• supergeleiding psw

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    1k Weergaven
    lennarddL
    Hey @TobeyvanDijk, Dat kan zeker! Waarschijnlijk plan ik de eerste of de tweede week van juli nog een workshop. Als je ook een eigen experiment wilt uitvoeren m.b.t. tot supergeleiding kan dat ook! Het is alleen wel belangrijk om dit tijdig aan te geven, zodat ik met jullie mee kan kijken naar de haalbaarheid van jullie onderzoeksvoorstel. Ik hou jullie op de hoogte! Groetjes, Lennard
  • Dit onderwerp is verwijderd!

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    7 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Magneten

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    2k Weergaven
    lennarddL
    Hoi @douwe-0, Dinsdag ben ik heel de dag beschikbaar! Laat dus maar weten wat binnen jouw rooster het beste uitkomt! Groetjes, Lennard
  • PWS Supergeleiding

    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    2k Weergaven
    lennarddL
    Hoi @nis, Goed om te horen! Ik heb je in een privé bericht een Zoom link gestuurd. Je kunt de privé chat ook gebruiken voor het toesturen van je vragen, dat is misschien wat makkelijker dan via de mail. Tot donderdag! Groetjes, Lennard
  • Magneetzweeftrein met permanente magneten

    3
    1
    0 Stemmen
    3 Berichten
    958 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @noortjebernou, Wat een interessant onderwerp! Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt oplossen. De eenvoudigste manier is inderdaad door gebruik te maken van twee muren, bijvoorbeeld plexiglas, waardoor de trein op zijn plaats gehouden wordt. Dit is de oplossing waarvan je zeker weet dat hij op de baan blijft, maar niet de fraaiste oplossing. Een andere oplossing is het bouwen van een soort rails (ofwel boven de trein, ofwel onder de trein) waar de trein niet aan raakt, maar wel door op zijn plaats gehouden wordt. Je kunt hiervoor inspiratie halen uit het ontwerp van al gerealiseerde Maglev treinen (zie afbeelding). Toch lijkt dit ook het 'zweven' van de trein een beetje weg te nemen. [image: 1669635783501-20f023c8-ae45-41fd-a6fd-18187bfe708e-image.png] Ten slotte kun je de trein zonder muren en zonder rails laten zweven, dat is zeker de leukste oplossing, maar ook de meest ingewikkelde. Je moet namelijk zorgen dat de trein niet alleen blijft zweven in stilstand, maar ook stabiel is als deze beweegt. Om dit te realiseren denk ik dat je inspiratie kunt halen uit dit project: https://www.instructables.com/Magnetic-Levitating-Pencil/. Door de 'rails' van magneten onder een hoek naar het midden gericht te plaatsen zal het magnetisch veld van beide rijen magneten optellen en er voor zorgen dat de rij magneten op de trein in het midden blijft hangen. Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • Spoelgeweer

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    778 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @quentin-kalkman, Wat een interessant onderwerp! Het is mogelijk om een spoelgeweer te maken, maar het is zeker niet eenvoudig. Je hebt hoge spanningen nodig en apparatuur om dit te realiseren is vaak niet goedkoop. Vanuit het Science Centre bieden wij deze materialen niet aan. Als het je echter lukt om een railgun te maken, hebt je natuurlijk wel een prachtig profielwerkstuk. Het is zeker mogelijk om een keer af te spreken, willen jullie via Zoom bellen of liever op de TU Delft afspreken? Ik hoor het wel! Groetjes, Lennard
  • PWS Supergeleiding proef vinden

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    713 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @matthijs-ruigrok , Leuk om te horen dat je zo geïnteresseerd bent in supergeleiding! Vanuit het PWS Team wordt er inderdaad een workshop supergeleiding aangeboden, waarin de theorie achter het verschijnsel wordt uitgelegd en wat demonstraties worden uitgevoerd om het verschijnsel te bewonderen. Aansluitend is het mogelijk om een experiment uit te voeren naar de kritische temperatuur of de kritische stroom van de supergeleider, hiervoor zijn alle materialen op de campus aanwezig. Maar als je zelf een leuke proef hebt bedacht, kunnen we natuurlijk kijken wat er mogelijk is om dit ook uit te voeren. Mocht je interesse hebben dan kun je je aanmelden via het interesseformulier onder de pagina 'Praktisch deel'. Via de mail hebben we dan nog wel meer contact over de precieze datum. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • Magneetzweeftrein als pws

