• Maglevtrain PWS

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    3k Weergaven
    ThomT
    Beste @JS, Jip is er zelf ook niet een expert in, dus ik zal je blijven helpen. Zou je mij misschien iets meer info kunnen geven over je idee/design (tekening etc.). Een magneet gecontroleerd laten zweven boven een magneet is nog niet zo makkelijk, dus voordat je met de baan aan de slag gaat moet je eerst uitzoeken hoe dat het beste gaat! Ik hoor graag snel van je! Groetjes, Thom
  • Dit onderwerp is verwijderd!

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    3 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Dit onderwerp is verwijderd!

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    2 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • PO Natuurkunde Magneet en trein

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    3k Weergaven
    ThomT
    Ha @FJanknegt, Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit, ik kan het ook niet op internet vinden. Ik denk dat het komt doordat de metalen romp van de trein zich beweegt door het aardmagnetisch veld. Dit zou een stroom moeten induceren in deze romp. De opgewekte stroom zorgt op zijn beurt weer voor een magnetisch veld, welke werking heeft met het aardmagnetisch veld. Daardoor wordt het magnetisch veld dus (tijdelijk en plaatselijk) anders dan voorheen en dat is met het kompas te zien. Groetjes, Thom
  • inductrack (halbach array)

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    3k Weergaven
    ThomT
    Beste @Rutgergl, Ik heb hier wat links voor je. Halbach array: https://www.kjmagnetics.com/blog.asp?p=halbach-arrays https://en.wikipedia.org/wiki/Halbach_array Inductrack: https://str.llnl.gov/str/Post.html https://en.wikipedia.org/wiki/Inductrack http://gcep.stanford.edu/pdfs/ChEHeXOTnf3dHH5qjYRXMA/09_Post_10_11_trans.pdf https://e-reports-ext.llnl.gov/pdf/237852.pdf Het concept van de inductrack kan ik je heel kort door de bocht uitleggen. De zweeftrein heeft 2 of 1(afhankelijk van het design) een (halbach) array van magneten onder zich. Dit wordt geplaatst op een spoor gemaakt van spoelen. Wanneer de trein over dit heen wordt bewogen zal het magnetisch veld van de arrays een elektrische stroom induceren in de spoelen. Deze geïnduceerde stroom veroorzaakt op zijn beurt weer een magnetisch veld die vanuit de spoelen komt. Dit magnetisch veld zal het magnetisch veld van de array tegenwerken en dus laten leviteren. (Zie afbeelding) [image: 1499086823295-image006.jpg] Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen, als je nog vragen hebt wees niet bang ze te stellen! Groetjes, Thom
  • Hyperloop

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    ?
    Hee Gijs, Wat een gaaf onderwerp! Het is natuurlijk wel lastig om veel informatie over dit onderwerp te vinden aangezien het product nog in volle ontwikkeling is. Wat voor research hebben jullie al gedaan? Kijk vooral ook even op de site van het hyperloop dreamteam van de TU Delft en naar Hardt (de Delftse start-up). Groetjes, Midas
  • PWS zwevende trein (Berend en Gijs)

    11
    0 Stemmen
    11 Berichten
    7k Weergaven
    ThomT
    Ha jongens, Ik denk niet dat het zo werkt, elke magneet heeft een bepaalde "draagkracht" op zich en volgens mij zal je door 10 op rij te zetten niet 10 keer zoveel draagkracht krijgen. Het ligt zeker aan de magneet op de rails, deze zijn namelijk van een bepaalde sterkte (uitgedrukt in de eenheid Tesla). Dat bepaalt hoe "sterk" de magneet is. Hoop dat jullie hier wat aan hebben. Groetjes, Thom
  • Vrije Energie

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    ThomT
    Dit topic wordt verder behandeld hier: http://forum.pwstudelft.nl/topic/1755/vrije-energie
  • Dit onderwerp is verwijderd!

