Een experiment bedenken betrekkende fantoompijn en protheses.
-
Hoi! Ik zit in vwo5 en moet dit jaar beginnen met mijn PWS. Nu heb ik een interesse voor protheses en fantoompijnen. Het enige probleem is dat we nog een experiment moeten bedenken. Heeft iemand een idee?
-
@LotteBrink
Beste Lotte,Leuk dat je dit onderwerp heb gekozen. Natuurlijk kan ik helpen met iets te bedenken voor een praktisch deel. Zou je misschien eerst wat meer over je PWS kunnen vertellen zodat ik een beter beeld krijg? Heb je al een opzet voor je onderzoek (hoofd- en deelvragen)? Wellicht dat ik hierbij ook kan helpen.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen, hoi, sorry voor de late reactie, ik was helemaal vergeten dat ik deze vraag gesteld had! Ik en mijn partner zijn inmiddels echt begonnen met het schrijven van het PWS en dat gaat goed, maar de vraag voor een experiment is er nog steeds... Wij hebben als hoofdvraag: Wat is de relatie tussen de hersenen en fantoompijn?
en als theoretische deelvragen- Wat is fantoompijn en hoe ontstaat het?
- Wat zijn eventuele behandelingen tegen fantoompijn?
- Welke rol spelen zenuwen bij fantoompijn?
- Wat zijn de symptomen van fantoompijn?
- Wat is het psychologisch aspect bij fantoompijn?
Voor onze experimentele deelvragen zitten wij nog te puzzelen...
Voor het experiment hebben wij wel een paar ideetjes maar deze zijn nog lang niet uitgewerkt. We wilden misschien kijken naar of leeftijd invloed heeft op fantoomsensaties door middel van het rubberen hand experiment of kijken naar de invloeden van warmte- koelte- en pijnsimulatie op het krijgen van fantoomsensaties, ook door middel van het rubberen hand experiment. Het liefst zouden wij natuurlijk een eigen experiment bedenken maar dit is ons tot nu toe niet gelukt. Ook, voordat we dit experiment betrouwbaar uit kunnen voeren, moeten we een relatie vinden tussen fantoompijn en de zintuigen, maar deze hebben wij tot nog toe niet gevonden.
Wellicht heeft u bronnen die voor ons nuttig kunnen zijn of een idee voor een origineel experiment! Alle hulp is welkom!
Groet Lotte Brink en Quinty Go, VWO5 .PS. Ik hoop dat u weet waar ik het over heb als ik zeg rubberen hand experiment, zo nee hier een link naar een video: https://youtu.be/sxwn1w7MJvk
-
Beste @LotteBrink,
Sanne Nielsen is de persoon die jouw vraag gaat beantwoorden, echter is zij deze week op vakantie. Verwacht volgende week reactie!
Sorry voor het ongemak.Groetjes,
Thom
-
Hallo @LotteBrink,
Voor de vakantie had je een vraag voor ons. Hebben jullie onderhand al wat voortgang gemaakt met jullie PWS?
Hebben jullie nog steeds onze hulp hierbij nodig of zijn jullie er zelf al achter gekomen?Een handige tip voor het vinden van goede bronnen is Google Scholar. Deze zoekmachine van Google zoekt specifiek tussen wetenschappelijke artikelen en geeft daarom vrijwel altijd een betrouwbare bron.
Groetjes,
Sanne