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    826 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @quinten-0, Wat een interessant onderwerp! Als jullie een kleine magneetzweeftrein willen maken denk ik dat alle drie de ideeën mogelijk zijn, zolang het gewicht van de magneetzweeftrein maar klein blijft. EMS is zeker mogelijk, maar daar heb je wel krachtige magneten voor nodig; EDS kan een krachtiger magneetveld generen, maar door het gebruik van vloeibare stikstof wordt het ontwerpen van de magneetzweeftrein wel wat ingewikkelder. Bij beide technieken zal er wel een baan van magneten nodig zijn waarboven de trein zweeft, dus het is misschien wel goed om te inventariseren wat jullie op school aan magneten hebben liggen. Voor wat betreft de overige materialen, er wordt door ons een workshop supergeleiding aangeboden, waarin aan de hand van een EDS magneetzweeftrein en wat andere experimenten het concept supergeleiding wordt uitgelegd. Deze wordt vanaf september weer gegeven. Tijdens de workshop is het echter ook mogelijk om een eigen experiment uit te voeren, dus als jullie het materiaal voor een EDS zweeftrein met supergeleiders op school hebben liggen, kunnen wij vloeibare stikstof regelen. Er zijn op de TU echter niet genoeg supergeleiders aanwezig om deze te gebruiken voor jullie project. Als jullie op school dus geen supergeleiders hebben, is EMS waarschijnlijk de beste optie. Het is dan alsnog wel mogelijk om de workshop supergeleiding te bezoeken en zo toch een deel EDS in jullie profielwerkstuk op te nemen aan de hand van het magneetzweeftreintje dat op de TU aanwezig is. Ten slotte het voortbewegen van de trein. Mij is niet helemaal duidelijk hoe jullie de trein met wisselspanning willen voortbewegen (er zijn veel verschillende manieren van voortstuwing) en waarom dit beter/slechter zou zijn dan gelijkspanning. Als jullie dit wat verder uit kunnen werken denk ik graag met jullie mee! Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • Luchtweerstand elimineren Maglev treinen

    2
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    689 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @izawijnants , Leuk om te horen dat jullie geïnteresseerd zijn in supergeleiding en Maglev treinen. Zoals jullie misschien wel weten bieden wij ook een workshop supergeleiding aan, waarin we wat dieper ingaan op de werking van het verschijnsel supergeleiding en ook een eigen Maglev treintje boven een baan van magneten laten zweven. Jullie kunnen je hiervoor opgeven via het interesse formulier onder de pagina 'praktisch deel'. Maar daarnaast denken we ook graag mee met jullie pws! Zo geven jullie aan naar een manier te zoeken om de trein iedere keer dezelfde kracht mee te geven. Als jullie bijvoorbeeld een trein gaan maken zoals in jullie bovenste afbeelding is het misschien wel mogelijk om aan het begin van de baan een horizontale veer te plaatsen waar jullie de trein tegenaan kunnen duwen. Zodra de trein wordt losgelaten zal deze dus altijd met dezelfde kracht worden gelanceerd. Wat mij uit jullie bericht nog niet helemaal duidelijk is, is of jullie pws vooral gaat over supergeleiding of juist over aerodynamica. Dus over het laten zweven van de trein, of juist over het elimineren van de luchtweerstand (of misschien wel allebei). Want van aerodynamica heb ik niet zoveel verstand, dan kan mijn college @Wick-Goelst jullie beter helpen. Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • Factoren noorderlicht

