• PWS racegame met Machine Learning

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    1k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @Jelle1905 Wat cool! Machine Learning is een ingewikkeld onderwerp waar je pas als tweede jaars informatica student mee in contact komt, heel vet dat jullie dit al in jullie PWS willen tackelen. C++ is ook niet de gemakkelijkste taal om het in te implementeren, dus ik vroeg me af of dat een expliciete keuze was of dat dat zo een beetje gelopen is. Python heeft namelijk best een sterke library 'tensorflow' die heel veel van de Machine Learning implementatie uit je handen neemt. Als jullie per se C++ willen gebruiken moeten we misschien iets meer de diepte in duiken in hoe Machine Learning werkt en hoe je dat kan implementeren. Want dat zal dan met de hand moeten, hoeveel ervaring hebben jullie in C++ dan kan ik daar mijn hulp op aanpassen. Als laatste wil ik jullie deze video aanraden, die is van een leuke youtuber CodeBullet die veel van dit soort onderwerpen aanpakt. Dat kan een goede bron zijn voor motivatie, of iig wat leuker om mee bezig te zijn dan wetenschappelijke artikelen. Groetjes, Jip
  • Profielwerkstuk Artifical Intelligence

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    1k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @Kieran Excuses voor mijn late reactie. We zitten hier op de TU midden in de tentamen week maar tuurlijk wil ik jou helpen met een interview. Zou u wat achtergrondinformatie over uzelf willen geven? Ik ben Jip, 24 jaar en master student aan de TU Delft in Data Science and Technology. In 2015 ben ik begonnen aan de bachelor Technische Informatica en in als bijbaantje help ik scholieren met hun PWS! Hoe ziet u AI in de toekomst voor zich? De toekomst van AI zal zich overal bevinden. Van de zorg sector, tot in educatie tot in de app waarin jij je boodschappen bestelt. Of je nou praat met een robot klantenservice medewerker of door Netflix de beste film wordt aangeraden. Dat zijn allemaal krachtige AI technieken. Er wordt veel gesproken over dat er 'human intelligence level' artifical intelligence zal komen in de toekomst, wanneer denkt u dat dit bereikt zal worden? Of denkt u dat we dit helemaal nooit zullen bereiken? Ik denk dat een niveau van een mens halen wel heel lastig is voor AI. Een goed voorbeeld daarvan is taal. Als een computer het woord 'bank' leest. Weet die niet of het een zitbank is of een bank is voor je geldzaken. Natuurlijk kan die het proberen af te leiden aan de zin waar het woord in staat, maar die technieken zijn nog niet helemaal waterdicht. Al helemaal als je kijkt naar gekke taal dingen zoals gezegdes. "De hond in de pot vinden" is een hele rare zin voor een computer maar elk (nederlands) mens zal het herkennen en begrijpen. Dit is een van de redenen waarom ik het lastig vind te gokken of het niveau van een mens halen met AI. Denkt u dat er meer voor dan nadelen aan AI zitten, wordt ons leven er echt beter op of zouden we ook zonder kunnen? Natuurlijk zouden wij ook zonder AI kunnen, er zitten ook een hoop nadelen aan. AI die getraind is op Twitter data neemt bijvoorbeeld vooroordelen over zoals dat een dokter een man is en een vrouw een zuster, dat slaat natuurlijk nergens op. Maar ik vind het wel van de 21ste eeuw om op zoek te gaan naar technieken die de mensheid vooruit kunnen helpen. Dan moet je op de nadelen letten, en die oplossen. Als je iets concrete vragen hebt op je onderwerp kan ik daar ook op in gaan maar ik hoop dat dit je iets leuks bied voor je PWS. Daarnaast wil ik benoemen dat dit mijn persoonlijke visies en antwoorden zijn en niet representatief van het standpunt van de TU Delft. Groetjes, Jip
  • Website met enquete en testje

