Waterzuivering derdewereldslanden life straw
-
Beste meneer/ mevrouw
Afgelopen maand heb ik een start gemaakt met mijn profielwerkstuk. Ik zit nu in klas vijf van het stedelijk gymnasium Breda en het komende jaar zal ik me verdiepen in een zelfgekozen onderwerp voor mijn profielwerkstuk. Ik heb gekozen voor het onderwerp waterzuivering in derde wereldlanden. Na me in het onderwerp verdiept te hebben kwam ik uit bij de life straw. Een bestaand waterzuiveringsconcept dat ik voor mijn onderzoek verder wil uitdiepen. Na wat literatuuronderzoek las ik dat de TU Delft ook een rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de life straw. Nu zou ik willen vragen of het wellicht mogelijk zou zijn om met iemand in contact te komen die destijds betrokken was bij het onderzoek of dat er stukken zijn die ik ter informatie zou kunnen inzien. Ik hoop spoedig van u te horen. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Anne Kluijtmans -
@annekluijtmans
Beste Anne,Leuk onderwerp! De life straw heb ik vaker voorbij zien komen. Zou je misschien eerst iets meer over je PWS willen vertellen? Dan weet ik een beetje welke richting je op wil gaan en welke aspecten je wil belichten. Heb je al hoofd- en deelvragen?
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Zelf heb ik al wat ideeën, maar ik wil deze eerst even aan mijn pws-begeleider voorleggen. Zodra ik het gesprek gehad heb zal ik van me laten horen.
ps: sorry voor de late reactie
Groetjes Anne
-
@annekluijtmans
Geen probleem. Ik hoor wel als je wat meer weet of weer mijn hulp nodig hebt.Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
Ik wil kijken of ik een stof kan vinden die de joodparels in de lifestraw zouden kunnen vervangen of die bijgemengd zou kunnen worden zodat de smaak van het water minder veranderd. Maar waarbij het rendement wel hetzelfde blijft of hoger wordt.
Denk je dat ik hier iets mee zou kunnen doen?Groeten Anne
-
@annekluijtmans
Hoi Anne,Ik ben niet zo goed verdiept in de lifestraw, dus ik weet niet de exacte componenten en hun functie. Wat is hun specifieke functie in de lifestraw? Dan kan ik daarna helpen met het bedenken van iets wat deze functie kan overnemen of nabootsen.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
Ik heb al wat onderzoek gedaan naar de functie, maar wil het nog wat verder onderzoeken om het wat beter te snappen. Zal je daarna op de hoogte stellen van mijn bevindingen. Alvast heel erg bedankt dat je me wil helpen. Echt super fijn.
Groetjes Anne
-
@annekluijtmans
Geen probleem Anne!Ik ben zelf ook maar even gaan zoeken voor je om je een beetje te helpen met literatuur vinden. Ik heb even gezocht naar de Werking lifestraw.
Daarna ben ik gaan zoeken naar manieren om bacteriën in water te doden (tip in het engels kun je meer vinden op Google):
- 25 methods to purify water
- What is the best method for disinfection of water?
- The ABC's of bacteria removal
- How does chlorine kill bacteria?
Chloor en jodium zijn vergelijkbaar omdat ze allebei bij de halogenen horen. Probeer ook uit te zoeken wat het verschil is tussen chloor en jodium in bijvoorbeeld hoe "slecht" zijn ze. In Amerika zit er veel chloor in het water. Is dit dan "beter" dan jodium??
In Nederland gebruiken wij veel jodium tegen bacteriën, namelijk voor het ontsmetten van wonden met Betadine. Op de website van Betadine staat: "De werkzame stof in alle Betadine varianten is povidonjodium. Dit is een speciaal soort jodium dat niet prikt, maar wel goed desinfecteert. "Ik hoop dat je hier even mee vooruit kan en als je nog vragen hebt laat het maar weten!
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Ik heb een vraagje. Inmiddels ben ik al een stuk verder in mijn onderzoek Ik ga de waterzuiverende werking van jood, chloor en chloordioxide vergelijken. Dit doe ik op de volgende vlakken, bacteriedodende werking, smaak en kosten.
Voor het testen van de bacteriedodende werking wil ik alle drie de stoffen in oplossing bij vervuild water brengen en dan het aantal bacteriën ervoor en erna meten.
Nu wil ik graag dat de oplossingen van de stoffen dezelfde concentratie hebben als in de life straw. Nu weet ik dat er in acht minuten een liter water door de Life Straw gaat en de Life Straw acht gram Jood bevat. Weet je misschien of je hiermee de concentratie kan bepalen of is dit niet mogelijk?Groeten,
Anne -
@annekluijtmans
Hoi Anne,Tuurlijk kan ik je helpen. Je kunt met deze gegevens al nagaan wat de concentratie is.
Ten eerste: laten we voor het gemak ervan uitgaan dat er geen jood in het water terecht komt dat uit het rietje komt. We nemen dus aan dat het verlies aan jood in de lifestraw verwaarloosbaar is, omdat dit veel makkelijker is voor het berekenen. Schrijf altijd goed je aannames op in je pws.
Dan voor de berekening:
Er zit 8 gram jood in het rietje, maar je wil weten in hoeveel liter water dit zit om de concentratie te berekenen.Je zou het volume kunnen bereken door het rietje op te meten en dan moet je rekening houden met alle onderdelen in het rietje die ruimte opnemen. Niet heel precies dus.
Maar zoals je aangeeft weet je wat het debiet van het rietje is: 1 liter per 8 minuten. Als je in de formule (van de link) kijkt dan staat daar Volume in, die je kunt berekenen door het debiet*tijd. Het debiet in L/s kun je al berekenen, maar dan is het belangrijk om de tijd te bepalen. Die kun je bepalen door te kijken hoe lang het duurt voordat het water van de ene kant naar de andere kant van het rietje gaat. Dus na hoeveel seconde na beginnen met zuigen krijg je water in je mond. En zo kun je ook het volume berekenen.
Groetjes,
Sanne