GAMIFICATION op de werkvloer PWS
-
We zijn bezig met ons PWS. We zitten in 5 vwo en we vroegen ons af of ons kon helpen.
We willen gamification onderzoeken bij bedrijven en de invloed hierop op de prestaties bij werknemers.
Daarvoor moet dus een spel-type element worden toegepast. Kun jijzelf een spel-type element ontwerpen voor een werkvloer of ken je iemand dit dit leuk lijkt?
Met vriendelijke groet,
Tim wes maurits uit Sassenheim
-
Wat een gaaf PWS onderwerp heb je gekozen, gamification is super hip en wordt ontzettend veel toegepast in de wereld om ons heen. Het is niet de bedoeling dat ik een spel-type element voor je ga bedenken, dat is een belangrijk deel van je PWS. Om er een echt goed onderzoek van te maken is het belangrijk om er een gecontroleerd experiment van te maken. Zorg ervoor dat je een controle groep hebt zonder gamification en een groep met gamification, bedenk goed wat voor metingen je gaat doen op de verschillende groepen en hoe je daaruit kan concluderen of het een succes is of niet.
Ik hoop dat dit jullie al de goede weg op kan helpen,
Jip -
Ha Jip,
Ontzettend bedankt voor je reactie. Het was voor ons ook even vakantie maar we gaan nu weer ons PWS doorpakken.
Inderdaad zullen we een experiment opzetten met een controlegroep.
Mag ik je advies over hoe gemakkelijk het is om een spel element te creeren? Is dat te moeilijk zonder hulp/onrealistisch voor een pws?Heb je anders nog tips qua programmas, software etc?
Hartstikke bedankt voor vorige reactie,,
Tot ziens
Groetjes
Tim Maurits -
@timmauritswessel Hey Tim!
Ik neem het binnenkort over van Jip Rietveld en kan je verder helpen met je vragen.
Het opzetten, analyseren en documenteren van een betrouwbaar onderzoek kan enorm veel tijd kosten. Daarna gaan er ook nog vele uren overheen voordat je een goed rapport over je onderzoek hebt geschreven. Alleen al het onderzoek, gebruik makend van een bestaande gamification app, is dus al een goed thema voor je profielwerkstuk.Dit proces bestaat uit meerdere stappen, namelijk het ontwerpen van het onderzoek inclusief hypothese, hoofdvragen deelvragen, het plannen van het onderzoek, werven van mensen en het verzamelen van de juiste resources om je onderzoek uit te kunnen voeren. Daarna kan je de data visualiseren, analyseren en verwerken in je eindwerk. Je kan je al voorstellen dat dit veel tijd gaat kosten.
Als alternatief kan je ook je tijd stoppen in het ontwerpen van een spel. Ook dit kost enorm veel tijd en is waarschijnlijk niet haalbaar als geen van jullie ervaring heeft in programmeren in een geschikte taal als python, c++, c#, java of kotlin. Voor het ontwerpen van de user interface kan je een programma gebruiken zoals visual studio, maar de functionaliteit zal je zeer waarschijnlijk zelf moeten programmeren.
Je kan even een kijkje nemen naar een bekende gamification app genaamd 'Clozemaster'. Deze app is gemaakt om mensen te ondersteunen in het leren van een nieuwe taal.
Ik zou het leuk vinden als je me laat weten welke kant jullie opgaan en of je verder nog vragen hebt.
Succes!
Tadjiro Velzel -
Tadjiro Velzel aangenaam,
Ontzettend bedankt voor uw reactie en enthousiasme. We gaan deze donderdag even een plan van aanpak opstellen en houden u graag daarna op de hoogte met eventuele vragen!
Groeten uit Sassenheim