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    1k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Ha @Feline-H Hahaha, okay goed om te horen en blij dat je zo enthousiast bent. Je kan meerdere kanten op gaan. Het makkelijkste is om een online enquete tool te combineren met een timer. De enquete tool kan eentje naar keuze zijn, Google Forms, Survey Monkey etc. En een voorbeeld van een timer die je nodig hebt is deze: https://nrich.maths.org/10629 Je zou dan in je enquete moeten doorverwijzen naar die timer website en de mensen die het invullen vertrouwen met de juiste data invoeren. Niet geheel ideaal. Wel in 1 middag opgezet en klaar om te gaan. De andere keuze is zoals je zegt iets volledig zelf bouwen. Javascript is een hele krachtige taal die veel kan. Ik zou beginnen met de makkelijke vragen zelf te bouwen. Dat kan volgens één van de vele tutorials die je online kan vinden. Als je zoiets langzaam werkend heb kun je kijken naar opties om in javascript de timer te maken. Om vervolgens de website op het internet te krijgen heb ik deze tutorial gevonden. Maar zoals je ziet kan dit allemaal veel tijd kosten en de aandacht bij de kern van je PWS weghalen. Je volgt een PWS om een onderzoek te leren doen en ik gok dat je met de tijd die je in deze website stopt niet meer toekomt aan het onderzoek doen. Je maakt natuurlijk zelf de planning maar ik wil je in ieder geval waarschuwen ervoor dat ik een website als dit bouwen al op zichzelf PWS waardig vind. Om dan ook het hele onderzoek eromheen te tackelen is al heel wat. Ik hoop dat dit je goed verder helpt en kom vooral bij me terug voor nog meer vragen. Groetjes, Jip
  • Artificial Intelligence in Drones

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    2k Weergaven
    A
    Beste Storm, Ik snap de reden daarvoor niet. Dit is een profielwerkstuk, waar mijn school van af weet en achter staat. Voor mijn profielwerkstuk heb ik gepraat met Caspar Chorus en zal ik een gesprek voeren met Ilse Verdiesen over dit onderwerp. Meneer Chorus is professor en mevrouw Verdiesen is nu bezig met een MSc, beide in TU Delft. Ik snap dat het een controversieel onderwerp is maar mijn PWS is voor een educatief doeleinde. Een serieus opkomende probleem waar ik een antwoord voor zoek. Er wordt dan ook niks fysieks gebouwd qua drone, maar mijn theoretisch kader is alleen voor het grote plaatje ervan. Mijn hoofdvraag is: “In hoeverre moeten killer robots gereguleerd of verboden worden. Hoop dat dit twijfels weg kan halen, en mogelijk kunt u met meneer Chorus/ mevrouw Verdiesen praten. Met vriendelijke groet, Akram Achahboun
  • PWS programmeren idee

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Ha @kbd Programmeren is heel flexibel en kan overal worden toegepast. Dat is super krachtig aan programmeren maar ook een valkuil bij je PWS. Ik ga niet het een of het ander hier aanraden want ik vind het een onderdeel van je PWS dat je zelf je onderzoek weet af te bakenen. Wat ik je wel zal aanraden is een programmeer taal: Python. Python is een super krachtige programmeer taal die ook eens heel flexibel is. Je kunt er alles mee doen. Van grafiekjes maken, tot machine learning en meer. Als je begint met een tutorial in Python. Of al filmpjes vinden bij een project wat je zelf wilt namaken, ben je al goed onderweg. Als je daarna wat concretere vragen voor me hebt, ben je altijd welkom hier op het forum! Groetjes, Jip
  • Database Website

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    1k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @CoosjeNoreen Een website met een forum kun je tegenwoordig vrij gemakkelijk zelf maken. Via een site als Wordpress of Wix kun je snel plugins vinden die je hierbij helpen. Het enige is dat die misschien geld kosten. Kopieren en plakken van het internet is nooit heel erg als je zelf iets bouwt waar je nog geen ervaring mee hebt. Schrijf vooral je bronnen op en probeer in de code erachter te komen hoe iets werkt en dat vervolgens aan te passen op je eigen implementatie. Als jullie concrete vragen omtrent problemen met PHPmyadmin of Codetasty kan ik daar natuurlijk ook naar kijken. Helpt jullie dit al verder? Groetjes, Jip
  • Artificial intelligence

