerp gekozen?" en "Welke richting zou ik interessant vinden om iets te onderzoeken?"
Heel veel succes!
Juul
-
Hoi Juul,
Ik wil het vooral gaan doen over het meest efficiënte vliegtuig en het dan ook gaan hebben over vleugels en/of materiaal. Maar als dit te breed is ga ik me alleen verdiepen in de motoren.
Als hoofdvraag heb ik nu verzonnen: Wat is het meest duurzame passagiersvliegtuig?
En als deelvragen dan: wat is de optimale vleugel?
Wat is de ideale motor?
Wat is het beste materiaal?Ik weet eigenlijk niet of dit te breed is daarom zou ik dit graag willen weten.
Ik wacht op de reactieGroet sam
-
Hoi Sam,
Overleg ook even met je docent, maar ik denk dat dit wat te breed wordt. Er zijn ontzettend veel afwegingen die bij het ontwerpen van een vliegtuig gemaakt moeten worden en het gaat denk ik een hele grote klus worden om al deze afwegingen te evalueren op basis van duurzaamheid. Daarbij is ieder vliegtuig ook ontworpen voor verschillende doeleinden; lange afstanden dus relatief lang in de lucht, korte afstanden dus relatief veel starts en landingen, veel passagiers in een keer, minder passagiers etc
Ik denk dat het handig is om je te beperken tot 2 of 3 specifieke vliegtuigen die wat betreft gebruik vergelijkbaar zijn met elkaar.
Groetjes,
Juul