• Maglev trein

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    7k Weergaven
    A
    Hoi Niels en Dylan, Sorry voor de late reactie, ik was op vakantie! Bijgaand de powerpoint. De link van de thinkquest site die doet het niet. Op het moment dat je stroom door een spoel laat lopen wordt er een magnetisch veld opgewekt afhankelijk van het aantal windingen volgens: [image: 0e7a862e1163e11354f2386f6ddd78ad.png] Waarin N het aantal windingen is, psi de flux in weber, en L is een constante. Wat de 8-spoel hier doet is ervoor zorgen dat op het moment dat er stroom dooreenloopt de spoel 'aangaat' en magnetisch wordt. Doordat de magneten van de rails nu precies goedgetimed aan en uitgaan wordt de magneet telkens aangetrokken en afgestoten waardoor hij voorruit beweegt. Ik weet niet zeker of de baan zoals jullie heb beschrijven gaat werken. Ik zou even naar die hallbach array kijken die ik jullie eerder heb gestuurd, denk dat je daar het meeste kans mee maakt een mooie baan te maken! Verdere vragen hoor ik wel! Groetjes, Ad
  • supergeleiding januari/februari

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    A
    Hoi! Waarschijnlijk zal er een supergeleiding proefje ergens in het de helft van februari komen. Houd even de site in de gaten voor de exacte datum! Groetjes, Ad
  • Workshop Supergeleiding

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    5k Weergaven
    A
    Hoi Ryan en Jens, Hier is zeker wat extra info te vinden over het onderwerp: http://scholierenlab-test.tudelft.nl/wp-content/uploads/2011/10/Supergeleiding-Workshop.pdf . Mocht je er niet uit komen hoor ik het graag. Ik denk dat het nog even duurt tot er een nieuwe workshop is, denk ergens mid februari! Groetjes, Ad
  • PWS Diamagnetisme

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    5k Weergaven
    A
    Hoi! Heb je al op de wikipediapagina gekeken in het engels voor diamagnetisme? http://en.wikipedia.org/wiki/Diamagnetism ? De vragen die je stelt kun je namelijk heel makkelijk overal vinden. Als je in het engels zoekt vind je veel meer. Hier vind je bijvoorbeeld waarom neodyium magnetisch is: http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium_magnet#Magnetic_properties. Hier heb je nog een goed filmpje wat uilegd wat diamagnetisme is: http://www.youtube.com/watch?v=dVWtvG9ztMQ Mocht je er wat specifieker niet uitkomen dan hoor ik het graag! Groetjes, Ad
  • Railgun

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    8k Weergaven
    M
    he Berend we hebben een aantal wasmachine condensatoren, de waardes die hier opstaan zijn: 300V 16UF 420V 10UF 430V 2 UF de condensatoren uit de camera varieren van: 330V en 100UF tot 330V en 120UF Een van de problemen die we hebben is dat de condensatoren niet goed ontladen. na de ontlading via het projectiel en de rails zijn de condensatoren nog steeds niet ontlanden. wanneer ik deze kortsluit krijg ik nog steeds een gigantische knal. Verder hebben we nu koper als projectiel gebruikt, omdat wij dachten dat koper qua soortelijke weerstand en soortelijke warmtecapaciteit en smeltpunt een voordeel heeft op aluminium dit heeft niet gewerkt. mvg, marnik maurits
  • MagLev Trein Inductrack

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    A
    Hoi, Wat bedoel je met de benodigde snelheid? Hoe zijn je magneten opgesteld? Hier is in ieder geval wat extra info over de Halbach Array: (youtube) maken: link, en bijbehorende formules+uitleg. Groetjes, Ad
  • PWS Magneettrein

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    10k Weergaven
    A
    Hoi Wessel, Ik denk dat bovenstaande formule eigenlijk ook te simpel is. Wat je in weze zou moeten doen is op elk punt een aparte berekening maken van alle verschillende krachten en vervolgens een integraal nemen over dat oppervlak. Omdat beide magneten echter groter zijn dan een punt kun je dit niet makkelijk uitrekenen. Als ik jullie was zou ik dus het advies van jullie leraar nemen en eerder kijken naar wat voor waarden er voor eerdere proefjes zijn gebruikt. Als je toch wilt weten wat de magnetische inductie is dan raad ik je aan even een mailtje te sturen naar bijvoorbeeld een radioshack om wat extra specificaties. Groetjes, Ad
  • Profielwerkstuk magneettrein

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    7k Weergaven
    A
    Hoi Piet, Dat zou kunnen. Je zou een elektromagneet aan het begin van je circuit kunnen zetten zodat je die even aandoet waardoor de supermagneet een duwtje krijgt en door zal gaan. Je kunt natuurlijk ook de baan een klein beetje schuin maken zodat je gebruik maakt van zwaartekracht. Je hebt alleen wel door dat je stikstof moet gebruiken om het YBaCo te koelen zodat het supergeleidend wordt? Hier op de TU hebben we ook een baan maar die maakt dus gebruik van zwaartekracht. Je zou eventueel ergens een 'ophaalbrug' kunnen maken zodat hij weer naar boven kan of je zou de baan zo kunnen maken dat als hij weer langs de elektromagneet komt weer een klein duwtje krijgt zodat hij weer verder kan gaan. Ben benieuwd hoe je erover denkt en hoe jij het wil oplossen! Groetjes, Ad