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    3k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @Eljakim Zie hieronder de vragen van je interview en mijn antwoorden. Als er iets onduidelijk is of je verdere vragen hebt moet je die vooral stellen! Groetjes, Jip Zou u zichzelf kort willen voorstellen en vertellen waar uw baan mee te maken heeft? Hallo! Ik ben Jip Rietveld. Op dit moment heb ik nog geen baan maar ben ik nog master student Data Science and Technology aan de TU Delft. In mijn bachelor en in mijn master heb ik al meerder vakken gevolgd over het onderwerp Artificial Intelligence Techniques. Het is een groots onderwerp met veel verschillende facetten. Daar heb ik ook het nodige over geleerd. Bij AI komt er veel kijken, kansrekening en statistiek, modelleren, optimaliseren, communicatie, en, zoals jullie al noemen, beslissingen maken. Al deze factoren worden besproken en geleerd bij mijn studie. Is het volgens u mogelijk dat Artificial Intelligence compleet objectieve keuzes zou kunnen maken? Ik vind dit een leuke vraag. Ik denk namelijk dat Artificial Intelligence alleen maar objectieve keuzes proberen te maken. Dat is het mooie aan computer systemen. Een computer doet precies wat jij vertelt dat die moet doen. Jij kan heel direct programmeren, bijvoorbeeld: als het water hoger staat dan 2.3 meter, sluit de kering. Dat is een hele concrete objectieve keuze. Een menselijke werker zou misschien bij 2.1 meter al de kering sluiten omdat die weet dat zijn kinderen in het gevaar gebied zijn op dit moment. Dus op die manier kan Artificial Intelligence zeker compleet objectieve keuzes maken. MAAR. Daar komt zeker een grote maar bij kijken. Dat is namelijk dat lang niet alle beslissingen objectief gemodelleerd worden, of objectief gemodelleerd kunnen worden. De voorbeeld van de kering is een hele simpele implementatie van AI die het niet moeilijk heeft te kunnen meten hoe hoog het water staat. Daardoor kan een mens objectief een waarde berekenen wanneer de kering dicht zou moeten. Dat wordt veel ingewikkelder als we kijken naar AI toegepast op veel grotere beslissingen. Op het moment dat een zelf-rijdende auto in een situatie komt heeft die niet 100% van de informatie. Zit er een baby in de babywagen van die vrouw of is die leeg? Hoe erg zijn mijn wielen gesleten? Dat soort informatie is dus uberhaupt moeilijk te geven aan een robot. Daarnaast zijn de gevolgen van die informatie voor mensen ook lang niet objectief. Bij een onderwerp als leven of dood zijn er al duizenden jaren discussies tussen filosofen, daardoor kun je als programmeur lastig de AI vragen om een objectieve beslissing. Kortom, ik denk dat er zeker situaties zijn waarin Artificial Ingelligence compleet objectieve keuzes kan maken. Maar er zijn ook heel veel waarin dat heel moeilijk is. Vindt u dat Artificial Intelligence keuzes omtrent leven en dood mogen maken? En zo ja, kunnen ze dit dan beter dan mensen. Dit is een hele lastige vraag. Ik denk dat ik voor het veilige antwoord kies van: "Het licht eraan". Ik denk wel degelijk dat er situaties zijn waarin Artificial Ingelligence kan beslissen over leven of dood. Op dit moment zijn er vele verkeers slachtoffers vanwege chauffeurs die vermoeid zijn, dronken zijn of niet aan het opletten zijn. Als AI onze autos zou besturen kun je nooit meer van dat soort menselijke fouten krijgen. Het gevolg daarvan kan wel zijn dat de AI in de auto af en toe een beslissing moet maken om een obstakel te ontwijken om of de bestuurder of het oude vrouwtje (links van het obstakel) of de man met een baby (rechts van het obstakel) te verwonden. Op zo'n moment moet AI een beslissing maken en uiten wij als mensheid dat wij het in orde vinden dat een machine die beslissing maakt. Het lastige aan AI de mogelijkheid geven tot een beslissing als hierboven zijn de gevolgen van deze beslissingen. Nu rust ons rechtsysteem op het feit dat de verantwoordelijke van een incident terecht kan staan. Maar dat werkt niet zo goed bij een zelf rijdende auto. Stuur je de auto naar de rechter? De programmeur van die precieze regel code? Degene die het obstakel op de weg heeft geplaatst? Dit zijn lastige ethische vragen die wij als eerst moeten overwegen voordat wij AI de verantwoordelijkheid geven over dit soort keuzes. Ik denk dat het daarop neer gaat komen of wij als mensheid deze vragen kunnen beantwoorden op een manier dat iedereen er mee eens is (hoor je al hoe moeilijk dat zal zijn). Als we die vragen kunnen beantwoorden dan kunnen we AI beslissingen omtrent leven of dood maken, daarvoor zou ik dus wat terug houdender zijn. Denkt u dat over een paar jaar AI echt als een middel voor moeilijke keuzes gebruikt gaat worden en waarom? Ha Eljakim, heel grappig dat je dit vraagt, ik ben as we speak bezig met het implementeren van een robot die kan helpen bij het onderhandelen van een beslissing. De robot werkt op verschillende keuzes waarin elke verschillende mogelijkheid een bepaalde waarde heeft voor het profijt van de robot. Zo kan de robot bedenken op wat voor punten die zou willen inleveren of niet. Tegenover mijn robot zit een andere robot met andere waardes voor de verschillende mogelijkheden. De ene bied eerst en dan mogen allebei de robots los, omstebeurt krijgen zij de kans om een bod te maken en als ze binnen 60 keer bieden geen beslissing maken verliezen ze allebei. Met een implementatie als dit komen er wel veel haken en ogen kijken. Zo vinden mensen het moeilijk om precies te kunnen zeggen wat voor waarde zij hechten aan een bepaalde mogelijkheid. Ook is het misschien onmogelijk voor een mens om dat te doen voor elke mogelijkheid. Daarnaast zijn sommige beslissingen zo groot dat het heel lastig is om deze te modelleren in een computer. Door al die redenen denk ik niet dat AI de volledige beslissing moet gaan maken voor mensen. Wel denk ik dat AI, ook nu al, goed genoeg is om mensen bij te staan bij het maken van moeilijke keuzes. Als je hier meer over wil lezen dan moet je negotiation agents maar googlen.
  • Apps ontwerpen

