Snelheid van een vliegtuig bij opstijgen
-
Beste,
Voor mijn profielwerkstuk wil ik graag onderzoeken welke factoren van belang zijn voor het berekenen van de snelheid die een vliegtuig nodig heeft om op te stijgen en welke formule men hierbij gebruikt. Mijn docent zegt dat dit eigenlijk te makkelijk is, omdat hier waarschijnlijk al modellen voor zijn. Heeft iemand tips of misschien een ander idee? Denken jullie dat dit een goed onderwerp is?
Met vriendelijke groet,
Merel
-
Beste Merel, @Merel1854
Voor de berekening van de snelheid die een vliegtuig nodig heeft om op te stijgen gebruik je de lift formule. De liftformule beschrijft de relatie tussen de lift, dichtheid, snelheid, liftcoëfficiënt en het vleugeloppervlak als volgt:
Je zou kunnen onderzoeken hoe deze verschillende grootheden elkaar beïnvloeden. Om een voorbeeld te noemen: Onder andere de temperatuur beïnvloedt de dichtheid. Stel dat je puur kijkt naar de standaard dichtheid bij een temperatuur van een koude dag (-4 graden C) en een warme dag (25 graden C). Een hogere dichtheid voor eenzelfde snelheid betekent meer lift, maar ook meer weerstand. Om de benodigde lift te creëren heb je nu minder snelheid nodig (minder thrust), maar om de hogere weerstand te overkomen heb je juist meer "thrust" nodig. Wat weegt nu zwaarder? En ook niet onbelangrijk; je motor werkt efficiënter bij een hogere dichtheid. En hoe zit dit op het moment dat een vliegtuig opstijgt en de "thrust" vector onder een hoek komt te staan waardoor het je ook lift geeft?
Een ander interessante vraag: Waarom vliegt een 737 op een lagere hoogte dan een A380?
Zo heb je nog veel meer interessante afwegingen die aansluiten bij jouw idee om "de factoren die van belang zijn voor het berekenen van de snelheid die een vliegtuig nodig heeft en de formule die men hierbij gebruikt" te onderzoeken. Als je een keer met mij wil brainstormen over ideeën ben je van harte welkom op een PWS middag wanneer ik er ben.Succes en groetjes!
Juul
-
Beste Juul, @Juul-Jongbloed
Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik kom graag een keer met je brainstormen op een PWS middag. Ik zal het dinsdag met mijn docent bespreken.
Groetjes,
Merel