• Pws programmeren

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    5k Weergaven
    M
    Beste Thomas, Dylan en Krijn, Ik heb het idee dat dit niet de ideale aanpak is om je PWS te starten. Je kunt namelijk bijna overal een programma over schrijven. Jullie moeten eerst bedenken waar jullie interesses liggen en wat een interessant probleem is om te onderzoeken. Je kunt hier het stappenplan voor gebruiken. Je kunt ook inspiratie op doen op het forum. Daar zijn al meerdere vragen geweest over programmeren. Op het moment dat jullie een goed plan hebben en een duidelijke hoofdvraag die jullie willen beantwoorden m.b.v. het programmeren/modelleren van een probleem, dan kunnen we jullie zeker helpen met vragen die jullie hierover hebben. Groeten, Matthijs
  • Profielwerkstuk Drones

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    JoostRJ
    Beste Sharon, Allereerst sorry voor de late reactie, jouw bericht was mij even ontschoten. Wat zijn precies de drones waar jij jouw focus op legt voor je profielwerkstuk? Zijn het de hobby drones zoals bijvoorbeeld de Parrot A.R.Drone? Of kijk je juist meer naar de grote toestellen die bijvoorbeeld in het leger gebruikt worden? In het geval van de Parrot gaat het om een Wi-Fi connectie tussen drone en bestuurder. Dit lijkt een beetje op de connectie die jij thuis of op school bijvoorbeeld met je router maakt. Gaat het om de grotere drones die vaak zo groot zijn als een vliegtuig dan komt er natuurlijk een hoop meer techniek met verschillende apparatuur bij kijken. Laat me even weten welke van de twee jouw focus op ligt dan kunnen we kijken waar hier goede informatie over te vinden is. Groetjes, Joost
  • Profielwerkstuk type app

    10
    0 Stemmen
    10 Berichten
    9k Weergaven
    JoostRJ
    Beste Maurits, Ik kan je aanraden eerst een aantal tekeningen van UML diagrammen (of iets wat er op lijkt) te maken. Zo krijg je een beetje een overzicht van hoe welk onderdeel van je programma aansluit op de rest van je programma en hoe je je programma het beste kan 'ontwerpen' qua structuur. Zodra je hier tevreden over bent kun je beginnen de verschillende klassen te programmeren en ze te koppelen. Mocht je problemen hebben met het maken van een UML diagram of heb je hier nog vragen over, twijfel dan niet om die te stellen! Groetjes, Joost
  • PWS Kwantumcomputers

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    N
    Het antwoord op deze vraag kun je hier vinden.
  • Server hosten voor PWS

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    3k Weergaven
    JoostRJ
    He Cyril en Jaap, Ik heb even voor jullie rondgevraagd en ik ben bang dat ik jullie helaas moet mededelen dat het niet gaat lukken om jullie server vanaf de TU Delft te hosten. Ze zijn hier erg strikt op wat er precies gedraaid wordt en zien geen mogelijkheid om jullie spel op een van onze servers te hosten. Ik kan jullie daarom aanraden om nog even verder te zoeken naar een plek waar jullie je server kunnen hosten. Misschien bij een kleinere instelling of bedrijf waar jullie iemand kennen? Anders kunnen jullie natuurlijk altijd voor een paar euro per maand een server huren, let hierbij wel op dat je het contract op tijd weer stop kan zetten! Ik hoop dat het jullie alsnog lukt en als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag! Groetjes en succes, Joost
  • PWS Game

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    10k Weergaven
    JoostRJ
    Beste Daan en Thomas, Het lijkt er op dat jullie al aardig op weg zijn! Persoonlijk vindt ik de sprites er goed uit zien en vind ik het mooi dat jullie willekeurige RGB kleuren gebruiken voor de planeten. Een tip die ik jullie kan geven, om lelijke of afleidende kleuren te voorkomen, is om een grote lijst te gebruiken met kleuren die jullie zelf mooi vinden. Door hier steeds een kleur uit te pakken en deze bijvoorbeeld uit de lijst te verwijderen voordat de volgende kleur wordt gekozen kun je denk ik mooie combinaties krijgen. Wat betreft een docent voor beoordeling: deze zullen jullie helaas toch zelf binnen jullie eigen school of een andere kring moeten zien te vinden. Sorry dat ik hier een beetje onduidelijk in was maar dit bedoelde ik met dat jullie zelf een docent zullen moeten proberen te vinden. Handige tools voor tijdens het proces zouden wel programma's kunnen zijn voor "Static code analysis". Deze tools zeggen iets over de kwaliteit van jullie code zonder het programma daadwerkelijk uit te voeren. Neem maar eens een kijkje in deze lijst. Ik hoop dat ik jullie hier weer een stukje verder mee heb geholpen en ik als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag! Groetjes en succes, Joost
  • Realtime 3d renderer

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    JoostRJ
    He Athul! Leuk plan om je profielwerkstuk over 3d-rendering te doen! Ik ben alleen heel benieuwd wat het is dat je precies wilt gaan maken. Je zegt dat je al deels weet hoe je gaat beginnen, kan je hier misschien iets meer over vertellen? Wat wil je bijvoorbeeld precies gaan renderen? En op wat voor manier wil je de realtime informatie binnen krijgen? Als je hier iets meer over zou kunnen vertellen dan wil ik je graag verder helpen! Groetjes, Joost
  • Raspberry Pi Profielwerkstuk