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @Lotten Als je een expert wil aanvragen bij de TU Delft voor je technasium kun je de informatie daarvoor op deze pagina vinden. Bij een app ontwerpen zijn er echt talloze opties om te nemen. Heel goed dat je hulp zoekt bij het kiezen van de beste. Als ik er eentje kan aanraden is het Android Studio. Deze applicatie maakt het programmeren van een app heel duidelijk, maar vooral ook het testen van de app heel gemakkelijk. Ook wordt het wereldwijd gebruikt dus kun je gemakkelijk hulp ervoor zoeken online. Een tegendeel hieraan is wel dat Android Studio heel erg met code werkt en niet per se visuals. Daardoor kan het af en toe moeilijk te begrijpen zijn. Groetjes, Jip
  • SchaakAI

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    4k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @ChenStuden Gekke error is het zeg. Het is ook 2 keer een andere. Misschien is het handig een IDE te downloaden voor Python. PyCharm of Anaconda zijn twee IDEs waarin Python geprogrammeerd kan worden. Die bieden allebei meer hulp bij het troubleshooten van dit soort problemen. Een IDE is een soort Word maar dan voor programmeer talen in plaats van documenten. Wat ook kan werken is hulp vragen op de "issue" pagina van AlphaZero github. Die weten vaak veel beter wat er allemaal fout kan gaan en als de mensen tijd vinden om te werken aan een open source project vinden ze het ook leuk om scholieren te helpen. Groetjes, Jip
  • Neurale netwerken

    neurale netwerk pws informatica
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @Xanti-Lizanzu Cool PWS onderwerp hebben jullie zeg! Neurale Netwerken zijn hele hippe en krachtige systemen die echt van alles kunnen. De eerste stap bij alles waar je bij gaat programmeren is het internet afgaan. Ik heb dit artikel gevonden dat de eerste stappen van neurale netwerken uitlegt. De software die het gebruikt is de programmeer taal Python. Een makkelijke taal met niet teveel heisa, die zou ik ook aan jullie aanraden. Jullie uiteindelijke implementatie zal dus ook alle kanten op kunnen. Het moeilijkste gaat zijn een goeie dataset vinden. Om nummerherkenning te kunnen trainen op een neuraal netwerk moet je dus heel veel plaatjes hebben van heel veel hand-geschreven nummers die vervolgens ook al ge-labeled zijn. Maar ik denk dat wat ik hierboven noem problemen zijn voor later in het PWS. Begin bij het artikel en kijk of de interesse er nog steeds ligt. Dan kunnen we daarna samen verder kijken naar een goede implementatie. Groetjes, Jip
  • Dit onderwerp is verwijderd!