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    718 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @nathan-koppen, Wat een interessant onderwerp! Het is zeker mogelijk om in jullie pws het verband te onderzoeken tussen deze factoren en het noorderlicht. Nu weet ik niet precies wat jullie bedoelen met een 'Helmholtz opstelling', maar ik neem aan dat jullie dan een Helmholtz spoel bedoelen, toch? Ik weet niet of deze op de TU aanwezig zijn, maar daar ga ik wel vanuit. Echter, op de TU Delft is de vakantie nu al begonnen, dus ik ben voor de start van het nieuwe collegejaar niet meer in Delft. Dus ik kan pas volgend collegejaar achter deze opstelling aangaan. Maar tot die tijd kan ik zeker met jullie meedenken! Verder schrijven jullie over een glazen ruimte die een extra toevoerbuis heeft, zodat andere gassen kunnen worden toegediend. Ik weet niet of dit mogelijk is en of alle gassen aanwezig zijn die jullie willen gebruiken. In plaats daarvan zou je eens kunnen kijken naar wat ouderwetse Neon lampen. Deze geven een bepaalde kleur af, afhankelijk van de samenstelling van de gassen. Je zou dus een drietal lampen kunnen aanschaffen: paars (He), rood (Ne), blauw (Ar/Xe). Daarmee zou je dus ook op school al wat experimenten kunnen uitvoeren (temperatuur, elektronensnelheid, zwakke magneetvelden) om vervolgens op de campus met wat krachtigere magneetvelden of lagere temperatuur te testen. Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • PWS Eigenschappen van metalen

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    649 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @arvid , Wat een interessant onderwerp! Het is zeker mogelijk om op de universiteit langs te komen en jullie vragen te stellen over het onderwerp supergeleiding. Wij bieden een workshop aan, waarin je uitleg krijgt over supergeleiding, het onderliggende mechanisme leert, maar ook supergeleiding in de praktijk ziet aan de hand van een aantal demonstraties. Ten slotte kunnen jullie ook zelf met supergeleiding aan de slag in de vorm van een experiment. Ik zie dat jullie het interesseformulier al hebben ingevuld, dus ik zal via de mail verder contact met jullie opnemen om een datum te vinden! Groetjes, Lennard
  • PWS magnetic levitation

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    666 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @thijs-0, Wat een interessant onderwerp! Het is zeker mogelijk om bij ons op de campus experimenten uit te voeren met supergeleiders. Er zijn YBCO supergeleiders aanwezig, evenals vloeibare stikstof. Leuk om te zien hoe jullie zelf al een experiment hebben opgezet en een onderzoeksvraag hebben opgesteld. Dat moet zeker goedkomen! Ik heb nog wel een aantal vragen voor jullie: Hebben jullie er al over nagedacht hoe jullie massa willen toevoegen aan de magneet? En willen jullie de permanente magneet zelf meenemen, of er een van ons gebruiken? Weten jullie al wanneer (welke maand) jullie dit onderzoek ongeveer willen uitvoeren? Ik zie graag jullie reactie tegemoet; ook als er verder nog vragen zijn hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • toekomst supergeleiding

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    1k Weergaven
    A
    @lennardd Kijk maar wat je kan regelen, wie kan is gewoon bonus, wij vinden het al heel fijn dat je de vraag hebt neergelegd bij de experts. Voor de rest zie je ons natuurlijk 1 februari bij de workshop! Superleuk dat we mogen komen. De vragenlijst kan je vandaag of morgen verwachten:) Groetjes, Eva en Amelina
  • PWS supergeleiding

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    787 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @joepwouter, In de eerste week van februari ga ik een PWS middag plannen om wat experimenten uit te voeren met betrekking tot supergeleiding. Laat maar weten of jullie erbij kunnen zijn! Groetjes, Lennard
  • PWS omkering magnetisch aardveld

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    665 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @jasmina, Wat een interessant onderwerp! Zoals je al aangeeft is het inderdaad lastig om zelf de invloed van magnetische ompoling te meten op maritiem leven. Je zou dat deel van je pws misschien vooral theoretisch kunnen houden en vervolgens in het praktisch deel van je pws wat meer ingaan op het verschijnsel magnetisme, aangezien dat goed te visualiseren en te meten is. Wat je ook kunt doen is een hoogleraar interviewen over dit onderwerp, zodat je op die manier alsnog een praktisch deel hebt. Maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf welke richting je op gaat met je pws. Wil je vooral een theoretisch onderzoek, dan is het heel goed mogelijk om literatuur te zoeken over dit onderwerp en dit aan te vullen met een interview. Wil je daarentegen wat meer praktijk, dan kun je eens kijken wat je allemaal kunt meten aan magnetisme en hoe je de ompoling misschien zelf kunt nabootsten. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • PWS zelf oscilerend circuit (Slayer Exiter)

