Turbulente en laminaire luchtstroom
-
Hallo,
Ik moet volgend jaar mijn PWS maken, en zat te denken over een onderwerp met aërodynamica. Mijn idee was om bij een voetbal te onderzoeken wanneer de turbulente luchtstroom ontstaat, met gevolg een effectschot of curve.
Kunt u mij vertellen of dit een goed onderwerp voor een PWS is, en of het diepgaand genoeg is. Ook zou ik willen weten of ik misschien mogelijk hier een goed experiment bij uit kan voeren.
Mvg
-
Hallo Wouter,
Over onze hoofdvraag zijn we nog niet helemaal uit, maar we hebben al wel verschillende deelvragen die we willen onderzoeken.
- Waardoor vinden er afbuigingen plaats?
- Hoe werkt de luchtweerstand op de bal?
- Hoe ontstaan de verschillende vormen van effectballen?
Heeft u misschien een idee voor een goede hoofdvraag en een experiment die we hierbij uit kunnen voeren? Kunt u ons ook vertellen of deze deelvragen goed en genoeg zijn?
Mvg.
-
Beste Kay,
Daar kun je zeker wat mee! Het effect op een voetbal houdt direct verband met het zogenaamde Magnuseffect. Dit is een aerodynamisch fenomeen. Je kunt hier een proef bij bedenken waarbij je de opwaartse kracht meet. Ter inspiratie, check even andere topics op het forum met hetzelfde onderwerp.
Succes en laat het maar weten als je nog vragen hebt!
Grt. Wouter
-
Beste Kay,
Voor het opstellen van een hoofdvraag geef ik je de volgende tip uit ons stappenplan:
Stel jezelf de vraag: ‘Wat wil ik te weten komen over mijn onderwerp?’, het antwoord hierop is je doel. Formuleer dit doel nu in de vorm van een vraag, probeer dit kort en bondig te houden. Je hoofdvraag wil je het liefst als een open vraag formuleren, d.w.z. dat deze niet met ja of nee te beantwoorden is. Dit zorgt ervoor dat je onderzoek uitgebreider wordt.
Deelvragen zijn goed als ze gezamelijk leiden tot een antwoord op de hoofdvraag. Dus die zul je eerst moeten formuleren. Kernwoorden in jullie geval: effectbal en aerodynamica.
Kijk maar of je eruit komt!
Grt. Wouter