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    10 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • AI Robot

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @idrojd Zelf heb ik een paar vakken hierover gehad. In 1 opdracht moesten we precies oplossen wat jij nu voorstelt. Dat doen we niet met neural networks maar een variant op machine learning. Het algoritme wat je zoekt, en dit is maar eentje uit de lijst met keuzes, heet "Ant Colony Optimization". Ik zou het vooral even googlen. Dit is wel meer een machine learning model die draait op een computer, bij een robot die helemaal niets weet over het doolhof wordt het wel een stukje moeilijker. Er zijn dan wat simpelere methodes die zij kunnen proberen. Zoals bijvoorbeeld de "rechts aanhouden methode" Is dit al een goed begin? Groetjes, Jip
  • PWS Apple

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @thomasms Ik ben benieuwd op wat voor manier je PWS over Apple is gegaan. Naar de techniek erachter? Of misschien meer het design aspect? Of anders hun marketing strategie? Er zijn veel opties. Voor een interview hier op de TU Delft zouden we denk ik alleen over het technische of eventueel design aspect vragen kunnen beantwoorden. Maar jammer genoeg ken ik niet gelijk mensen die uitermate veel ervaring hebben met Apple producten, heb je al Apple zelf geprobeerd te contacten? Groetjes, Jip
  • PWS Robotica

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @nielsvuijk Sorry van mijn late reactie. Ik snap je vraag alleen nog niet zo goed. Op wat voor manier wil je dat je AI sneller werkt? Moet het autootje sneller rijden of de AI sneller beslissingen maken? Daarnaast is snelheid echt niet altijd efficiënt. Misschien wil je een bouwen robot die heel duurzaam omgaat met zijn stroom, dan is snelheid misschien totaal niet efficiënt. Als je dat wat verder toelicht kan ik je beter verder helpen. Groetjes, Jip
  • PWS Gezichtsherkenning

    10
    0 Stemmen
    10 Berichten
    8k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @MartijnSchippers Tuurlijk kan dat, al ben ik dan wel benieuwd naar waarom je precies langs komt. Als je dat laat weten dan zorg ik ervoor dat ik er ook voorbereid ben. Als je naar het PWS Middag kopje gaat kun je je aanmelden voor een datum waar ik ook al bij sta. Groetjes, Jip
  • PWS Javascript

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @marekw Een goed begin aan Javascript vind ik het volgende: https://studio.code.org/s/csp3-2018?section_id=1757802 In deze lessenreeks wordt je geintroduceerd naar verschillende facetten van JavaScript. Maar als je echt een applicatie wil bouwen kun je misschien beter deze link proberen: https://studio.code.org/s/applab-intro/stage/1/puzzle/1 Als je gelijk puur javascript wil schrijven op je Mac kan dat ook, maar dat is vaak wel ingewikkeld en een hele steile "learning curve". Als je dat wilt doen dan zou ik iets als Visual Studio Code oid aanraden. Maar ik raad dus aan om met 1 van de bovenste 2 links te beginnen. Groeten, Jip
  • Obstakel detector in rollator

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    3k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @Sven_Lugthart Ik ben bang dat ik zelf niet heel veel ervaring heb met 3D imaging. Misschien als ik jullie PVA zie dat ik wat wijzer wordt. Anders moeten jullie de soorten cameras samen met de software ook daarin plaatsen en dan kan ik zelf ook op onderzoek uit. Om die naar mij te krijgen zal ik jullie een privé chat sturen hier op de site met daarin mijn e-mail. Dan kunnen jullie daarnaar je PVA sturen. Groetjes, Jip
  • Aanpassen van arduino sketch " battery indicator " demo tot 'n werkende versie

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @swiftrapid Zonder de arduino installatie erbij kan ik dit moeilijk debuggen voor jullie. Als je code stuurt, probeer het dan tussen deze leestekens te sturen: ` Dan ziet het er als volgt uit percent = 100; en dat is ook al stuk meer leesbaar. Groetjes, Jip
  • PWS arduino linetracker met obstacle detection

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    jip_rietveldJ
    Hey @olivierstades Dit klinkt als een tof project zeg! Ik zal jullie vast verder kunnen helpen, als je je aanmeld voor een PWS Middag waar ik op beschikbaar sta kunnen we er samen naar gaan kijken. Anders ben ik natuurlijk ook hier over het forum beschikbaar als jullie je code willen opsturen. Groetjes, Jip
  • Profielwerkstuk Kwantum Encryptie

    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    6k Weergaven
    ThomT
    Beste @Dux, Ik ga kijken wat ik voor je kan doen, het is altijd wel wat lastig om een rondleiding voor weinig mensen te regelen. Ik heb ook even nagedacht over dingen die je zou kunnen doen als experiment. Kijk eens naar de Q experience van IBM (https://quantumexperience.ng.bluemix.net/qx) hier kan je online een beetje experimenteren met een quantumcomputer (echt de moeite waard!!). Laat mij weten of jullie er uit komen! Groetjes, Thom