Heliumballon
-
Beste Juul
Ik ben een tijdje geleden bij je langs geweest om inspiratie op te doen voor een mogelijk PWS onderwerp. Toen had ik nog het idee om het effect van de Halo te onderzoeken op het zwaartepunt van een Formule 1 auto. Dit heb ik overlegd met mijn leraar maar dit was niet haalbaar. Inmiddels heb ik een ander leuk onderwerp gevonden, dit onderwerp is ook nog eens in de richting van wat ik wil gaan studeren, namelijk Aerospace Engineering.
Ik wil gaan onderzoeken wat er met de verticale snelheid van een heliumballon gebeurd als hij hoger in de atmosfeer komt. Ik wil hierbij een snelheid-hoogte functie op gaan stellen. Voor dit onderzoek zal ik dan gebruik moeten gaan maken van bijvoorbeeld de wet van Archimedes. Ik vind het alleen moeilijk om een goed uitvoerbaar praktisch onderzoek (experiment) te bedenken bij dit onderwerp. Een experiment is een belangrijk onderdeel van je PWS en daarom wil ik vragen, aangezien jij Aerospace Engineering studeert, of je een leuk idee hebt of goede tips voor een praktisch onderzoek bij mijn onderwerp? Ik had zelf al een idee maar ik weet niet of dit idee uitvoerbaar is. Via de site Edx ben ik de Online Course van Aerospace Engineering aan het volgen. Aan het eind van Lecture 2 in de balloon challenge daagde Professor Hoekstra ons uit om een apparaatje met heliumballonnen de lucht in te sturen en zo met dit apparaatje je eigen metingen van de atmosfeer te doen. Dit is eigenlijk precies wat ik wil doen maar ik weet niet goed welk apparaatje hij gebruikte en hoe ik de data binnen kan krijgen van het apparaatje aangezien het de lucht in gaat. Misschien dat je me hier bij zou kunnen helpen of het zou kunnen vragen aan Professor Hoekstra hoe hij dit heeft gedaan? Ik zou het super fijn vinden als je me op weg zou kunnen helpen en ik zou een antwoord dan ook heel erg waarderen!! Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Stijn,
-
Hoi Stijn, @SGroothuis
Wat leuk dat je zo enthousiast bent over de studie Aerospace Engineering en dat je de lectures van professor Hoekstra volgt!
Het idee uit de lecture is wellicht inderdaad een passende proef bij je onderzoek. Zou je mij misschien kunnen vertellen waar ik dit college kan vinden? Misschien dat ik weet over welk apparaatje hij het heeft als ik zelf zijn lecture bekijk. Anders is er inderdaad ook nog de mogelijkheid dat ik Professor Hoekstra contacteer.Groetjes,
Juul
-
Hoi Juul,
Het staat bij de Introduction to Aerospace Engineering course op de site Edx. De video komt na Lecture 2d, het heet challenge 1: balloon challenge. In het filmpje geeft professor Hoekstra ons de opdracht om met onze eigen ballon en meetapparatuur metingen te doen van de atmosfeer. Ik zou het heel fijn vinden als je me op weg zou kunnen helpen met hoe ik dit aan zou moeten pakken als ik dit zelf ook zou willen doen. Misschien dat ik het experiment zelfs op de TU Delft zou kunnen uitvoeren of dat ik de resultaten van een eerder gedane proef zou kunnen ontvangen om te vergelijken met mijn eventuele resultaten. Ik hoor het graag.
Groetjes Stijn
-
Hoi Juul nog even ter aanvulling op mijn vorige berichtje. Ik vraag me namelijk af of de eerstejaars Aerospace Engineering studenten van dit jaar ook dit proefje (het doen van metingen in de atmosfeer met je eigen ballon) moeten doen tijdens hun studie, aangezien het ook in de online Aerospace Engineering course zat. Dan zou het heel tof zijn als ik zou mogen kijken bij het proefje van één van de studenten en de resultaten zou kunnen inzien.
Groetjes Stijn
-
Hoi Stijn, @SGroothuis
Ik heb het filmpje inmiddels bekeken. Volgens mij is het idee van de challenge dat je zelf een creatieve manier bedenkt om metingen aan de lucht op hoogte te doen, deze data te ontvangen en de intstrumenten terug te krijgen. Het is dus niet zo dat hij een specifiek apparaatje aanraadt. Hij gebruikt zelf een iphone, maar dan moet je goed nadenken over hoe je je iphone weer (heel) terug krijgt. Ik zou dit dus niet aanraden.
Voor de metingen kun je bijvoorbeeld een thermometer, hygrometer en barometer gebruiken. Als deze hun informatie niet live kunnen verzenden naar je iphone of pc zul je ook een camera mee de lucht in moeten sturen. Deze camera zou alles live kunnen versturen naar jouw pc of kun je kunt de opgenomen beelden later terug kijken.
Het volgende probleem is het laten klappen van de ballon. Wellicht een idee om gebruikt te maken van het feit dat de balonnen uit zullen zetten op hoogte. Als je op een manier heel dicht bij de ballonnen dartpijltjes kan monteren zullen de balonnen op een bepaalde hoogte door het uitzetten de pijltjes raken en knappen.
Ook heb ik wat gelezen over het knappen van een ballon met sinaasappelsap. Hier zou je wellicht ook iets mee kunnen doen.Dan moet je nog bedenken hoe je de ballon laat landen. In het filmpje suggereert prof Hoekstra om de "payload" op te vangen nadat je de ballonnen hebt laten knappen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een GPS mee te sturen en het mandje met meetinstrumenten te beschermen met knalpapier.
Kortom, creatieve oplossingen bedenken! Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen en heel veel succes!
Juul