Knieprothese
-
Hallo,
Wij zijn Puck en Roos en doen ons profielwerkstuk over knieprotheses. Voor ons profielwerkstuk moeten wij een experimenteel onderzoek doen. Nu hebben wij al een plek waar we het onderzoek zouden kunnen uitvoeren (Sint-Maartenskliniek), echter hebben wij zelf geen idee wat we zouden kunnen onderzoeken. Zelf dachten wij aan krachten, maar hoe moeten we dit gaan meten en valt hier iets aan te meten? Wij hopen dat iemand van jullie ons kan helpen. Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Puck en Roos -
@roosvermeulen
Hallo Puck en Roos,Leuk onderzoek dat jullie doen en dat jullie dit bij de Sint-Maartenskliniek kunnen doen!
Wij kunnen wel helpen met het bedenken van een onderzoek voor daar, maar dan zou ik eerst graag wat meer weten over jullie PWS. Hebben jullie al een idee wat jullie met het hele PWS willen onderzoeken? Zouden jullie dan je hoofd- en deelvragen kunnen delen. Dan krijg ik een beter beeld van jullie focus.
Als jullie nog niet ver zijn met hoofd- en deelvragen, dan kan ik daar ook mee helpen.Hierna zou ik dan kunnen meedenken met een onderzoek voor het project.
Groetjes,
Sanne -
Hoi,
Bedankt voor je reactie! We hebben tot nu toe een hele brede hoofdvraag, maar kunnen deze pas specifieker maken als we een onderzoek hebben bedacht.- Hoe kunnen we een knieprothese het best optimaliseren voor de patiënt?
Verder hebben we misschien een paar ideeën voor een onderzoek, maar weten we niet of we dit kunnen meten.
Hoe kan de patiënt zijn/haar levensstijl aanpassen zodat de knieprothese langer meegaat?
Welk materiaal is het meest geschikt voor een knieprothese en zorgt voor zo min mogelijk complicaties?
Krachtverdeling (momentenwet)?
Heeft het materiaal een lage wrijvingscoëfficiënt?
Kan iemand met een knieprothese minder druk aan dan iemand zonder knieprothese?
Kan de prothese de hoge belasting van het sporten/meer bewegen aan en heeft dit consequenties voor de levensduur?
We hopen dat jullie nog meer ideeën voor ons hebben.Alvast bedankt,
Groetjes Puck en Roos -
@roosvermeulen
Hallo Puck en Roos,Ik heb jullie antwoord gezien. Ik kijk er deze week even naar en hoop voor vrijdag even bij jullie terug te komen.
Groetjes,
Sanne -
@roosvermeulen
Hoi Roos en Puck,Jullie hoofdvraag is redelijk breed, maar dat is niet per se een probleem, want nu kunnen jullie veel uitzoeken over het onderwerp en van alles benoemen. Het is meer dat dit heel moeilijk te specificeren is. Een knieprothese is heel algemeen en niet elke knieprothese is hetzelfde. Hierbij zou het dan moeilijk zijn om de beste optimalisatie te bepalen voor alle knieprotheses. Wellicht zijn sommige voor simpel gebruik en andere voor intensief gebruik.
Wellicht is het een idee om even samen met de Sint-Maartenskliniek te zitten om het te hebben over typen of soorten knieprotheses. Jullie kunnen natuurlijk ook vragen of zij zien of er bij een bepaalde knieprothese veel problemen zitten. Dan zouden jullie kunnen kijken naar de optimalisatie van een type knieprothese.
Het kan ook zijn dat ze aangeven dat alle protheses gaan irriteren op de lange termijn. Het onderzoek dat jullie dan kunnen doen is verbetering van knieprotheses voor lange duur dragen.Probeer hier even naar te kijken want wellicht kan dit jullie onderzoek heel erg veranderen en daarmee ook jullie deelvragen. De deelvragen zien er goed uit, maar misschien zijn ze straks niet helemaal relevant bij de hoofdvraag.
Groetjes,
Sanne