Magnus effect
-
Hallo,
Ik doe mijn profielwerkstuk over het Magnus effect met de hoofdvraag; wat zijn de effectieve/ efficiënte toepassing voor het Magnus effect? Ik had echter een vraag ik heb thuis al een proef uitgevoerd (zie bijlage), ik heb deze proef uitgevoerd met een 3 volt elektromotor en een haarföhn, ik heb met behulp van de momenten wet een evenwicht gevonden om de cilinder op zijn plaats te laten blijven, als de cilinder ging draaien door de elektromotor en ik richtte de haarföhn recht op de cilinder ding de cilinder omhoog en de arm naar beneden zo toonde ik aan dat er een opwaartse kracht ontstaat door de draaiing van de cilinder, echter dit was best wel een kleine oopstelling en ik wou deze proef ook nog uitvoeren op school, daar hebben we 2 elektromotors van 20 v wat het waarschijnlijk duidelijker te zien maakt, ik wou de opwaartse kracht bepalen in theorie en in de proef hierbij wou ik de formule gebruiken L = p x G x V volgens deze webiste: https://www.grc.nasa.gov/www/K-12/airplane/cyl.html ik weet echter niet of dit zal werken en zou heel graag wat hulp hierbij willen als dat kan, mijn deadline voor het PWS is 1 april ik hoop dat het duidelijk is,
Lucas -
Beste Lucas,
Heel cool experiment, ziet er goed uit! Heb je de opwaartse kracht ook kunnen meten?
De formule die je gevonden hebt kun je gewoon gebruiken. Let wel op dat je hiermee de liftkracht "per unit length" uitrekent. Je moet dus nog vermenigvuldigen met de lengte van de cilinder om de totale liftkracht te berekenen. Meer informatie vind je ook op de Wikipedia pagina over het Magnus effect.
Verder zul je moeten meten wat de windsnelheid is van de föhn en wat de draaisnelheid is van de cilinder om de formule in te vullen. Hebben jullie deze waarden al?
Grt. Wouter