Seismograaf bouwen
-
Hallo,
Wij hebben een seismograaf gebouwd en willen deze graag testen aan een geavanceerde seismograaf. Als dat zou kunnen aan de TU Delft zou dat erg gaaf zijn. Wij willen onze seismograaf gebruiken voor het meten van water in de grond. Wij zijn erg benieuwd of het testen mogelijk is.
Groetjes,Saami en Linda
-
Hoi Saami en Linda,
Goed dat jullie de mogelijkheden hiervoor bekijken. Na even gegoogled te hebben, kan ik weinig vinden over een seismograaf die water in de grond meet. Is dit een uniek idee vanuit jullie, of heb je een bron zodat ik me hierop kan inlezen?
Als ik een duidelijk beeld heb gekregen van dit type seismograaf, zal ik de afdeling Geo-Engineering aan de TU Delft contacteren om te kijken naar de mogelijkheden.
Ik hoop van jullie te horen!Groeten Stijn
-
Hallo,
Bedankt voor de reactie. Het is een origineel idee en ons plan is als volgt. Bij natuurkunde hebben wij geleerd dat trillingen sneller gaan door vaste aarde/grond dan door water. Dus door op verschillende plekken met dezelfde grondsoort te gaan meten hopen wij iets te kunnen zeggen over de hoeveelheid aanwezig water. Om vervolgens te kijken of dit resulteert in een grotere kans op bodemdaling. Om dit te kunnen doen vergelijken we onze resultaten met al eerder uitgevoerde onderzoeken, waar wij toegang voor hebben dmv het internet. Om te kunnen meten hoeveel water er in de grond is moeten wij kijken naar de p-golven, want die kunnen door vloeistoffen. P-golven zijn te meten met een verticale seismograaf, dus wij hebben ook een verticale seismograaf gebouwd. Om de golven te kunnen meten gaan wij zelf golven genereren. Wij hopen dat er mogelijkheden zijn bij de afdeling Geo-Engineering en horen graag van u!
Met vriendelijke groet,Saami en Linda
-
Beste Saami en Linda,
Klinkt als een gaaf plan!
Echter lijkt dit voor mij uit te voeren in een willekeurige omgeving!
Waarvoor hebben jullie precies nog hulp nodig?Groeten Stijn
-
Hallo,
Wij willen graag onze seismograaf testen aan een geavanceerde seismograaf, zodat we weten in hoeverre onze resultaten valide zijn. Dus we willen een testje uitvoeren bij de twee seismografen om te kijken hoe accuraat de resultaten zijn van onze seismograaf. Wij kunnen dan misschien een omrekentabel maken, zodat wanneer we ons onderzoek gaan doen, we de juiste conclusies trekken uit onze resultaten (die we dan omgerekend hebben dmv de tabel). Kortom het zou voor ons gaaf zijn als we onze seismograaf mee kunnen nemen naar een 'echte' seismograaf voor een aantal simpele testjes. Dit kan gewoon op de locatie van de 'echte' seismograaf. Een voorbeeld van een testje is het laten vallen van een voorwerp (bv. boek) om daarna de resultaten te kunnen vergelijken. Wij hopen dat onze hulpvraag nu een beetje duidelijk is. Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,Saami en Linda
-