aardbevingsbestendig bouwen
-
Wij zouden graag zelfgemaakte huisje(s) willen testen op de trilplaat en zo een echte aardbeving nabootsen in het klein, en zo kijken of de toegepaste verandering in het ene huisje er voor zorgt dat die steviger is dat het huisje van de 0-proef. Wij willen graag hulp bij het maken van de huisjes op de goede schaal en dus de trilplaat gebruiken voor ons PWS. Ik hoop dat dit op korte termijn mogelijk is.
mvg,
Sam en Thimo
V6 -
Hoi Sam en Thimo,
Gaaf dat jullie gebruik willen maken van onze aardbevingssimulator! Ik nodig jullie bij deze uit om langs te komen op het Science Centre te Delft 20 september. Ik neem verder contact op met jullie via de mail. Wat voor hulp willen jullie precies met het bouwen van huisjes op schaal?
Hopelijk tot de 20ste!Groeten Stijn
PS: Lukt 20 sept. niet, dan kan het 4 of 18 okt. ook!
-
Hey Stijn,
De 20e kunnen we niet, de 4e kunnen we waarschijnlijk wel. Voor de huisjes vragen we ons af wat voor materiaal we het beste kunnen gebruiken. Bij èèn van de twee huisjes willen we dan een bepaalde contructie toepassen die we nog moeten bepalen. We vragen ons ook af hoe groot we de huisjes ongeveer moeten maken. Naast het proefje op de simulator willen we ook nog een interview doen met een docent of student die kennis heeft over aardbevingsbestendig bouwen. Dit willen we dan graag voor 4 oktober doen zodat we de informatie die we daaruit halen kunnen toepassen in het ontwerp van de huisjes.Groet,
Sam en Thimo -
Hoi Sam en Thimo,
Dan zie ik jullie de 4 oktober! Verder contact hierover zal via de mail verlopen.
De trilplaat zelf is ongeveer 1 bij 1 meter, maar het deel waar je het gebouw in vastzet is 20 bij 15 centimeter.
Dit betekent dat je je het beste een constructie van 20 bij 15 centimeter kan maken!
De aardbevingssimulator die beschikbaar is, geeft maximaal een trilling van 10Hz met een amplitude van 1 à 2 cm.
Zorg dat je je constructie niet te stevig maakt, want uiteindelijk wil je wel een breuk zien!
Hier een aantal voorbeelden uit wat voor materiaal je constructie zoal kan bestaan:- Spaghetti met lijm (weinig lagen spaghetti gebruiken anders is de constructie te stabiel)
- Klei met satéprikkers
- Marshmello's met satéprikkers
- Elastiekjes met spaghetti
Tot 4 oktober!
Stijn -
Beste Stijn,
Helaas gaat 4 oktober niet lukken. Het spijt ons voor onze (te) late afmelding maar er is deze week een SET ingepland op donderdag die wij helaas niet kunnen en mogen missen van onze school waardoor we niet naar de TU kunnen komen. Wij hopen dat het nog wel mogelijk is om een andere dag langs te komen.
Onze excuses,
Sam en Thimo -
Hallo,
Is het nog mogelijk?? We hebben niet veel tijd meer maar willen wel nog graag langskomen! Is dit nog mogelijk?
Gr. Sam
-
Hoi Sam,
Je kan zeker nog een keer langs komen!
Ik heb jullie een mail gestuurd met verdere info.Stijn
-
hey stijn,
ons plan is nu om twee gebouwtjes te maken met de afmetingen 21x15 cm van mdf of multiplex. Dit idee is ons aangeraden door Gerrie Hobbelman waarmee wij contact hebben gehad via de mail. Hij gaf Bouwkunde aan de tu. Wij vragen ons nu af of dit niet te stevig is omdat jij ons aanraden om met spaghetti te werken. Het ene huis willen we dan gewoon blanco doen met mdf of multiplex en de wanden dan verbinden met lijm en bij het andere huisje willen we hetzelfde doen, alleen dan hierbij ook een fundering maken mbv rubber. Wij hopen dan dat het ene huis in elkaar stort en die met de rubberen fundering blijft staan. Wij hopen hier graag nog feedback voor woensdag op te krijgen zodat we woensdag en donderdag aan onze huisjes kunnen werken. Ik heb dit ook via de mail gestuurd.
alvast bedankt,
Sam -
Hoi Sam,
Via de mail heb ik al reactie gegeven, maar aangezien het handig is voor andere potentiële PWS'ers zal ik het hier ook posten:
Goed om te zien dat jullie de verschillen zonder en met base isolation willen testen.
Het vervoer kan inderdaad lastig zijn; hoe lang duurt het om de lijm te drogen? Als dat niet te lang duurt, is het ook mogelijk om hier de constructie te bouwen.
De juiste constructie kiezen is ook een pittige afweging. Het ligt eraan wat jullie willen testen. Als jullie referentiegebouw hoogbouw is, dan zou ik voor de constructie met balken en kolommen werken. Per kolom/balk kunnen dit meerdere staven (slierten) tegen elkaar geplakt zijn.
Als het een huis representeert, zou ik voor een muur gaan met een enkele laag spaghetti.Groeten Stijn
-
hey stijn,
ik had nog een vraagje. Met wat voor kracht kan je de kracht van de aardbevingsplaat vergelijken en is dit vergelijkbaar met een waarde uit de schaal van richter of komt dit daarvan niet in de buurt omdat het op zo'n kleine schaal is?
groet sam
-
Beste Sam,
De kracht die de trilplaat overbrengt op de constructie bepalen is lastig, maar wel mogelijk.
Hiervoor kun je het begrip eigenfrequentie eens doorspitten.
Hiervoor heb je de veerconstante nodig. Probeer de uitwijking te schatten door middel van de filmpjes die je hebt gemaakt.
Dan is het een kwestie van omschrijven van de variabelen. Uiteindelijk kom je uit op een kracht F aan de linkerkant van de vergelijking en de andere waardes, die je kunt bepalen, aan de rechterkant ervan.
Succes met de laatste loodjes van je PWS!Groeten Stijn