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    801 Weergaven
  • magnetische resonantie

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    ThomT
    Beste @alexasma, Ik neem aan dat je nu net een pws bent begonnen. Zou ik mogen vragen wat jullie precieze onderzoeksvraag is en de daarbij hoorde deelvragen? Wat betreft je vraag, in hoeverre heb je zelf al literatuur onderzoek gedaan? Wat voor bronnen heb je gevonden? Ik heb een paar linkjes gevonden: https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_resonance (hier staat allerlei verschillende links naar pagina's over verschillende toepassingen van magnetische resonantie) https://en.wikipedia.org/wiki/Resonant_inductive_coupling https://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_charging (deze gaan over het draadloos opladen) https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_induction (nog wat theorie) Vervolgens zou je via de bronnen lijst van deze wikipedia pagina nog verder kunnen! Ik hoop dat je wat verder kan komen hiermee! Ik hoor wel van je! Groetjes, Thom
  • Hyperloop bouwen

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    1k Weergaven
    ?
    Hee Fabian, Gaaf idee! De hyperloop is een nieuwe en populair onderwerp. Je bent niet de eerste die dit vraagt. Wat had je in gedachten? heb je al bouwtekeningen? testopstellingen? Een programma van eisen? Lijst van materialen? Ik ben benieuwd! Groetjes, Midas
  • PWS Supergeleiding

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    3k Weergaven
    ThomT
    Hallo @Bart-Kerkhoven, Ik heb het er met mn begeleider over gehad. Wij blijken de supergeleider niet nodig te hebben. Sorry voor het lange wachten op reactie. Groet, Thom
  • Energieverlies bij transformators (Hysteresisverlies/Wervelstromen)

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    5k Weergaven
    ThomT
    Beste @RolandvdVegt, Excuses voor het late antwoord. De vraag was een beetje verdwaald geraakt tussen de andere vragen. Wat betreft jouw vraag: ik ben zelf niet een echte expert als het om transformatoren gaat, maar ik heb wel even rond gezocht. Voor de wervelstormen heb ik dit artikel gevonden, hier staan ook verwijzingen in naar andere relevante boeken, artikelen en sites. Voor de hysteresisverlies had ik dit gevonden: https://www.electrical4u.com/hysteresis-eddy-current-iron-or-core-losses-and-copper-loss-in-transformer/ http://www.electricaleasy.com/2014/04/transformer-losses-and-efficiency.html https://en.wikipedia.org/wiki/Steinmetz's_equation https://www.hpe.ee.ethz.ch/uploads/tx_ethpublications/05936124_01.pdf Inderdaad is de formule steeds anders, maar als ik het goed gelezen en begrepen heb dan kan ik bijna zeker zeggen dat je de formule wel keer het volume moet doen. Bij de formules waar ze dat niet doen hebben ze het namelijk steeds over het hysteresisverlies per eenheid volume. Zou je trouwens nog de door jou gevonden bronnen nog kunnen sturen? Ik hoop dat je hier weer verder meekunt. Groetjes, Thom
  • PWS Magneettrein

    10
    0 Stemmen
    10 Berichten
    9k Weergaven
    ThomT
    Ha jongens, Zo zou het eruit moeten zien: [image: 1486382327023-screen-shot-2017-02-06-at-12.48.02.png] [image: 1486382327157-screen-shot-2017-02-06-at-12.48.21.png] bron1 bron2 Wat de krachten betreft, ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb op die wiki pagina gekeken. Ik zou eerder kijken naar deze twee formules: [image: 1486584378376-screen-shot-2017-02-08-at-21.05.36.png] [image: 1486584378390-screen-shot-2017-02-08-at-21.05.22.png] De eerste is tussen twee cylinder magneten en de tweede is tussen twee staafmagneten. Ik denk dat dat de beste benaderingen zijn in jullie geval. Laat maar even weten of het hiermee wel lukt! Groetjes, Thom
  • PWS Hyperloop w/ Inductrack