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    1k Weergaven
    W
    Dag @lennardd, Dit helpt al, de metalen bol is een goeie om naar te kijken. Met een condensator hebben we ook nog niet gewerkt, daar gaan we mee experimenteren. Volgende week vooral willen we eraan werken, nu zitten we nog in een toetsweek. Waarschijnlijk zullen er dan weer vragen opkomen, we laten nog van ons horen. Groeten, Wouter
  • weerstand van maglev treinen

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    966 Weergaven
    TadjiroT
    @goossenjoep Hey Joep! Dit is de formule [image: 1637766427575-23f6effd-5f30-49ef-b528-3425e06904fc-image.png] Hierin worden gegeven de weerstandskracht in Newton, de luchtweerstandscoefficient Cw (afhankelijk van de vorm en orientatie van het object), de luchtdichtheid rho in en de snelheid v in meter per seconde. Aerodynamica is een enorm complex onderwerp en als je meer informatie wil verzamelen over de luchtweerstand voor treinen, kan je het beste een nieuw topic aanmaken. Dan kan mijn collega @storm van de faculteit lucht en ruimtevaart jullie er meer over vertellen. Laat me graag weten of jullie hiermee verder kunnen, Tadjiro Velzel
  • sterkte van het vacuüm van de delft hyperloop

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    625 Weergaven
    lennarddL
    Hoi @goossenjoep , Wat een interessant onderwerp! De sterkte van het vacuüm in de Delft Hyperloop is inderdaad openbaar. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit artikel waarin het team achter de Delft Hyperloop hun visie geeft op de luchtdruk in de buis. In het artikel leggen ze uit dat een variabele luchtdruk optimaal met als minimum 30 Pa en als maximum 200 Pa, respectievelijk 0,03% en 0,2% van de gemiddelde luchtdruk op zeeniveau. Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag! Groetjes, Lennard
  • Lancering op magnetisme

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    1k Weergaven
    lennarddL
    Hoi @mvdp, Een condensator kan inderdaad worden opgeladen met batterijen, maar ook direct van het lichtnet met behulp van een adapter. Dat is wellicht wat milieuvriendelijker, omdat een railgun vrij veel stroom gebruikt en de batterijen dan snel weer vervangen moeten worden ;) Verder heb ik nog eens wat navraag gedaan over de aanwezigheid van condensatoren op de TU! Er zijn inderdaad grote en krachte condensatoren aanwezig, maar omdat dit om zulke hoge voltages gaat dat het gevaarlijk is om mee te werken worden deze niet uitgeleend. Kleinere condensatoren zijn ook aanwezig, maar om een hogere spanningspiek of hogere capaciteit te bereiken moet je meerdere condensatoren in serie of parallel schakelen en dat hebben wij dan weer niet. Met condensatoren kunnen wij jullie dus helaas niet helpen! Mijn tip voor jullie is daarom om je eens goed te verdiepen in de werking van condensatoren, van te voren de kracht te berekenen die jullie denken nodig te hebben (dit is belangrijk voor het uitzoeken van de juiste condensator!) en ten slotte een grote condensator bestellen of meerdere kleine condensators bestellen en deze aaneen schakelen. Maar nogmaals, bereken daarvoor eerst welke kracht jullie nodig hebben en welke kracht de condensatoren genereren! Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben over theorie of praktijk help ik jullie graag! Groetjes, Lennard
  • Maglev trein PWS

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    1k Weergaven
    TadjiroT
    @maxvanbrenk @Cian geeft deze PWS middag. Hij geeft ook de workshop 3d printen dus hij zou jullie ook goed kunnen helpen. Dan ben ik er echter zelf niet. Ik zal even aan @Cian vragen of hij jullie hierover kan benaderen.