Scheikunde: polymeren in cosmetica
-
Wij willen ons pws doen over polymeren in de cosmetica. We willen uitzoeken hoe groot de invloed van microplastics in cosmeticaproducten is op het milieu. Om dit te weten, moeten we eerst uitzoeken hoeveel kunststof er zit in bijvoorbeeld een fles shampoo. Zo kunnen we het aandeel van de kunststoffen uit cosmeticaproducten in de plastic soep berekenen.
Weet u hoe wij dit uit kunnen zoeken hoeveel kunststof in een fles shampoo zit? -
Beste @Brittvandongen_ ,
Microplastic zal een lastig onderwerp zijn om een goed praktisch onderzoek mee te doen. Ik heb zelf niet veel ervaring hiermee, maar misschien kunnen we samen er wel uitkomen.
Als ik denk aan microplastics dan denk ik aan minuscule plastic korrels. Na even zoeken naar microbeads vond ik dat binnen deze groep alles valt dat kleiner is dan een milimeter. Het kan dus misschien zijn dat je ze niet heel goed met het blote oog kunt zien maar wel met een microscoop. Ik vroeg me dus af als je een product met microplastics eerst in water oplost dan zullen de microplastics waarschijnlijk gaan zinken of gaan drijven. Als je ze zo kunt scheiden van het product kun je het daarna verzamelen om onder de microscoop te leggen en zou kun je aantonen dat er überhaupt wat in zit.
Probeer even op internet wat onderzoek te doen naar het scheiden van microplastics. Hoe haalt bijvoorbeeld de OceanCleanUp de microplastics uit het water? Daarnaast heb ik hier een lijst gevonden met producten waar microplastics in zitten. Dus dan kunnen jullie beginnen met iets makkelijker dan shampoo. Bijvoorbeeld scrubs omdat ze hier groot moeten zijn om de functie van het scrubben te bevorderen.
Hierna kunnen we weer verder kijken.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne Nielsen ,
Bedankt voor je reactie! Wij hadden er zelf nog niet aan gedacht om een microscoop te gebruiken. Dus dankjewel daarvoor.
Wij willen echter graag kijken naar producten met kleinere bestanddelen dan scrubs, waarbij niet alleen de eigenschap 'hardheid' van het plastic wordt gebruikt. Misschien zijn de polymeren in shampoo wel te klein. We zullen verder kijken naar andere producten.
Groeten van Britt
-
@Brittvandongen_
Beste Britt,Je kunt even aan een biologie docent vragen voor een microscoop en dan gewoon kijken of je wat kunt zien bij shampoo. Je kunt het verdunt en onverdunt testen. Dan heb je al een kleine onderzoeksvraag: kun je microplatics aantonen onder de microscoop? dan kun je de soorten ook vergelijken.
Groetjes,
Sanne