PWS Duurzaamheid verkeersinfrastructuur
-
Beste TU Delft,
Het volgende hebben wij bedacht voor ons PWS:
Onderwerp: Duurzaamheid en vetkeersinfrastructuur
Hoofdvraag: op wat voor manieren valt er duurzame energie te halen en te besparen uit de huidige verkeersinfrastructuut?
Deelvragen:- wat is duurzaamheid?
- wat is duurzame energie?
- in hoeverre is duurzame energie daadwerkelijk duurzaam?
- welke technieken bestaan er al om duurzame energie op te wekke ?
- welke toepassingen kunnen gebruikt worden om duurzame energie uit de verkeersinfrastructuur op te wekken?
- is het mogelijk om duurzame energie uit de verkeersinfrastructuur op te wekken?
- op welke manieren kan de verkeersinfrastructuur besparen op energie?
Als vak doen we natuurkunde en we vinden het een beetje moeillijk om bij dit onderwerp een experiment op te zetten. Zelf dachten we aan een techniek met Piezo electriciteit en dan op kleine schaal een weg te bouwen en dan kijken of piezo effectief is. We vinden het moeilijk te bedenken hoe we dit moete opzetten. Hebben jullie evt. Suggesties voor experimenten of een opzet hiervan die we hiermee kunnen doen?
Mvg,
Jelle van der Meer -
Hey @JelleMeer
Wat een tof PWS onderwerp heb je. Het klinkt alsof je al goed op weg bent.
Ik heb even samen met onze Civiele Techniek expert Stijn Smits gezeten en we denken dat we een goeie proef voor je hebben.
Op basis van dit filmpje denken we dat jullie dus niet alleen kunnen zien hoe Piezo electriciteit opwekt, maar dat jullie zelf als PWS een opstelling eromheen kunnen bedenken om dit te testen met een kleine straatweg bijvoorbeeld.Hier zie je al een iets ingewikkeldere opstelling, er zijn ontzettend veel opties. Bedenk vooral zelf een opstelling en check die samen met je begeleider of post hem hier op het forum! Dan kijken wij er ook nog naar.
De soort piezo generators die ze gebruiken zijn deze maar kijk vooral verder of je ze misschien ergens in Nederland kan halen.
Ik hoop dat ik jullie zo verder heb kunnen helpen. Laat maar horen als jullie nog meer vragen hebben.
Groeten,
Jip -
Beste Jip Rietveld,
Bedankt voor de reactie, hiermee moeten we vast iets kunnen bedenken. Zelf dacht ik of het misschien mogelijk is de piezo elementen onder een stuk mat of materiaal plaatsen waar vervolgens autos over heen kunnen rijden. Is dit evt. Mogelijk te realiseren. Hoe groot zouden de elementen dan moeten zijn? Waarschijnlijk gaan wij de natuurkunde docenten ook even informeren of we evt. Piezo elementen en capacitoren kunnen bestellen en multimeters kunnen gebruiken. Heeft de TU Delft ook piezo elementen / platen die ter beschikking kunnen worden gesteld?
Ik kijk uit naar uw reactie,
Mvg jelle van der Meer
-
Beste Jip,
Ik heb wat onderzoek gedaan en heb geprobeerd een experiment op te zetten.
Zou u deze willen reviewen en feedback op willen geven dan kunnen wij kijken wat er moet worden aangepast. Heeft u misschien ook een site waar wij deze eletrische onderdelen vandaan kunnen halen? (ik heb al een piezo elementje besteld om gewoon ff te testen) maar meerdere onderdelen heb ik nog niet.De link naar het bestand met de experimenten:
https://1drv.ms/w/s!AlHYWqvgbeuPijj1x2SNAd37NMORik kijk uit naar uw reactie,
Met Vriendelijke Groet
Jelle van der Meer -
Hey @JelleMeer
Excuses voor mijn wat late reactie. Het ziet eruit alsof jullie al ontzettend goed bezig. Precies zo'n soort opstelling had ik in gedachte.
Hoe groot je piezo elementen moeten zijn en hoe groot de gewichten zijn liggen hand in hand. Zoek die vooral samen uit en dat is ook wel iets waar je een proef naar kan doen om het optimale gewicht te vinden. Hou ook rekening met de gewichten en eventueel de mat of ander materiaal die er tussen komt. Zo'n mat zal snel het gewicht verdelen, dus misschien een opstelling bedenken waardoor het gewicht nog wel geconcentreerd wordt op het piezo element. De TU Delft heeft geen piezo elementen klaar liggen voor proeven met scholieren. Maar omdat deze elementen ook niet zo duur zijn moet dat wel goed komen denk ik.
Om elektrische onderdelen te kopen kun je overal en nergens kijken. Misschien zit er bij jou in de buurt een leuke hobby winkel die veel heeft. Anders haal ik ze altijd van het internet, een beetje rekening houden met levertijd als ze uit China komen.
Voor de rest vind ik je experiment er heel goed uit zien. De laatste proef zou je misschien iets meer kunnen opsplitsen. Dus eerst met meerdere piezo elementen een enkele LED verlichten, daarna opschalen. En daarna met sensoren zorgen dat er alleen licht is om het gewicht heen. Zo kun je gemakkelijker zien waar het mis gaat en meer succesvolle experimenten draaien.
Ik hoop dat dit je allemaal goed verder helpt.
Groeten,
Jip -
Beste Jip,
Na heel wat prutsen en de onderdelen te hebben gevonden bij ons in de buurt is het mij gelukt om met behulp van 1 element een LED eventjes een flits te laten geven. Wat we vervolgens ook willen is met de gegenereerde energie een battery of capacitator opladen op dat we Led lichtjes veel langer kunnen laten oplichten. Hebben we hiervoor grotere elementen nodig?, misschien langer elektriciteit genereren?, en waar kunnen we een oplaadbare batterij vandaan halen?
welke materialen zijn evt. Goed om de elementen onder te monteren?Ik kijk uit naar uw reactie,
Mvg Jelle van der Meer
-
Hey @JelleMeer
Goed bezig! Op een capacitator op te laden hebben jullie niet perse grotere elementen nodig, die laden hem alleen maar sneller op. Maar in principe zouden jullie kleine voldoende moeten zijn. En een oplaadbare batterij zou ik rond kijken in de opstellingen die ik al gestuurd had maar ik geloof dat zo'n capacitator echt goed genoeg moet kunnen zijn voor jullie opstelling.
Je laatste vraag volg ik niet helemaal. Wat voor materiaal moet je onder je elementen monteren? Zodat ze daadwerkelijk tegen druk geven en energie opwekken in plaats van mee veren? Zoiets lijkt me makkelijk op te lossen met een stug materiaal.
Groeten,
Jip