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    5k Weergaven
    JoostRJ
    He Nynke! Ik snap het probleem... Ik denk dat het erg leuk blijft om je onderzoek naar (dan maar andere) dieren aan te vullen met een camera aan de Rasberry Pi maar dit maakt het wel lastig. Is er, aangezien het toch wel een vrij biologisch onderwerp is, geen docent biologie die je kan helpen bij de keuze van het dier dat je zou willen onderzoeken? Ik kan me voorstellen dat de periode waarin het nest gebouwd wordt de grootste rol speelt om dit project mogelijk te maken, probeer hier anders op internet eens wat over te vinden. Veel succes! Groetjes, Joost
  • App

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    6k Weergaven
    JoostRJ
    He Roos, Wat betreft HTML en XHTML: De taal XHTML is een combinatie van HTML en elementen van een andere taal genaamd XML. Deze taal (XHTML) was ontworpen als uitbreiding op HTML om meer mogelijkheden te creëren. Ik denk echter dat jullie met jullie App geen gebruik zullen maken van deze extra mogelijkheden, daarom kan je er van uit gaan dat waar jullie mee werken hetzelfde werkt als normale HTML! Wat betreft de Google Maps widget: Kan het zijn dat jullie ergens een tag (bijvoorbeeld <p>, <div> etc.) hebben toegevoegd en deze niet juist sluit? Wanneer tags niet juist worden gesloten in je HTML bestand kunnen objecten zich raar gedragen omdat ze in een keer binnen grenzen van andere tags vallen. Mijn tip is daarom om je HTML bestand even na te kijken en te kijken of elke tag gesloten wordt (<div> wordt gesloten met </div>). In het geval van je widget zou er dan een tag die eerder in het bestand staat dan je widget niet sluiten. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag van je!
  • Augmented reality

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    B
    Ha dames, Wat een mooi project! Volgens mij moet dit redelijk eenvoudig te doen zijn, welke programmeertaal gebruik je in Dreamweaver? Wil je echt een app maken in een camera of is het ook goed als een webpagina op je smartphone wordt geopend? Dat is namelijk hetzelfde idee en eenvoudiger te realiseren. Een app op een camera maken is niet zo eenvoudig, omdat je daar meestal geen toegang krijgt tot de broncode. Als ik er vanuit ga dat jullie een webpagina op je telefoon willen openen, dan moet je een pagina maken met een '3D rotate tool' en die kan je maken/kopen/gebruiken in verschillende (combinaties van) programmeertalen zoals Javascript, Flash en HTML5. Om compatible te zijn met zoveel mogelijk besturingssystemen en telefoontypes, raad ik jullie aan om Flash niet te gebruiken. De meeste tools werken met een serie foto's die je kan exporteren uit je 3D model en zo alle hoeken van het gebouw laten zien. De tool maakt daar een soepel beweegbaar ding van. Een voorbeeld van zo'n tool vind je hier: [url]http://www.yofla.com/3d-rotate/.[/url] Laat maar weten hoe het gaat en twijfel niet om vragen te stellen! Succes!
  • Fractalen

    16
    0 Stemmen
    16 Berichten
    17k Weergaven
    G
    Ik heb even een URL, mijn eigen fractal kan ik niet uploaden. De vorm is precies hetzelfde. linkje
  • Real life output Game

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    B
    Hoi Tim, Tof dat je een game gaat maken! En een mooi plan om er een pak aan vast te hangen. Je vragen zal ik één voor één behandelen: Multiplayer oplossingen in Unity zijn er volgens mij heel veel. Na een tijdje Googlen kom ik op deze tutorial: [url]http://www.dmu.com/unity/dmuint0.html,[/url] volgens mij moet je daar wel mee uit de voeten kunnen! De software voor het besturen van het pak hangt af van de hardware van het pak. Je zal in elk geval op één of andere manier moeten gaan communiceren met de poorten van je computer en daarvoor kan je bijvoorbeeld een speciale arduino gebruiken waar software voor de communicatie met Unity in zit: [url]https://www.assetstore.unity3d.com/#/content/6804.[/url] Er zijn ook andere oplossingen, mocht je al een andere Arduino of FPGA hebben, maar dan moet je een socket server gebruiken. De hardware van je pak hangt af van de functionaliteit. Wat moet het allemaal kunnen? Als je alleen maar een trilling wil laten voelen, zou je het zelfs zonder arduino wel kunnen en direct via je seriële poort een servomotortje met een incompleet vliegwiel kunnen aansturen (vergelijk: [url]http://www.gadgetsvooriphone.nl/257-919-large/trilmotor-vibrate-vibratiemotor-iphone.jpg).[/url] Als je nog wat meer ingewikkelde besturing wil, of outputs, kan het wel verstandiger zijn om een Arduino te gebruiken. Helpt dat je een beetje verder? Je kan altijd meer vragen stellen! Succes!
  • rooster maken

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    J
    beste Glados, excuses voor de late reactie. Persoonlijk denk ik dat hier software programma's voor zijn die dit geheel doorrekenen. Anders is het sowieso het beste om het systematisch aan te pakken. Eerst kijken wat mogelijk is. Vervolgens kijken naar de gevallen die het eerst problemen gaan geven. (zie dit als personen bijvoorbeeld die heel vaak niet ingepland kunnen worden). Op die manier zal je het eenvoudigst een goed resultaat krijgen. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is. Heel veel succes en als je vragen hebt, dan hoor ik het graag. groetjes, Joost
  • Hoe C leren voor AVR

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    3k Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • RC auto besturen met geluid?

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    B
    Hoi Maya, Heel gaaf idee, dit! Helaas denk ik dat je toch zelf in dit programmeren zou moeten duiken. Daar wil ik je via dit forum ook wel wat bij helpen, maar ik kan het helaas niet geheel voor je doen. Wat je natuurlijk wel zou kunnen proberen is de studie informatica (of elektrotechniek) benaderen via de studievereniging of een briefje ophangen in de faculteit. Succes! Mocht je het toch besluiten zelf te doen, schroom niet om advies te vragen!