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    6k Weergaven
    Juul JongbloedJ
    Ha @Reinier en Daan, ik heb ook eens voor jullie zitten googlen en het is inderdaad lastig omdat er nog niet zo veel over te vinden is! Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook echt weinig weet van magnetisme maar ik heb hier en daar misschien toch wat gevonden wat jullie kan helpen. Verder ga ik heel erg m'n best doen om iemand te vinden die hier meer over weet en tijd heeft om eens naar jullie probleem te kijken. Hebben jullie toevallig de bronnen voor mij waarin die hoge lift to drag ratios vermeld worden? Ik ben heel beniewd met welke situatie we jullie schaalmodel precies vergelijken. Ik begreep uit dit artikel dat de tunnel met lage druk en de grote snelheid van de trein een rol spelen bij het verlagen van de drag. Ook uit dit meer algemene artikel begreep ik dat er een relatie bestaat tussen de snelheid van de trein met de tunnel diameter en de drag. Daar ik uit jullie testmethode begreep dat jullie dit niet hebben kan dit wel eens een verklaring kunnen zijn voor jullie hoge drag? Verder was ik ook wel benieuwd naar de wieltjes die jullie onder de ski's geplaatst hadden. Kunnen die op een manier interfereren met het magneetveld? Wat betreft de Halbach magneten, op Google Scholar vond ik een klein stukje over het gebruik van passive magnetic levitation in combinatie met non-superconductors. Bij [0094] staat er dat de efficiency van het passive mag-lev system omhoog gaat naarmate de snelheid omhoog gaat. Daar jullie niet hele hoge snelheden halen bij het testen zal jullie efficiency dus ook lager zijn. Nog een laatste tip - ik raad jullie heel erg aan in het engels op google scholar te zoeken. Als jullie moeite hebben met het engels wil ik jullie daar ook wel bij helpen. Groetjes Juul
  • Pws supergeleiding zweeftreintje

    11
    0 Stemmen
    11 Berichten
    7k Weergaven
    ThomT
    Ha @basdejager, Ik hoor vandaag of donderdag door kan gaan. Zouden jullie jullie telefoon nummer via de chat naar mij kunnen sturen? Groetjes, Thom
  • Temperatuurmeting lage temperatuur

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    ThomT
    Beste Irene, Aangezien jullie werken met stikstof, neem ik aan dat jullie werken met "hoge" temperatuur supergeleiders. Als het goed is, moet het lukken met een thermokoppel. Klik hier voor een uitleg voor temperatuur metingen, aan de hand van het wegvallen van het Meissner-effect kan je de kritieke temperatuur meten. Ik denk dat je het best een thermokoppel online kan bestellen. Misschien is het handig om aan je docent te vragen of zij/hij ervaring heeft met thermokoppels. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag! Groetjes, Thom
  • PWS Hyperloop/Maglev

    11
    0 Stemmen
    11 Berichten
    9k Weergaven
    T
    Verbeterd model: https://tinkercad.com/things/bZW48Wa1g9a Ik had de dichtheid ingesteld tussen de 20 en 15%, de breedte moet 66mm zijn en dan komt de lengte rond de 200mm te liggen. Greetings, Thijmen
  • PWS Levitatie d.m.v het Meissner effect

    40
    0 Stemmen
    40 Berichten
    44k Weergaven
    ThomT
    Hey Aryna, De supergeleider die wij gebruikt hebben is een zogenaamde YBCO supergeleider:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yttrium_barium_copper_oxide Over het verschil tussen type 1 en 2 valt echt heel veel te zeggen, waar loop je precies vast? Groetjes, Thom
  • PWS Supergeleiding Daan en Mads

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    ThomT
    Beste Daan en Mads, Zie de chatfunctie, ik heb jullie beantwoord! Sorry nogmaals voor de late reactie. Groetjes, Thom